Stimulating phonological awareness to overcome phonological disorders identified in elementary school children

the Fonodado

Authors

  • Letícia Bello Staudt UNISINOS ##default.groups.name.author##
  • Cátia Azevedo Fronza UNISINOS ##default.groups.name.author##

Keywords:

phonological disorders, phonology, phonological awareness, elementary school

Abstract

This paper presents the findings of a survey that aimed to identify and monitor cases of phonological disorders in children's speech, which were carried out in two public schools in the metropolitan area of Porto Alegre. Twelve children, divided into control and experimental groups, were monitored. An intervention instrument applied to the experimental group was developed, namely the Fonodado, which is composed by a set of activities for stimulating phonological awareness. These activities were performed in individual sections over two months. As a result, the experimental group showed progress in the phonological awareness testing and in overcoming all or part of the phonological disorders that were observed in their speech. In contrast, most of those in the control group maintained almost all the phonological disorders that were observed at the beginning of the study.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ATTONI, T.M.; ALBIERO, J.K.; BERTICELLI, A.; KESKE-SOARES, M.; MOTA, H.B. Onset complexo: pré e pós-tratamento de desvio fonológico em três modelos de terapia fonológica. Revista da Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia,v.15, n. 3, p. 395-400, 2010.

AVILA, Maria Carolina Alves Pereira. A aquisição do ataque silábico complexo: um estudo sobre crianças com idade entre 2:0 e 3:7. 2000. Dissertação (Mestrado em Letras). Universidade Católica de Pelotas, 2000.

BERTI, L. C.; PAGLIUSO, A.; LACAVAQ. F. Instrumento de avaliação de fala para análise acústica, Revista da Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia v.14, n. 3, p. 305-14, 2009.

BEYER, Hugo Otto. Inclusão e avaliação na escola de alunos com necessidades educacionais especiais2ª ed. Porto Alegre: Mediação, 2005.

CARVALHO, Rosita Edler. Removendo barreiras para a aprendizagem: educação inclusiva., Porto Alegre: Mediação 2000.

CARVALHO, R. E. Educação inclusiva com os pingos nos "is". 3ª ed. Porto Alegre: Editora Mediação, 2005.

CIELO, C.A. Habilidades em consciência fonológica em crianças de 4 a 8 anos de idade. 2001. Tese. Pontifícia Universidade Católica, Porto Alegre, 2001.

FABIELI, T. et al. A influência da gravidade do desvio fonológico na determinação da alta fonoaudiológica. Distúrbio da Comunicação, São Paulo, v. 25, n. 1, p. 65-72, 2013.

FABRIS, E. T. H. In/exclusão no Currículo Escolar: o que fazemos com os incluídos? Educação Unisinos, v. 15, p. 33-39, 2011.

FERNANDES, T. Treino da consciência fonológica no Pré-Escolar: comparação do desenvolvimento de crianças com e sem problemas de linguagem. 2011. Dissertação de Mestrado. Escola Superior de Educação de Lisboa, 2011.

FREITAS, G.C.M. Sobre a consciência fonológica. In. LAMPRECHT, R. Aquisição fonológica do português. Porto Alegre: Artmed, 2004.

FREITAS, S. N. A formação de professores na educação inclusiva: construindo a base de todo o processo. In: RODRIGUES, David (Org.). Inclusão e educação: doze olhares sobre a educação inclusiva. São Paulo: Summus, p. 161-181, 2006.

GIACCHINI, V.; MOTA, H.B.; MEZZOMO, C.L. Diferentes modelos de terapia fonoaudiológica nos casos de simplificação do onset complexo com alongamento compensatório. Revista CEFAC, v. 13, n. 1, p. 57-64, 2011.

HOFFMAN, Paul; NORRIS, Janet.On the nature of phonological development: evidence from normal children spelling errors. Journal of Speech and Hearing Research.Rockville, v. 32, 1989.

IOB ARTEPINUS. Memória Jogo das Rimas. Lages, Santa Catarina, S/D.

KESKE-SOARES, M. Terapia fonoaudiológica fundamentada na hierarquia implicacional dos traços distintivos aplicada em crianças com desvios fonológicos. 2001. Tese (Doutorado em Letras). Faculdade de Letras: PUCRS, Porto Alegre, 2001.

LAMPRECHT, R. R. Perfil da aquisição normal da fonologia do português - descrição longitudinal de 12 crianças: 2:9 a 5:5 1990. Tese de Doutorado. PUCRS, Porto Alegre, 1990.

LAMPRECHT, R.R. A aquisição da fonologia do português na faixa etária dos 2:9 - 5:5. Letras de Hoje, Porto Alegre, v.28, n.2, p. 99-106, 1993.

LAMPRECHT, R. R., et. al. Aquisição fonológica do português Perfil de desenvolvimento e subsídios para terapia Porto Alegre: Artes Médicas, 2004.

MARCHETTI, P.T.; MEZZOMO, C.L.; CIELO, C.A. Desempenho em consciência silábica e fonêmica em crianças com desenvolvimento de fala normal e desviante., Revista CEFAC v. 12, p. 12-20, 2010.

