The Description of Aspectual Values of Present Perfect in Didactic Materials for Teaching Spanish as a Foreign Language

Authors

  • Jean Carlos da Silva Gomes Gomes Universidade da Força Aérea (UNIFA), Rio de Janeiro, Rio de Janeiro / Brasil | Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro, Rio de Janeiro / Brasil https://orcid.org/0000-0002-4022-0580
  • Maria Mercedes Riveiro Quintans Sebold Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro, Rio de Janeiro / Brasil https://orcid.org/0000-0002-0035-3338

DOI:

https://doi.org/10.17851/2237-2083.31.3.1373-1403

Keywords:

present perfect, aspect, Spanish as a foreign language, textbook

Abstract

The present perfect in Spanish is a verb form that can convey different aspect values in the sentence. The expression of these values, as well as their alternation with the simple past, differs considerably among Spanish varieties. Thus, in this work, we sought to verify how teaching materials address this issue in the description of the present perfect for learners of Spanish as a foreign language. To this end, three volumes of the Español Lengua Viva and Aula Internacional collections were analyzed. The results indicated that, in both collections, the description of the aspectual values of experiential perfect and perfect of recent past is privileged. In addition, the alternation between simple past and present perfect is approached in a dichotomous way, in which the first form is described as carrying the perfective aspect and the second, the perfect aspect, without any information about the linguistic variation involving such morphologies. It was argued that the description present in these materials does not reflect the linguistic reality of Spanish and gives the learner a false idea of the homogeneity of the language

Author Biographies

  • Jean Carlos da Silva Gomes Gomes, Universidade da Força Aérea (UNIFA), Rio de Janeiro, Rio de Janeiro / Brasil | Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro, Rio de Janeiro / Brasil
      Professor substituto de Linguística na Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Estudante de Doutorado, Mestre em Linguística e Licenciado em Letras: Português-Espanhol  pela mesma universidade. Faz parte do grupo de pesquisa Biologia da linguagem da UFRJ, onde desenvolve pesquisas em linguística, centrando-se na área de descrição das línguas naturais e neurolinguística. Além disso, dedica-se ao estudo do processo de ensino-aprendizagem de espanhol como língua estrangeira. 
  • Maria Mercedes Riveiro Quintans Sebold, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro, Rio de Janeiro / Brasil

    Possui graduação em Letras Português Espanhol pela Universidade Federal Fluminense (1988), mestrado em Letras Neolatinas pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1994) e doutorado em Línguística pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2005).Atualmente é Professora Associada III do Departamento de Letras Neolatinas da Faculdade de Letras da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Línguas Estrangeiras Modernas, atuando principalmente nos seguintes temas: espanhol língua estrangeira, aquisição de língua estrangeira, sintaxe do espanhol, formação de professores, ensino- aprendizagem de língua estrangeira e línguas próximas.

References

ARAÚJO, L. S. A variação linguística no uso do pretérito perfecto compuesto espanhol: ponderações sobre o estado da arte. Entretextos, Londrina, v. 14, n. 1, p. 258-282. 2014. DOI: http://dx.doi.org/10.5433/1519-5392.2014v14n1p.

ARAÚJO, L. A expressão dos valores “antepresente” e “passado absoluto” no espanhol: um olhar atento a variedades diatópicas da Argentina e da Espanha. 2017. 410 f. Tese (Doutorado em Linguística e Língua Portuguesa) - Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, São Paulo, 2017.

BUITRAGO, A.; DÍEZ, M.; DOMÍNGUEZ, R.; MARTIN, E.; MARTÍN, M.; NATAL, M. Español Lengua Viva. São Paulo: Moderna, 2007.

CINQUE, G. Adverbs and functional heads: a cross-linguistic perspective. New York: Oxford University Press, 1999.

COMRIE, B. Aspect: an introduction to the study of verbal aspect and related problems. Cambridge: Cambridge University Press, 1976.

CORPAS, J.; GARCÍA, E.; GARMENDIA, A. Aula Internacional. España: Difusión, 2013.

DAHL, Ö. Tense and aspect systems. Oxford: Blackwell, 1985.

ESPINO, S. Present perfect: uma questão de aspecto: um estudo sobre o contexto na compreensão da noção de aspecto subjacente ao present perfect simples em inglês. 2007. 149 f. Dissertação (Mestrado em Linguística) - Centro de Educação e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2007.

GARCÍA-TESORO, A. Valores evidenciales y discursivos del pretérito perfecto compuesto en narraciones de migrantes andinos en Cuzco. In: PALACIOS, A. (org). Variación y cambio lingüístico en situaciones de contacto. España: Ibero Americana Vervuete, 2017. p. 79-96.

GOMES, J. Aquisição do aspecto perfect por falantes nativos de espanhol da Argentina aprendizes de português como L2. Entrepalavras, Fortaleza, v. 9, n. 2, p.354-377, 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.22168/2237-6321-21491.

GOMES, J. O comprometimento do aspecto perfect na Doença de Alzheimer. 2020. 202 f. Dissertação (Mestrado em Linguística) - Faculdade de Letras, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2020.

GOMES, J. Políticas Linguísticas e a formação do professor de espanhol. In: SILVA-JÚNIOR, A. (org.). Linguística Aplicada e Hispanismo. São Paulo: Pedro & João Editores, 2022. p. 31-60.

