Crenças sobre escrita acadêmica de professores de inglês para fins específicos em serviço e sua influência no ensino

Autores

Palavras-chave:

crenças sobre escrita acadêmica, formação de professsores em serviço de inglês para fins específicos, ensino de escrita acadêmica

Resumo

Este artigo objetivou discutir como crenças sobre escrita acadêmica de professores experientes de inglês para fins específicos afetou seu ensino. Os dados consistiram em duas entrevistas semiestruturadas realizadas com três professores brasileiros experientes do inglês para fins específicos que trabalham em um grande centro universitário de línguas. Seus programas de cursos também foram coletados. A análise das seis entrevistas revelou que a visão estruturalista de linguagem dos professores afetou o ensino da escrita baseada no produto. Para se desenvolverem como instrutores de inglês para fins específicos, eles precisam enfrentar alguns desafios: essa visão tradicional da linguagem que dificulta o trabalho com a especificidade do discurso acadêmico e a estruturação de um programa de formação continuada.

Downloads

Os dados de download ainda não estão disponíveis.

Referências

ABREU-E-LIMA, D.M.de et al. O programa Inglês sem Fronteiras e a política de incentivo à internacionalização do ensino superior brasileiro. In: SARMENTO, S.; ABREU-E-LIMA, D.; MORAES FILHO, W.B.(Eds ). Do Inglês sem Fronteiras ao Idiomas sem Fronteiras. Belo Horizonte: Editora UFMG. 2016. p. 19-46.

ALEXANDER, O. Groping in the dark or turning on the light: routes into teaching English for academic purposes. In: LYNCH, T.; NORTHCOTT,J. (Eds),Educating legal English specialists and teacher education in teaching EAP. Proceedings of IALS teacher education symposia, 2004 and 2006. Institute for Applied Language Studies, University of Edinburgh. 2007.

ALEXANDER, O. Exploring teacher beliefs in teaching EAP at low proficiency levels. Journal of English for Academic Purposes, v. 11, n.2, p. 99-111.2011.

BASTURKMEN, H. LSP teacher education: review of literature and suggestion for the research agenda. Ibérica,v. 28, n. 1 p. 17-33.2014.

BARCELOS, A.M. F. Researching beliefs about SLA: A critical review. In:KALAJA,P; BARCELOS,A.M.F. ( Eds.), Beliefs about SLA: New research approaches. Dordrecht: Kluwer Academic Press, p. 7–33, 2003.

BARCELOS, A. M. F.; KALAJA, P;. Beliefs in second language acquisition: Teacher. In: Chapelle, C. (Ed). The Encyclopedia of Applied Linguistics, Londres: Blackwell, p.491-496, 2013.

BERGMAN, L. Supporting academic literacies: university teachers in collaboration for change. Teaching in Higher Education, v.21, n.5, p.516-531.2016.

CAMPION, G.C. ‘The learning never ends’: exploring teachers´ views on the transition from General English to EAP. Journal of English for Academic Purposes, v. 23, n. 1 p. 59-70, 2016.

CHARLES, M. English for academic purposes. In: PALTRIDGE, B; STARFIELD, S. (Eds.). The Handbook of English for Specific Purposes. Londres: John Wiley & Sons. p. 137-153, 2014.

CRISTÓVÃO, V.L.L.; VIEIRA,I.R. Letramentos em língua portuguesa e inglesa na educação superior brasileira: marcos e perspectivas. Ilha do Desterro, v. 69, n.3, p. 209-221, 2016.

CROSS, D.I . Alignment, cohesion, and change: examining mathematics teachers´ belief sttuctures and their influence on instructional practice. Journal of Mathematics Teacher Education v.12, n.5, p. 325-346, 2009.

DUDLEY-EVANS, T.; ST JOHN, M.. Developments in English for Specific Purposes. Cambridge: Cambridge University Press, 1998.301p.

FARRELL, T.S.C.; IVES, J.. Exploring teachers´ beliefs and classroom practices through reflective practice: a case study. Language Teaching Research v.19, n.5, p. 594-610, 2015.

FARRELL, T.S.C.; BENNIS, K.. Reflecting on ESL Teacher Beliefs and Classroom Practices: A Case Study. RELC Journal v. 44, n. 2, p.163-176, 2013.

FERGUSON, G. Teacher education and LSP: the role of specialised knowledge. In: HOWARD, R.; BROWN, G. (Eds). Teacher Education for Language for Specific Purposes. Bristol.PA: Multilingual Matters. 1997, p.80-89.

FERREIRA, M.M. Perspectivas de estudo sobre letramento acadêmico em inglês e influências no Brasil. In: ARAÚJO, J. (Ed). Gêneros e Letramentos em Múltiplas Esferas de Atividade. Campinas: Pontes. 2016, p.171-193.

FINARDI, K. R.; PORCINO, M. C. O papel do inglês na formação e na internacionalização da educação no Brasil. Horizontes de Linguística Aplicada, v. 14, n. 1, p. 109-134, 2015.

