Technodiversity and Bibliodiversity in Book and Publishing Studies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2238-3824.2024.54939

Keywords:

technodiversity, bibliodiversity, book studies, materialities of the book

Abstract

The notion of technodiversity has been proposed and discussed by the Chinese philosopher Yuk Hui and concerns what he also treats as fragmentation, in a positive sense, that is, the importance of having technological diversity in our repertoires of practices with technologies, the so that we can avoid excessive standardization and even the homogenization of resources, as we already see happening in the relationship with big techs and digital platforms. Hui defends technodiversity (name of his book in Brazil), including its predecessor technologies, in a fundamentally diverse range that can be managed by people who make also different uses of resources, according to different contexts, opportunities and contingencies. The idea that there needs to be a counterflow to standardization is not new and can be associated, in the case of book studies, with the notion of bibliodiversity, discussed from that of multiversity, by Susan Hawthorne, a few decades ago (in her book with the same title). This article, of a theoretical and essayistic nature, seeks an articulation between the notions of cosmotechnics, technodiversity, fragmentation, multiversity and bibliodiversity, outlining possible approaches for the book studies, reading and their technological, material and practical diversity.

Author Biography

  • Ana Elisa Ribeiro, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET-MG) | Belo Horizonte | MG | BR

    Professora titular do Departamento de Linguagem e Tecnologia do CEFET-MG, onde atua no Programa de Pós-Graduação em Estudos de Linguagens e no bacharelado em Letras. Doutora em Linguística Aplicada.

References

BENCHIMOL, Daniel. Modelos de negocio innovadores en la industria editorial de América Latina. Desafíos, limitaciones y oportunidades. Bogotá: Centro Regional para el Fomento del Libro en América Latina y el Caribe (Cerlalc-Unesco), 2023.

[Fundada en Argentina…]. Caja Negra. [S. l.]: [s. n.], [200-?]. Seção Proyecto. Disponível em: https://cajanegraeditora.com.ar/. Acesso em: 29 ago. 2024.

CASATI, Roberto. Elogio del papel. Contra el colonialismo digital. Trad. Jorge Paredes. Barcelona: Ariel/Planeta, 2017.

CHARTIER, Roger. A aventura do livro: do leitor ao navegador. Trad. Reginaldo Carmello Correa de Moraes. São Paulo: Unesp, 1998.

CHARTIER, Roger. Os desafios da escrita. Trad. Fúlvia M. L. Moretto. São Paulo: Unesp, 2002.

COLLEU, Gilles. La edición independiente como herramienta protagónica de la bibliodiversidad. Trad. Víctor Goldstein. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: la marca editora, 2008.

D’ANDRÉA, Carlos. Pesquisando plataformas online: conceitos e métodos. Salvador: EDUFBA, 2020.

FARIA, Maria Isabel; PERICÃO, Maria da Graça. Dicionário do livro: da escrita ao livro eletrônico. São Paulo: EDUSP, 2008.

HAWTHORNE, Susan. Bibliodiversidad. Un manifiesto para la edición independiente. Trad. Sáez Juan Carlos e Alejandro Caviedes. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: la marca editora, 2018.

HUI, Yuk. Fragmentar el futuro. Ensayos sobre tecnodiversidad. Trad. Tadeo Lima. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Caja Negra, 2020. (Colección Futuros Próximos, 33).

KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.

MIHAL, Ivana; SZPILBARG, Daniela; RIBEIRO, Ana Elisa. Livros para infâncias diversas: onze casos de editoras independentes da Argentina e do Brasil. Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea, n. 62, p. 1-16, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/2316-4018625.

RIBEIRO, Ana Elisa. Livro e multimodalidade: concepções em trânsito na obra de Gunther Kress. Revista Dispositiva, v. 11, n. 20, p. 158-172, ago./dez. 2022. Disponível em: http://periodicos.pucminas.br/index.php/dispositiva/article/view/29477/20434. Acesso em: 8 mar. 2024.

RIBEIRO, Ana Elisa. Tecnologias do livro, um falso dilema e suas razões. In: GOBIRA, Pablo (Org.). Arte, cultura e o mundo contemporâneo digital. Belo Horizonte: LPF Edições, 2024. p. 219-238.

RIBEIRO, Ana Elisa. Livro, hoje. Multiversidade e aspectos tecnológicos. In: DEAECTO, Marisa Midori; SOREL, Patrícia; KALIL, Lívia (Org.). Bibliodiversidade e o preço do livro: da Lei Lang à Lei Cortez: experiências e expectativas em torno da regulação do mercado editorial (1981- 2021). São Paulo: Ateliê Editorial, 2021. p. 129-144.

RIBEIRO, Ana Elisa. Livro: edição e tecnologias no século XXI. Belo Horizonte: Moinhos: Contafios, 2018. (Coleção Pensar Edição).

RIBEIRO, Ana Elisa. Sem modo avião: jovens e leitura de livros, hoje. Comunicação & Educação, ano XXV, n. 1, p. 93-108, jan./jun. 2020. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/159026/167361. Acesso em: 24 set. 2021.

RIBEIRO, Ana Elisa; BARBOSA, Amanda Ribeiro. Duas tecnologias de um livro: alfabetizar em linguagens. Revista Brasileira de Alfabetização, n. 13, p. 47-56, 2020. DOI: https://doi.org/10.47249/rba2020456.

RIBEIRO, Ana Elisa; BARBOSA, Amanda Ribeiro. Poemas de brinquedo: com quantos adjetivos se faz um livro no século XXI? In: GOBIRA, Pablo (Org.). VI SEMINÁRIO DE ARTES DIGITAIS (SAD), 2020/2021, Belo Horizonte. Anais […]. Belo Horizonte, Editora UFMG, 2022. p. 522-531.

RIVERA MIR, Sebastián. Edición latinoamericana. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: CLACSO; México DF: Casa Abierta al Tiempo, 2021. (Coleção Palabras clave). Disponível em: https://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/bitstream/CLACSO/15740/1/Edicion-latino.pdf. Acesso em: 8 mar. 2024.

VECCHIO, Pollyanna de Mattos. O direito de publicar: autopublicação, fast-publishing e tecnologias digitais no mercado editorial brasileiro. Tese (Doutorado em Estudos de Linguagens) – Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2022.

Published

2024-12-12

Issue

Section

Dossiê: Materialidade dos textos e transmissão literária

How to Cite

Technodiversity and Bibliodiversity in Book and Publishing Studies. (2024). Caligrama: Revista De Estudos Românicos, 29(3), 64–76. https://doi.org/10.35699/2238-3824.2024.54939