Inglês como língua franca
desenvolvimentos recentes
Parole chiave:
Inglês como língua franca, The 7th International Conference on English as a Lingua Franca, desenvolvimentos recentesAbstract
Em face da atual posição do inglês como uma língua franca global, este artigo tem como principal objetivo discutir os desenvolvimentos recentes dessa área, tomando como base os trabalhos apresentados durante a 7th International Conference on English as a Lingua Franca, realizada em Atenas, Grécia, em setembro de 2014. As reflexões, aprofundadas nos tópicos i) Teorizações sobre ILF; ii) ILF e formação de professores; iii) Desenvolvimentos futuros, trazem um olhar analítico sobre os temas discutidos no evento. Espera-se que as informações e reflexões aqui contempladas possam contribuir para o desenvolvimento de uma “curiosidade acadêmica” a respeito do paradigma ILF (inglês como língua franca) e para o engajamento com suas questões e implicações.
Downloads
Riferimenti bibliografici
BAKER, W. From cultural awareness to intercultural awareness: culture in ELT. ELT Journal 66(1), 62-70, 2012.
BAKER, W. Culture as discourse, practice, ideology. Palestra ministrada na 7th international Conference of English as a Lingua Franca. Atenas, Grécia, 05 set. 2014.
BAYURT, Y. Elf7 Interview: getting started with ELF 2014. Disponível em: Disponível em: http://elfpron.wordpress.com/2014/09/21/elf7-interview-getting-started-with-elf/ Acesso em: 04 out. 2014.
» http://elfpron.wordpress.com/2014/09/21/elf7-interview-getting-started-with-elf/
BAYURT, Y.; SIFAKIS, N. ; Towards Elf-aware teacher education: lessons from a transformative self-education programme Apresentação oral na 7th International Conference of English as a Lingua Franca, Atenas, Grécia, 04 set. 2014
BERNS, M. Entrevista - English as a lingua franca: a conversation with Margie Berns In: GIMENEZ, T.; CALVO, L.C.S.; EL KADRI, M.S. (Ed.) Inglês como lingual franca: ensino-aprendizagem e formação de professores. Campinas: Pontes Editores, 2011.
BLAIR, A. Standard Language Models, variable lingua franca goals: how can ELF-aware teacher education square the circle? Apresentação oral na 7th International Conference of English as a Lingua Franca, Atenas, Grécia, 04 set. 2014.
BORDINI, M; GIMENEZ, T. Estudos sobre inglês como língua franca no Brasil (2005-2012): uma metassíntese qualitativa. Signum: Estudos da linguagem, v.17, n.1, p. 10-43, 2014.
CALVO, L. C. S.; EL KADRI, M. S.; GIMENEZ, T.English as a lingua franca: a Brazilian perspective. In: V International Conference on English as a Lingua Franca - ELF 5, 2013, Istambul. ELF 5 Proceedings .Istambul: Bogazici University, p. 1-8, 2013.
CALVO, L. C. S.; EL KADRI; M.; EL KADRI, A. ELF in teacher education programs: mapping the proposal presented in ELF5 and ELF6. Apresentação oral na 7th International Conference of English as a Lingua Franca, Atenas, Grécia, 06 set. 2014.
CANAGARAJAH, S. Changing communicative needs, revised assessment objectives: testing English as an international language.In: Language Assessment Quarterly, n.3, v. 3, 2006, p.229-242.
COGO, A.Intercultural communication in English as a Lingua Franca: a case study. Unpublished PhD Thesis. London: Kings College, 2007.
COGO, A. English as a lingua franca: form follows function. In: English Today, v. 24, n. 3, p.58-61, 2008.
COGO, A.; PITZL, M. L. ELF Ren.ELF. 2014. Disponível em: http://www.english-lingua-franca.org/about/elf-ren >. Acesso em: 25 set. 14. » http://www.english-lingua-franca.org/about/elf-ren
CRYSTAL, D. English as a global Language. Cambridge. Cambridge University press, 1997.