FLOWERDEW, J.; PEACOCK, M. Issues in EAP: a preliminary perspective. In: J. FLOWERDEW, J.; PEACOCK, M. (Eds), Research perspectives on English for Academic Purposes. Cambridge: Cambridge University Press. 2001. p.8-24.

HOLMES, J.; CELANI, A. A. Sustainability and local knowledge: The case of the Brazilian ESP Project 1980–2005. English for Specific Purposes v.25, n.1, p.109-122, 2006.

HUTCHINSON, T.; A. WATERS. English for Specific Purposes: A Learning-Centred Approach. Cambridge: Cambridge University Press. 1987. 185p.

HSIEH, H-F.; SHANNON, S. E. Three approaches to qualitative content analysis. Qualitative Health Research v.15. n.9, p. 1277-1288, 2005.

HUTTNER, J.; SMIT, U.; MEHLMAUER-LARCHER, B. (2009). ESP teacher education at the interface of theory and practice: introducing a model of mediated corpus-based genre analysis. System v.37, n,1, p. 99-109, 2009.

HYLAND, K. Specificity revisited: How far should we go now?. English for specific purposes, v. 21, n. 4, p. 385-395, 2002.

HYLAND, K. AND HAMP-LYONS, L. EAP: issues and directions. Journal of English for Academic Purposes v. 1 n.1 p.1-12, 2002.

GIRI, M.M.; MARTINS, C.B.M.J. Os processos formativos do professor de Língua Inglesa no curso de Letras da UTFPR e no Programa Idiomas sem Fronteiras. Revista Letras Raras, v.6, n.1, p.58-82, 2017.

JOHNS, A. M. (2011). The future of genres in L2 writing: fundamental but contested instructional decisions. Journal of Second Language Writing v.20, n.1, p.56-68, 2011.

NEGUERUELA-AZAROLA, E. Beliefs as conceptualizing activity: A dialectical approach for the second language classroom. System, v. 39, n. 3, p. 359-369, 2011.

PALTRIDGE, B; STARFIELD, S. (Ed.). The Handbook of English for Specific Purposes. Londres: John Wiley & Sons, 2014. 560p.

PERALEZ-ESCUDERO; ELSEN, P.B.; CRUZ, M.R.R. Variation in pre-service EFL Teachers’ Implicit Theories of Reading: A Qualitative Study. MEXTESOL Journal v.41, n.4 ,p.1-18, 2017.

RICHARDS, J. C.; GALLO, P. B.; RENANDYA, W. A. Exploring teachers’ beliefs and the processes of change. PAC journal, v. 1, n. 1, p. 41-58, 2001.

SKOTT, J. The promises, problems and prospects of research on teachers´ beliefs. In: FIVES, H.; GILL, M.G. (Eds). International Handbook of Research on Teachers´ beliefs. New York: Routledge. 2015. p.13-30.

TAGLE, T. ET AL. Pre-service EFL teachers´ beliefs about teaching writing: a case study in two Chilean Universities. Electronic Journal of Foreign Language Teaching v.14, n.2, p. 187-200, 2017.

TAILLEFER, G. “CLIL in higher education: the (perfect?) crossroads of ESP and didactic reflection”. ASp 63, 31-53, 2013.

TARDY, C.M. Beyond Conventions: genre innovation in academic writing. Ann Arbor: University of Michigan Press.2016.198p.

TENG, L.S. Changes in teachers’ beliefs after a professional development project for teaching writing: two Chinese cases. Journal of Education for Teaching v. 42, n.1, p.106-109, 2017.

TSUI, A.B.M. (1996). Learning how to teach ESL writing. In: FREEMAN, D.; RICHARDS, J.C.(Eds). Teacher learning in language teaching. Cambridge: Cambridge University Press. 1996. p.97-119.

TORNER, G. et al. Understanding teachers´ actions in the classroom by applying Schoenfeld´s theory Teaching in Context: reflecting on goals and beliefs. In: SRIRAMAN, B.; ENGLISH, L. (Eds) Theories of Mathematics Education. Heidelberg: Springer, 2010.p.401-420.

VYGOTSKY, L. S. The collected works of L. S. Vygotsky: Vol 1. New York: Plenum, 1987.350p.

WOODS, D. Teacher cognition in language teaching: Cambridge, Cambridge University Press. 1996.316p.

WORDEN, D. Mediation and development of a novice L2 writing teacher’s pedagogical content knowledge of genre. Journal of English for Academic Purposes v.34, n.1, p.12-27, 2018.

WU, H. AND BADGER, R. G. In a strange and uncharted land: ESP teachers´ strategies for dealing with unpredicted problems in subject knowledge during class. English for Specific Purposes v. 28 n. 1, p. 19-32, 2009.

ZAMEL, V. (1976). Teaching composition in the ESL classroom: what we can learn from research in the teaching of English. TESOL Quaterly, v. 10, n.1, p.67-76, 1976.

ZHENG, H. A review of research on EFL pre-service teachers´ beliefs and practices. Journal of Cambridge Studies v.4, n.1, p.73- 81, 2009.

Downloads

Publicado

28-07-2022