GOMES, J.; NASCIMENTO, S.; SILVA, R.; SEBOLD, M. O tratamento da oralidade nos livros didáticos para ensino de espanhol como língua estrangeira. Revista Língua & Ensino, Rio de Janeiro, v. 2, n. especial., p. 42-54, 2019. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/le/article/view/26479. Acesso em: 03 de junho de 2024.

HENDERSON, C. Aspectos semánticos pragmáticos y discursivos del Pretérito Perfecto Compuesto. In: OLSEN, M.; SWIATEK, H.; ROSKILDE-KÖPENHAMN, E. (orgs.). Aspectos semánticos pragmáticos y discursivos del Pretérito Perfecto Compuesto. Roskilde: Roskilde Universitetscenter, 2006. p. 1-9.

IATRIDOU, S.; ANAGNOSTOPOULOU, E.; IZVORSKI, R. Observations about the form and meaning of the perfect. In: ALEXIADOU, A.; RATHERT, M.; VON STECHOW, A. (orgs.). Perfect Explorations. Berlin: Mouton de Gruyter, 2003. p. 153 - 205.

JARA, M. Funciones discursivas y gramaticalización del pretérito perfecto compuesto en el español de Lima. Spanish in Context, v. 8, n. 1, p. 95-118, 2011. DOI: https://doi.org/10.1075/sic.8.1.05jar.

JESUS, J.; MATOS, A.; MARTINS, A.; NESPOLI, J. O aspecto perfect no português do Brasil. Travessias Interativas, Sergipe, v. 7, n. 14, p. 1-18. 2017. Disponível em: https://periodicos.ufs.br/Travessias/article/view/9156. Acesso em: 03 de junho de 2024.

MARTIN, I. Espanhol Série Brasil. São Paulo: Ática, 2007.

MEDEIROS, B.; MARTINS, A.; GOMES, J.; PESSÔA, L. As realizações morfológicas de perfect associado ao futuro. Revista Lingüística y Literatura, Antioquia, v. 34, n. 84, p. 154-184, 2023. DOI: https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n84a07.

MONTES, C. Aplicaciones de los corpus lingüísticos a la enseñanza de español como lengua extranjera. Encuentro ELE UK - 2016 en University of Reading, 24 de junio de 2016.

NESPOLI, J. Representação mental do perfect e suas realizações nas línguas românicas: um estudo comparativo. 2018. 178 f. Tese (Doutorado em Linguística). Faculdade de Letras, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2018.

OLIVEIRA, L. Estágio da gramaticalização do pretérito perfeito composto no espanhol escrito de sete capitais hispano-falantes. 2010. 270 f. Tese (Doutorado em Linguística) - Faculdade de Letras, Universidade Federal de Santa Catarina, Santa Catarina, 2010.

OLIVEIRA, L. O multifuncional pretérito perfeito composto espanhol em materiais didáticos. Calidoscópio, Vale do Rio dos Sinos, v. 12, n. 1, p. 83-93, 2014. Disponível em: https://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/cld.2014.121.09. Acesso em: 06 de junho de 2024.

OSMAN, S.; ELIAS, N.; REIS, P.; IZQUIERDO, S.; VALVERDE, J. Enlaces: español para jóvenes brasileños. São Paulo: Macmillan, 2010.

PANCHEVA, R. The aspectual makeup of Perfect participles and the interpretations of the Perfect. In: ALEXIADOU, A.; RATHERT, M.; VON STECHOW, A. (orgs.). Perfect Explorations. Berlin: Mouton de Gruyter, 2003. p. 277-308.

PRIETO, R. La coloquialidad como distinción contrastiva de los tiempos verbales españoles y alemanes. Philologie im Netz, v. 48, p. 20-39, 2009. Disponível em: https://web.fu-berlin.de/phin/phin48/p48t2.htm. Acesso em: 03 de junho de 2024.

REAL ACADEMIA ESPAÑOLA. Esbozo para una nueva gramática de la lengua española. Madrid: Espasa Calpe, 1973.

REBOUÇAS, E. A realização morfossintática do aspecto perfect por falantes bilíngues de espanhol e inglês de Porto Rico. 2021. 274 f. Dissertação (Mestrado em Linguística) - Faculdade de Letras, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2021.

SANT’ANNA, A. Realizações morfossintáticas do perfect associado ao passado no português do Brasil. 2021. 103 f. Monografia (Graduação em Licenciatura em Letras: Português-Latim) - Faculdade de Letras, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2021.

SEBOLD, M. A realização do traço aspectual do pretérito perfecto. In: V Congresso Brasileiro de Hispanistas (e) I congresso Internacional da Associação Brasileira de Hispanistas. Anais.... Belo Horizonte: Faculdade de Letras da UFMG, 2009.

SILVA, K. La variación entre el pretérito perfecto simple y el pretérito perfecto compuesto en el español de los jóvenes de lima. 2017. 33 f. Monografia (Graduação em Licenciatura em Letras-Espanhol). Centro de Ciências Humanas, Universidade Federal do Ceará, Ceará, 2017.

SMITH, C. The Parameter of Aspect. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers, 1991.

WHITE, L. Second language acquisition and Universal Grammar. Cambridge: Cambridge University Press, 2003.

Published

2024-10-08

How to Cite

The Description of Aspectual Values of Present Perfect in Didactic Materials for Teaching Spanish as a Foreign Language. Revista de Estudos da Linguagem, [S. l.], v. 31, n. 3, p. 1373–1403, 2024. DOI: 10.17851/2237-2083.31.3.1373-1403. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/relin/article/view/55156. Acesso em: 27 dec. 2024.