BNCC OF GEOGRAPHY FOR ELEMENTARY EDUCATION AND THE CONTRADICTIONS FOR A DECOLONIAL AND ANTI-RACIST GEOGRAPHIC EDUCATION

Authors

Keywords:

elementary education, transforming education, geographic education, curriculum

Abstract

This article debates the educational policies in Brazil considering how changes in the education curriculum have direct implications for teaching practices and the social transformations of brazilian reality. The objective is to analyse the limits of the Common National Curricular Base – BNCC (the new brazilian education system) for the promotion of a decolonial and anti-racist education. For this, the document was subjected to an analysis of the contents and references associated with the ethnic-racial issues presented in its introductory text and, in particular, in the descriptors of skills and competences oriented to the subject Geography in Elementary School. The analysis made it possible to identify a set of contradictions and a series of structural and conjunctural setbacks that do not guarantee the development of a decolonial and anti-racist education. Some of these results reiterate that the BNCC was produced as part of the actions of conservative social agents in Brazilian society, therefore, it demonstrates low possibilities of promoting a emancipatory education.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Margarida de Cassia Campos, Universidade Estadual de Londrina

Trabalhadora da Educação. Cursou estágio pós-doutoral no Centro de Estudos Sociais da Universidade de Coimbra (março de 2019 a fevereiro de 2020) tendo como tema de pesquisa "Políticas de ação afirmativa para ingresso no ensino superior: análise comparativa entre Brasil, França e Portugal". Doutora em Geografia pela Universidade Federal de Santa Catarina (2010). Mestre em Meio Ambiente e Desenvolvimento pela Universidade Estadual de Londrina (2003), graduada em licenciatura em Geografia (2000) e Bacharelado (2002). Atualmente é professora associada do curso de Licenciatura em Geografia e do curso de Especialização em Ensino de Geografia na Universidade Estadual de Londrina, professora do Programa do Mestrado Profissional de Sociologia em Rede e professora colaboradora do Programa de Pós Graduação em Serviço Social da Universidade Federal da Bahia. Desenvolve pesquisas sobre os seguintes temas: educação geográfica, políticas de ações afirmativas para o ensino superior e educação decolonial e antirracista. Coordenadora do PROPE (Programa de Apoio à Permanência) da Universidade Estadual de Londrina e do PIBID-Geografia-UEL

Lindberg Nascimento Junior , Universidade Federal de Santa Catarina

Tornado geógrafo pela UEL (licenciatura e bacharelado) graças à política de cotas. Mestre e doutor em geografia pela UNESP, Presidente Prudente, com estágios sanduíches na Université Rennes II, Rennes, França e na Universidade Eduardo Mondlaine, Maputo, Moçambique. Atualmente, professor do Departamento de Geociências da UFSC, Florianópolis, onde atua no curso de geografia, e nos programas de pós-graduação em Geografia (PPGG) e em Desastres Naturais (PPGDN). Atua nas áreas de Climatologia Geográfica, Geografia do Clima e Geografia Física Crítica (Critical Physical Geography), com enfoque nos seguintes temas: variabilidade climática, clima urbano, risco climático e educação geográfica antirracista.

Published

2024-03-11

How to Cite

Campos, M. de C., & Nascimento Junior , L. (2024). BNCC OF GEOGRAPHY FOR ELEMENTARY EDUCATION AND THE CONTRADICTIONS FOR A DECOLONIAL AND ANTI-RACIST GEOGRAPHIC EDUCATION. Educação Em Revista, 40(40). Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/46128

Issue

Section

Artigos