DEWEY, M. Towards a post-normative approach: learning the pedagogy of ELFIn: Journal of English as a Lingua Franca, v. 1, n. 1, p. 141-170, 2012.
DEWEY, M. Language awareness and content knowledge among novice teachers: incorporating ELF in pre-service training. Apresentação oral na 7th International Conference of English as a Lingua Franca, Atenas, Grécia, 04 set. 2014.
EL KADRI, M. S. Atitudes sobre o estatuto do inglês como Língua franca em um curso de formação inicial de professores. 2010. 179f. Dissertação (Mestrado em Estudos da Linguagem)-Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2010.
EL KADRI, M. S., GIMENEZ, T.Formando professores para o contexto de inglês como língua franca.In: Acta Scientiarum, 2013, v. 35, n.2, p. 125-133.
GUILHERME, M. Critical citizens for an intercultural world: foreign language education as cultural politics. Clevedon, UK: Multilingual Matters, 2002.
GIMENEZ, T.;; CALVO, L. C. S. EL KADRI, M. S. (Ed.) Inglês como língua franca: ensino-aprendizagem e formação de professores. Campinas: Pontes Editores, 2011.
GOMES, K. M. S. O que se diz e o que se quer dizer:as entrelinhas da comunicação organizacional interna na perspectiva da teoria griceana (Monografia). Curso de Bacharelado em Administração, UFPI, 201165p.
GRICE, H. P. Lógica e Conversação. In: DASCAL, M. (Ed.). Fundamentos metodológicos da Linguística. Tradução de João Wanderley Geraldy. São Paulo: Global Universitária, 1982.
JENKINS, J. The phonology of English as an international language. Oxford, Oxford University Press, 2000.
JENKINS, J. Accommodating (to) ELF in the international university.In: Journal of Pragmatics , v. 13, n. 4, p. 926-936, March 2011.
JENKINS, J.; COGO, A. DEWEY, M.Review of developments in research into English as a lingua franca Language Teaching, v. 44, n. 3, p. 281 - 315, July, 2011. Disponível em: < http://journals.cambridge.org/action/displayAbstract?aid=8271753>.
» http://journals.cambridge.org/action/displayAbstract?aid=8271753
KIRKPATRICK, A. English as a lingua franca in ASEAN. A multilingual model. Hong Kong: Univeristy of Hong Kong Press, 2010.
KRAMSCH, C. Context and culture in language teaching. New York, Oxford University Press, 1993.
LOWENBERG, P. Assessing proficiency in EIL. In: MATSUDA, A. (Ed.) Principles and practice of teaching English as an international language. Bristol (UK): Multilingual Matters, 2012. p.84-102.
LLURDA, E. Awareness, empowerment and overcoming (self)imposed limitations among English language teachers. Apresentação oral na 7thInternational Conference of English as a Lingua Franca, Atenas, Grécia, 04 set. 2014.
LLURDA, E. Elf7 Interview: getting started with ELF. Disponível em:Disponível em: http://elfpron.wordpress.com/2014/09/21/elf7-interview-getting-started-with-elf/ Acesso em: 21 out. 2014b.
» http://elfpron.wordpress.com/2014/09/21/elf7-interview-getting-started-with-elf/
MACKENZIE, I. English as a lingua franca - theorizing and teaching English. London: Routledge, 2014.
MAURANEN, A. Exploring ELF - Academic English shaped by non-native speakers. Cambridge: Cambridge University press, 2012.
MCKAY, S. L. Teaching English as an international language: Rethinking goals and approaches. Hong Kong: Oxford University Press, 2002.
MCNAMARA, T. English as a lingua franca: the challenge for language testing. In:, Journal of English as a Lingua Franca vol. 1, n. 1, p.199-202, 2012.
NIHALANI, P. Globalization and International Intelligibility. In: SAXENA, M.; OMONIYI, T. (Ed.). Contending with Globalization in World Englishes. Bristol, UK: Multilingual Matters, p.23-44, 2010.
