Discursive (dis)agreements between the populisms of Perón and Vargas
DOI:
https://doi.org/10.17851/2237-2083.32.4.1091-1116Keywords:
peronism, varguism, populist discourse, discourse analysisAbstract
This paper intends to reflect on the populist discourses (Laclau, 2013 [2005]) produced from Peronism and Varguism in the socio-historical context of industrial capitalism in Argentina and Brazil at the beginning of the 20th century. In the light of French discourse analysis, we mobilize epistemological assumptions of Pecheutian and Foucauldian extraction. Our objective is to discursively analyze, through discursive sequences (Courtine, 2016), some statements coming from genres in the propagandistic and legal spheres, such as magazines, posters, as well as the Constitutions of both nations in force at the times covered. The questions that guide our analyzes are the following: (a) How do Peronism and Varguism appropriate populism?; (b) How do the notions of work, family and education permeate the discourses produced by the Perón and Vargas governments? Our analysis revealed movements of proximity and distance between such historical contexts. Regarding proximity, the affiliation of both movements to labor discourses promoting modernization based on authoritarianism stands out. However, the development of these populisms leads to different effects of meaning, since while Peronism is linked to the discursivities of sociopolitical militancy, Varguism is affiliated with a conciliatory class policy.
References
ANDREOTTI, A. L. A administração escolar na era Vargas e no nacional-desenvolvimentismo (1930-1964). Revista HISTEDBR On-Line, Campinas, n. especial, p.102-123, 2006.
ARGENTINA. Constitución de la Nación Argentina de 1949. Buenos Aires, 1949. Disponível em <http://www.bibliotecadigital.gob.ar/items/show/1571> Acesso em 30 dez. 2023.
BARROS, L. E. P. A cultura política do varguismo no Brasil e do peronismo na Argentina: um diálogo com a obra “multidões em cena” de Maria Rolim Capelato. In: Simpósio Internacional Pensar e Repensar a América Latina, 2, 2016, São Paulo. Anais. São Paulo: ECA/EACH/PROLAM/FFLCH/Universidade de São Paulo, 2016, p.1-11.
BOHOSLAVSKY, E. Antivarguismo y antiperonismo (1943-1955): Similitudes, diferencias y vínculos. Anuario de la Escuela de Historia. Revista digital, Facultad de Humanidades y Artes, Rosario, v.3, n. 24, p.73-97, 2012.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1934. Institui a Constituição Federal do Brasil. Brasília, 1934. Disponível em < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao34.htm>. Acesso em 30 dez. 2023.
CELADA, M. T.; PAYER, M. O. Sobre sujeitos, língua(s), ensino. Notas para uma agenda. In: CELADA, M. T.; PAYER, M. O. (orgs). Subjetivação e processos de identificação. Sujeitos e línguas em práticas discursivas – inflexões no ensino. Campinas: Pontes Editores, 2016, p.17-42.
COURTINE, J.-J. Definição de orientações teóricas e construção de procedimentos em Análise do Discurso. Policromias: Revista de Estudos do Discurso, Imagem e Som, Rio de Janeiro, v. 1, n. 2, p.14-35, 2016.
FAUSTO, B. História do Brasil [2006]. 14ª ed. São Paulo: EdUsp, 2015.
FERREYRA, G. V. La revista La Obra y la política educativa peronista, 1950-1955. In: JORNADAS INTERESCUELAS DE HISTORIA, 14, 2013, Mendonza. Anais. Mendonza: Departamento de Historia/Facultad de Filosofía y Letras/Universidad de Cuyo, 2013, p.1-20.
FONSECA, P. C. D.; HAINES, A. F. Desenvolvimentismo e política econômica: um cotejo entre Vargas e Perón. Economia e Sociedade, Campinas, v. 21, n. especial, p.1043-1074, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-06182012000400013 DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-06182012000400013
FOUCAULT, M. História da sexualidade: a vontade de saber [1976]. 23ª ed. São Paulo: Graal, 2013.
