INSURGENTS SCIENCES TEACHINGS: ENVIRONMENTALIZING SCIENCES AND EDUCATIONS

Authors

  • Javier Giovanny Sánchez Molano Universidade Federal da Bahia - UFBA
  • Rosiléia Universidade Federal da Bahia - UFBA

Keywords:

critical interculturality, counter-hegemonic sciences, environmental weavings, Latin America, sciences teachings

Abstract

The textual weaving corresponds to a theoretical essay, whose first version based the analyzes and discussions related to field experiences produced in qualitative research (AUTOR 1, 2020) in schools on the periphery of a Latin American metropolis. In walking through the text, we will be accompanied by the Epistemologies of the South, whose main ideas will give consistency to the argumentative thread, in relation to propositions about counter-hegemonic sciences, contemporary sciences, Latin American environmentalism, and the notion of ecology of knowledge, as well as to sciences teachings that can be anchored in these propositions. It advances in the understanding of scientific practice from the postulates of epistemological pragmatism and methodological pluralism, which would be complementary to educational perspectives inspired by critical interculturality and environmental education. Based on the above, nomenclatural updates are proposed in the field of science teaching, more consistent with emancipatory perspectives projected from Latin America.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Javier Giovanny Sánchez Molano, Universidade Federal da Bahia - UFBA

Doutor do programa de Pós-graduação em Ensino, Filosofia e História das Ciências, com área de concentração em Educação Científica e Formação de Professores, da Universidade Federal da Bahia UFBA e da Universidade Estadual de Feira de Santana UEFS, com tese defendida em 4 de dezembro de 2020. Obteve em 2016 o título de Mestre em Ensino, Filosofia e História das Ciências, com área de concentração em Educação Científica e Formação de Professores; pela Universidade Federal da Bahia UFBA e a Universidade Estadual de Feira de Santana UEFS. Possui graduação em Biología - Universidad Nacional de Colombia - Bogotá (2008). Especialista em Educação e Gestão Ambiental da Universidad Distrital Francisco José de Caldas (2011). Participa do grupo de pesquisa INTERFACES: CULTURA, CIÊNCIA E AMBIENTE NA EDUCAÇÃO CRÍTICA ligado ao grupo ENCIMA (Ensino de Ciências e Matemática) da Faculdade de Educação da Universidade Federal da Bahia. Colabora com o grupo de pesquisa RIZOMA da Universidade Estadual de Feira de Santana. Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: Educação Ambiental, Ensino de Ciências, Estudos Culturais.

Rosiléia, Universidade Federal da Bahia - UFBA

Possui Licenciatura Plena em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF (1988), mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP (1998) e doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP (2008). É professora associada do Departamento de Educação II da Faculdade de Educação da Universidade Federal da Bahia (UFBA), onde atua no Curso de Licenciatura em Ciências Naturais e nos cursos de Pós-Graduação em Educação (FACED-UFBA) em Ensino, Filosofia e História das Ciências (UFBA-UEFS) e no Mestrado Profissional em Educação (FACED-UFBA. É membro dos grupos de pesquisa Ensino de Ciências e Matemática (EnCiMa-UFBA) e Ensino, História e Filosofia das Ciências Biológicas (LEFHBio-UFBA). Exerceu o cargo de coordenadora do Curso de Licenciatura em Ciências Naturais da Faculdade de Educação da UFBA entre 2013 e 2016. Atuou entre 2014-2018 como vice-coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Ensino, Filosofia e História das Ciências (UFBA/UEFS). Membro da Câmara Técnica de Ciências Humanas e Educação da FAPESB (Biênios 2015/2016, 2017/2018 e 2019/2020). Coordenadora da linha Currículo e (In)Formação do Programa de Pós-Graduação em Educação FACED-UFBA entre julho/2018 e dezembro/2019. Coordenadora e membro do Colegiado do Programa de Pós-Graduação em Ensino, Filosofia e História das Ciências (Gestão 2020-2021). Membro do Instituto Nacional de Ciência e Tecnologia em Estudos Interdisciplinares e Transdisciplinares em Ecologia e Evolução (INCT IN-TREE). Atua nas áreas de Educação em Ciência e Ensino de Biologia, sendo seus principais temas de interesse: aprendizagem escolar, educação intercultural, educação ambiental, formação de professores e pesquisa colaborativa de inovações educacionais.

Published

2023-03-02

How to Cite

Sánchez Molano, J. G., & Rosiléia. (2023). INSURGENTS SCIENCES TEACHINGS: ENVIRONMENTALIZING SCIENCES AND EDUCATIONS. Educação Em Revista, 39(39). Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/39408

Issue

Section

Artigos