Diferenças entre dialogismo e polifonia
DOI:
https://doi.org/10.17851/2237-2083.24.2.580-601Keywords:
Polyphony, Dialogism, Dialogic Relations, Bakhtin Circle, Polyphonic Novel.Abstract
Resumo: É por vezes polêmico o uso que se tem feito dos termos “dialogismo” e “polifonia” em estudos que se valem das discussões bakhtinianas. Ao lado de pesquisadores que tomam os vocábulos praticamente como sinônimos, outros estudiosos condenam veemente o emprego de uma expressão por outra. Dada essa conjuntura, pretende-se, no escopo deste artigo, indicar alguns pontos a serem considerados quando se fizer necessário distinguir dialogismo e polifonia. São esses pontos: a amplitude do diálogo; as relações entre microdiálogo, diálogo composicionalmente expresso e grande diálogo; a questão do diálogo inconcluso (BAKHTIN, 1929/1963). A partir dessa discussão, esboça-se um conciso painel dos modos pelos quais os conceitos de polifonia e dialogismo veem sendo abordados em pesquisas atuais, discutindo as possibilidades e os limites dessas diferentes assimilações. O intuito não é criticar quaisquer usos dos termos ou apropriações dos conceitos, mas reforçar que a polifonia não se diferencia dialogismo simplesmente porque, à diferença deste, conjugaria várias vozes ou vozes polemicamente orientadas.
Palavras-chave: polifonia; dialogismo; relações dialógicas; Círculo de Bakhtin; romance polifônico.
Abstract: There are controversies regarding the use of the terms “dialogism” and “polyphony”. Some researchers practically turn the two words into synonyms, while another part of the academy condemns vehemently the use of these terms as if they had the same meaning. Given this situation, some points that can be taken into consideration when there is a need to point out the difference between dialogism and polyphony are indicated along this article. The dialogue amplitudes, the relations between microdialogue, compositionally expressed dialogue and great dialogue, and the inconclusive dialogue (BAKHTIN, 1929 [1963]) are the points we aim to work with. From this discussion, a brief framework is outlined to present the ways through which the concepts of polyphony and dialogism have been approached in current researches, discussing the possibilities and the limits of these different assimilations. It is not our intention to criticize any of the uses or appropriations of these concepts, but to reinforce that polyphony’s characteristic of putting several voices or polemically oriented voices together is not the only thing that differentiates it from dialogism.
Keywords: Polyphony; Dialogism; Dialogic Relations; Bakhtin Circle; Polyphonic Novel.