O'REGAN, J. English as a lingua franca: an immanent critique. Applied Linguistics, January 2014,(online) doi: 10.1093/applin/amt045.
PARK, J. S.; WEE, L. English as a lingua franca: lessons for language and mobility. In: Multilingual Margins, v.l, n.1, p. 53-73, 2014.
RAJAGOPALAN, R. The "Outer Circle' as a role model for the 'Expanding Circle'. In:, English Today v. 27, n.4, p. 58-63, 2011.
SEARGEANT, P. Exploring World Englishes: language in a global context . Abingdon: Routledge, 2012.
SEIDLHOFER, B. Understanding English as a Lingua Franca. Oxford: Oxford University Press, 2011.
SIFAKIS, N. C. The education of the teachers of English as a lingua franca: a transformative perspective. In: International Journal of Applied Linguistics p. 355-375, 2007.
SIFAKIS, N. ELF awareness as an opportunity for change: a transformative perspective for ESOL teacher education. In: Journal of English as Lingua Franca v. 3, n.2, p. 317 - 335, 2014a.
SIFAKIS, N. Interview: Nicos Sifakis talks about teaching English as a Lingua Franca. In: ELTNEWS, The Greek Monthly Newspaper for EFL, July/August, 2014b.
SIFAKIS, N. Elf7 Interview: getting started with ELF. 2014c. Disponível em: Disponível em: http://elfpron.wordpress.com/2014/09/21/elf7-interview-getting-started-with-elf/ Acesso em: 21 out. 2014.
» http://elfpron.wordpress.com/2014/09/21/elf7-interview-getting-started-with-elf/
SIFAKIS, N. Towards a transformative ELF-Aware education: challenges and opportunities for teaching, learning and teacher education. Palestra proferida na 7th International Conference of English as a lingua franca, Atenas Grécia, 06 set. 2014d.
SIQUEIRA, D. S. P. Inglês como língua internacional: por uma pedagogia intercultural crítica. In: SILVA, K. A. (EdEnsinar e aprender línguas na contemporaneidade: linhas e entrelinhas. Campinas, SP: Pontes Editores, p. 25-52, 2010.
SHOHAMY, E. Assessment in multicultural societies: applying democratic principles and practices to language testing. In: NORTON, B.; TOOHEY, K. (ed.) Critical pedagogies and language learning. Cambridge: CUP, p.72-92, 2004.
SHOHAMY, E. Critical Language Testing and English as a Lingua Franca. How one can help the other? Palestra proferida na 7thInternational Conference of English as a lingua franca, Atenas Grécia, 05 set. 2014.
SMITH, L. English as an international auxiliary language. RELC Journal, vol. 7, n.2, p.38-43, 1976.
SWAN, M. EFL and ELF are they really different?, Journal of English as a Lingua Franca v. 1, n. 2, p. 379-389, 2012.
TUPAS, R. The Unequal Production of Knowledge in the Sociolinguistics of Englishes. In: MARLINA, R.; GIRI, R. A. (ed.) The pedagogy of English as an international language - perspectives from scholars, teachers and students. Springer, p. 159-174, 2014
WIDDOWSON, H. G. ELF and the inconvenience of established concepts. Journal of English as a Lingua Franca v. 1, n.1, p. 5-26, 2012.
WIDDOWSON, H. G. - ELF and the Pragmatics of Language Variation. Palestra ministrada na 7th InternationalConference of Lingua Franca, Atenas, Grécia, 04 set. 2014.
Dowloads
Pubblicato
Fascicolo
Sezione
Licenza
Copyright (c) 2015 Revista Brasileira de Linguística Aplicada

Questo volume è pubblicato con la licenza Creative Commons Attribuzione 4.0 Internazionale.
Autores de artigos publicados pela RBLA mantêm os direitos autorais de seus trabalhos, licenciando-os sob a licença Creative Commons BY Attribution 4.0, que permite que os artigos sejam reutilizados e distribuídos sem restrição, desde que o trabalho original seja corretamente citado.


