APPLICATION OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE TECHNIQUES FOR CLASSIFICATION OF ESCAPE FROM THE TOPIC IN ESSAYS

Authors

Keywords:

essays, automatic essay evaluation, go off-topic, artificial intelligence

Abstract

The process of manual correction of essays causes some difficulties, among which we point out the time spent for correction and feedback to the student. For institutions such as elementary schools, universities and the National High School Exam in Brazil (ENEM), such activity demands time and cost for the evaluation of the texts produced. Going off-topic is one of the items evaluated in the ENEM essay that can nullify the whole essay produced by the candidate. In this context, the automatic analysis of essays with the application of techniques and methods of Natural Language Processing, Text Mining and other Artificial Intelligence (AI) techniques has shown to be promising in the process of automated evaluation of written language. The goal of this research is to compare different AI techniques for the classification of going off-topic in texts and identify the one with the best result to enable a smart correction system for essays. Therefore, computer experiments were carried out to classify these texts in order to normalize, identify patterns and classify the essays in 1,320 Brazilian Portuguese essays in 119 different topics. The results indicate that the CNN classifier (convolutional neural network) obtained greater gain in relation to the other classifiers analyzed, both in accuracy and in relation to the results of false positives, precision of metrics, recall and F1-Score. In conclusion, the solution validated in this research contributes to positively impacting the work of teachers and educational institutions, by reducing the time and costs associated with the essay evaluation process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cintia Maria de Araújo Pinho, Universidade Nove de Julho

Mestre em Informática e Gestão do Conhecimento na linha de pesquisa de Tecnologia da Informação e Conhecimento, sou Pós Graduada em Docência e Gestão na Educação a Distância, Graduada em Informática para Gestão de Negócios,  licenciatura em Matemática e Informática. Atuo como Desenvolvedora WEB e Inteligência Artificial na instiuição Tenologia Única, em meio período. Docente  na instituição ETEC Prof. Maria Cristina Medeiros na área de Gestão e Informática.

Marcos Antonio Gaspar, Universidade Nove de Julho

Doutor em Administração pela Universidade de São Paulo; docente permanente e pesquisador do Programa de Pós-graduação em Informática e Gestão do Conhecimento da Universidade Nove de Julho; End.: Rua Vergueiro, 235/249 – São Paulo (SP) Brasil, CEP: 01504-001; Fone: (11) 2633-9000; Universidade Nove de Julho.

Renato José Sassi, Universidade Nove de Julho

Doutor em Engenharia Elétrica pela Universidade de São Paulo; docente permanente e pesquisador do Programa de Pós-graduação em Informática e Gestão do Conhecimento da Universidade Nove de Julho; End.: Rua Vergueiro, 235/249 – São Paulo (SP) Brasil, CEP: 01504-001; Fone: (11) 2633-9000; Universidade Nove de Julho.

Published

2024-02-16

How to Cite

Pinho, C. M. de A., Gaspar, M. A., & Sassi, R. J. (2024). APPLICATION OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE TECHNIQUES FOR CLASSIFICATION OF ESCAPE FROM THE TOPIC IN ESSAYS. Educação Em Revista, 40(40). Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/39773

Issue

Section

Artigos