EXPERIENCES, WORKING CONDITIONS AND HEALTH-DISEASE PROCESS: PORTRAITS OF TEACHERS’ REALITY

Authors

  • Saulo Daniel Mendes Cunha Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes
  • José de Andrade Matos Sobrinho Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES
  • Aparecida Rosângela Silveira Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES
  • Cristina Andrade Sampaio Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES

Keywords:

Teachers, Working conditions, Health-disease process, Grounded theory

Abstract

The teachers’ working conditions and their experiences in the basic public education network were impacted by the educational reforms implemented in the 1990s, with a strong influence of neoliberal policy and globalization. As a result of this influence, there was a precariousness of public education and implementation of school management in basic education. The repercussions of this educational scenario, characterized by terrible work achievement conditions and devaluation of the teaching career, it has been affecting the teacher's life story and caused illnesses in this working class. In this context, the aim of this study was understanding the processes involved in the illness of public-school teachers in the city of Montes Claros-MG, based on experiences and working conditions. This is a qualitative research, based on Symbolic Interactionism, carried out through the Grounded Theory, in a social constructionist perspective. Twelve teachers of basic education in state schools were interviewed. The data, in the analysis process, produced encodings that resulted in seven axial categories, which seek to elucidate the theoretical assumptions of this investigation. The results of this study showed that the illness of basic education teachers involves multifactorial processes and causes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Saulo Daniel Mendes Cunha, Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes

Possui graduação em Educação Física pela Universidade Estadual de Montes Claros (2004) e mestrado em Ensino em Saúde pela Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri - Campus JK (2014). Está cursando Doutorado no Programa de Pós Graduação em Ciências da Saúde/UNIMONTES. Atualmente é professor de ensino superior da Universidade Estadual de Montes Claros e das Faculdades Unidas do Norte de Minas.

José de Andrade Matos Sobrinho, Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES

Possui Graduação em Educação Física pela Universidade Federal de São Carlos. Mestrado e Doutorado em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais. Professor designado no Departamento de Educação Física e do Desporto da Universidade Estadual de Montes Claros.

Aparecida Rosângela Silveira, Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES

Doutora em Psicologia pela Universidade Federal de Minas Gerais (2014). Mestre em Saúde Pública pela Universidade Federal de Minas Gerais (2001). Especialista em Saúde Mental (1989) e Especialista em Saúde Pública (1986) pela Escola Nacional de Saúde Pública. Possui graduação em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (1983). Professora da Universidade Estadual de Montes Claros.

Cristina Andrade Sampaio, Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES

Possui graduação em Ciências Sociais pela Universidade Estadual de Montes Claros, mestrado em Epidemiologia e doutorado em Saúde Coletiva pela Universidade Federal de São Paulo. Professora no Programa de Pós-graduação em Ciências da Saúde da Universidade Estadual de Montes Claros.

Published

2024-07-31

How to Cite

Mendes Cunha, S. D., Matos Sobrinho, J. de A. ., Silveira, A. R. ., & Sampaio, C. A. . (2024). EXPERIENCES, WORKING CONDITIONS AND HEALTH-DISEASE PROCESS: PORTRAITS OF TEACHERS’ REALITY . Educação Em Revista, 40(40). Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/36820

Issue

Section

Artigos