FOUCAULT, M. A arqueologia do saber [1969]. 8ª ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2014.
GIRBAL-BLACHA, N. En la Argentina Peronista “los únicos privilegiados son los niños” (1946-1955). La doctrina desde la Biblioteca Infantil “General Perón”. Historia Contemporánea, España, v.9, n. 50, p.133-162, 2015. DOI: https://doi.org/10.1387/hc.14145 DOI: https://doi.org/10.1387/hc.14145
GLIK, M. Ordem e Progresso, Civilização e Barbárie. Perón, Vargas e Positivismo (Argentina-Brasil, 1930-1955). PerCursos, Santa Catarina, v. 7, n. 2, p.1-15, 2006.
GUTIERREZ, T. V. Familia y educación en la Argentina, 1946-1955. Instrumentos para la acción del Estado Peronista. Revista de Historia Americana y Argentina, Mendonza, v.3, n. 39, p.145-168, 2002.
LACLAU, E. A razão populista [2005]. 1ª ed. São Paulo: Três Estrelas, 2013.
MUNDO PERONISTA. Revista. Vicios de la oligarquía y virtudes del pueblo. Organograma. Buenos Aires, n. 5, Setembro de 1951, p.48. Disponível em < https://upcndigital.org/~ciper/Material/revistas/MundoPeronista05.pdf>. Acesso em: 30 dez. 2023.
ORLANDI, E. P. Terra à Vista. 1ª ed. São Paulo: Cortez Editora, 1990.
ORLANDI, E. Análise de discurso: princípios & procedimentos. 1ª ed. São Paulo: Pontes, 2000. DOI: https://doi.org/10.18309/anp.v1i8.357
PERÓN, E. Discurso de Eva Perón. Revista Mundo Peronista, Buenos Aires, n. 1, Julho de 1951. Coluna “Escribe Eva Perón”, p.5. Disponível em <https://upcndigital.org/~ciper/Material/revistas/MundoPeronista01.pdf> Acesso em: 30 dez. 2023.
PERÓN, J. Discurso de Perón e Eva. Revista Mundo Peronista, Buenos Aires, n. 4, Setembro de 1951, p.28. Disponível em <https://upcndigital.org/~ciper/Material/revistas/MundoPeronista04.pdf> Acesso em: 29 dez. 2023.
PERRIG, S. Mujeres, antiperonismo y antifascismo en Argentina (1943-1955). Aposta – Revista de Ciencias Sociales, Madrid, n. 73, p.139-167, 2017.
PODERTI, A. La batalla conceptual: el diccionario de los argentinos (1945-1976). Revista Anales, Suecia, v.8, n.7, p.191-221, 2005.
PODERTI, A. Perón atraviesa los tiempos. 1ª ed. Sydney: Editorial Cervantes Publishing, 2012.
SHUMWAY, N. A invenção da Argentina: História de uma ideia. 1ª ed. São Paulo: EdUsp, Brasília: Editora UnB, 2008.
SOUZA, P. A. Avanços da educação brasileira garantidos pela constituição federal de 1934. In: SEMINÁRIO NACIONAL DA REDE UNIVERSITAS/BR, 24, 2016, Maringá. Anais. Maringá: Rede Universitas-BR/ANPEd/Universidade Estadual de Maringá, 2016, p.1363-1380.
VARGAS, G. A Juventude no Estado Novo – Textos do presidente Getúlio Vargas extraídos de discursos, manifestos e entrevistas à imprensa. Materiais (pôsteres e panfletos) produzidos pelo Departamento de Imprensa e Propaganda (DIP) à época do Estado Novo (1937-1945). Disponível em <https://expo-virtual-cpdoc.fgv.br/sites/expo-virtual-cpdoc.fgv.br/files/documentos/gv-133f_1.pdf>. Acesso em: 29 dez. 2023.