MENEZES, G. R. C. A consciência fonológica na relação fala-escrita em crianças com desvios fonológicos evolutivos. 1999. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) . Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 1999.

MEZZOMO, C. L.; RIBAS, L. Sobre a aquisição das líquidas. In. LAMPRECHT, R. R. (Org.).: Aquisição fonológica do português perfil de desenvolvimento e subsídios para terapia. Porto Alegre: ARTMED, p. 95-109, 2004.

MIRANDA, A. R. M. A aquisição das líquidas não laterais no português do Brasil. Letras de Hoje, Porto Alegre, v.33, n.2, p.123-131, 1998.

MOOJEN, S.; LAMPRECHT, R.; SANTOS, R.M.; FREITAS, G.M.; BRODACZ, R.; SIQUEIRA, M. CONFIAS - Consciência fonológica: instrumento de avaliação sequencial. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2003.

MOTA, H.B.; MELO FILHA, M.G.C. Habilidades em consciência fonológica de sujeitos após realização de terapia fonológica Pró-Fono, Barueri, v.21, n.2, p.119-24, 2009.

MOTA, M.; SILVA, K. Consciência morfológica e desenvolvimento ortográfico: um estudo exploratório. Psicologia e Pesquisa, UFJF, v.1, n. 2, p. 86-92, 2007.

NEL - Núcleo de Estudos Linguísticos. Jogo das Rimas. Blumenau, Santa Catarina, 2010.

OECD. Programme for International Student Assessment (PISA). 2013. Disponível em: Disponível em: http://gpseducation.oecd.org/CountryProfile?primaryCountry=BRA&treshold=10&topic=PI Acesso em: 10 jul. 2014.

» http://gpseducation.oecd.org/CountryProfile?primaryCountry=BRA&treshold=10&topic=PI

OGLIARI, M.M. As relações entre desvios fonológicos e produção escrita. 1991. Dissertação de Mestrado. PUCRS, Porto Alegre, 1991.

OLIVEIRA, C.O.; MEZZOMO, C.L.; FREITAS, G.C.M.; LAMPRECHT, R.R. Cronologia de Aquisição dos Segmentos e das Estruturas Silábicas. In: LAMPRECHT, R. R. (org.).: Aquisição fonológica do português perfil de desenvolvimento e subsídios para terapia., Porto Alegre: Artmed 2004.

PEARSON. Index of cognitive skills and educational attainment. Disponível em: Disponível em: http://thelearningcurve.pearson.com/index/index-ranking/educational-attainment-highest Acesso em: 23 jun. 2014.

» http://thelearningcurve.pearson.com/index/index-ranking/educational-attainment-highest

RIBAS, Letícia Pacheco. Aquisição do onset complexo no português brasileiro. 2002. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada). Faculdade de Letras, PUCRS, Porto Alegre, 2002.

RIBAS, L.P. et alConsciência fonológica em crianças com desvio fonológico. Domínios de Linguagem, v.7, n. 2, 2013.

RIZZON, G.F.; CHIECHELSKI, P.; GOMES, E. Relação entre consciência fonológica e desvio fonológico em crianças da 1ª série do ensino fundamental. Rev. CEFAC, São Paulo, v.11, n. 2, p. 201-207, 2009.

SANTOS, R. M. Reincidência de desvios fonológicos na escrita. 1995. Dissertação de mestrado. Faculdade de Letras, PUCRS, Porto Alegre, 1995.

SPÍNDOLA, R.A.; PAYÃO, L.M. C.; BANDINI, H. M. Abordagem fonoaudiológica em desvios fonológicos fundamentada na hierarquia dos traços distintivos e na consciência fonológica., Revista CEFAC São Paulo, v.9, n.2, p. 180-189, 2007.

SOUZA, L. B. R.; SILVEIRA, A. K.; GALVÃO, R. S. Perfil das habilidades de consciência fonológica em crianças com desvio fonológico. In.: Anais 17ºCongresso Brasileiro de Fonoaudiologia e 1ºCongresso Ibero-Americano de Fonoaudiologia. Salvador, 2009.

STAUDT, L.B. Aquisição de onsets complexos por crianças de dois a cinco anos: um estudo longitudinal com base na teoria da otimidade. 2008. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada). Ciências da Comunicação, Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, 2008.

VIEIRA, Michele Gindri. Habilidades em Consciência Fonológica: Desempenho de crianças com e sem desvios fonológicos evolutivos. 2001. Monografia (Especialização em Fonoaudiologia). Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2001.

WERTZNER, H. F. Fonologia. In: ANDRADE, C. R. F.; BEFI-LOPES, D. M.; FERNANDES, F. D. M.; WERTZNER, H. F. ABFW: Teste de linguagem infantil nas áreas de fonologia, vocabulário, fluência e pragmática. São Paulo: Pró-Fono. 2000, p. 5-40.

WERTZNER H.F.; PAPP, A.C.C.S.; GALEA, D.E.S. Provas de nomeação e imitação como instrumentos de diagnóstico do transtorno fonológico. Pró-Fono, v. 18, n. 3, p. 303-312, 2006.

Published

Nov-Wed-2015