UMA VISÃO CONSERVADORA SOBRE O PLÁGIO? REFLEXÕES A PARTIR DE UM LEVANTAMENTO SOBRE A PERSPECTIVA DE UMA POPULAÇÃO DE ALUNOS BRASILEIROS DO ENSINO MÉDIO

A CONSERVATIVE VIEW ON PLAGIARISM? REFLECTIONS FROM A SURVEY ON THE PERSPECTIVE OF A POPULATION OF BRAZILIAN HIGH SCHOOL STUDENTS

Autores

  • Christiane Coelho Santos Colégio Pedro II (CPII)
  • Sonia Maria Ramos de Vasconcelos Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

DOI:

https://doi.org/10.1590/1983-21172020210111

Palavras-chave:

Plágio; Educação em Ciências; Educação básica.

Resumo

Este estudo oferece uma perspectiva sobre o plágio no âmbito do ensino de ciências na educação básica. Os alunos pesquisados estão inseridos em uma instituição federal brasileira e os resultados são apresentados em diálogo com pesquisa anterior, com professores de ciências, na mesma instituição. Realizamos uma survey em 2016 com uma população de 427 estudantes da 3ª série do ensino médio, 29,6% do total de discentes nessa mesma série em todos os campi da instituição. Do total de 427 participantes, 98,1% responderam e nos permitiram oferecer um panorama sobre suas percepções e atitudes sobre o plágio na escola. Os resultados indicam, nessa população pesquisada, uma visão sobre o plágio talvez mais conservadora do que se esperaria para alunos do ensino médio. Além da pesquisa oferecer uma perspectiva sobre o problema na educação em ciências, faz uma provocação sobre a urgência de investigações sobre a prática de plágio na educação básica.

This study offers a perspective on plagiarism in science education at school. The research participants are students enrolled in a Brazilian federal institution, and the results are presented in dialogue with previous research, with science teachers, in the same institution. We conducted a survey in 2016 with a population of 427 students in the 3rd grade of high school, 29.6% of the total of students at this same grade in all campuses of the institution. Of the total of 427 participants, 98.1% responded and allowed us to give some insight into their perceptions and attitudes about plagiarism at school. For this population surveyed, results indicate that plagiarism is viewed perhaps in a more conservative way than would be expected for high school students. In addition to offering a perspective on the problem in science education, this research is a provocative reminder of the urgency of investigations into plagiarism practices in basic education.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

ANDERSON, M. S.; STENECK, N. H. The problem of plagiarism. Urologic Oncology: Seminars and Original Investigations, v. 29, n. 1, p. 90-94, 2011. [Links]

ARDA, B. Publication Ethics from the Perspective of PhD Students of Health Sciences: A Limited Experience. Science and Engineering Ethics, v. 18, n. 2, p. 213-222, 2012. [ Links ]

BRETAG, T. Contract cheating will erode trust in science. Nature, v. 574, 31 October, 2019. [ Links ]

CEBRIÁN, M.; ALFONSECA, M.; ORTEGA, A. Towards the validation of plagiarism detection tools by means of grammar evolution. IEEE Transactions on Evolutionary Computation, v. 13, n. 3, p. 477-485, 2009. [ Links ]

CHARTIER, R. As práticas da escrita. In: CHARTIER, R (org.). História da vida privada - da renascença ao século das luzes. São Paulo: Companhia das Letras, 2009. p. 113-162. [ Links ]

CHAURASIA, A. Stop teaching Indians to copy and paste. Nature, v. 534, n. 7609, p. 591, 2016. [ Links ]

CHRISTOFE, L. Intertextualidade e plágio: questões de linguagem e autoria. Campinas, 1996. 193 f. Tese (Doutorado em Linguística) - Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade de Campinas, 1996. [ Links ]

CHUDA, D. et al. The issue of (software) plagiarism: A student view. IEEE Transactions on Education, v. 55, n. 1, p. 22-28, 2012. [ Links ]

CUNHA, A. G. da. Dicionário etimológico Nova Fronteira da língua portuguesa. 2a ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1997. 839 p. [ Links ]

DE GROOTE, S. L.; RASZEWSKI, R. (2012). Coverage of Google Scholar, Scopus, and Web of Science: A case study of the h-index in nursing. Nursing Outlook, v. 60, n.6, p. 391-400. [ Links ]

DIAS, W. T. Há espaço para a construção autoral nos trabalhos de pesquisa escolar. Rio de Janeiro, 2017. 260 f. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-graduação em Educação do Departamento de Educação do Centro de teologia e Ciências Humanas, PUC-Rio, 2017. [ Links ]

DINIZ, D; TERRA, A. Plágio Palavras Escondidas. Brasília: LetrasLivres; Rio de Janeiro: Editora Fiocruz, 2014. 196p. [ Links ]

DOMIN, C.; POHL, H.; KRAUSE, M. Improving Plagiarism Detection in Coding Assignments by Dynamic Removal of Common Ground. In: PROCEEDINGS OF THE 2016 CHI CONFERENCE EXTENDED ABSTRACTS ON HUMAN FACTORS IN COMPUTING SYSTEMS - CHI EA ’16, 2016, San Jose, California, USA. p. 1173-1179. [ Links ]

GRINNELL, F. Research Integrity and Everyday Practice of Science. Sci Eng Ethics, v. 19, p. 685-701, 2013. [ Links ]

GRINNELL, F. et al. High school science fair and research integrity. PLoS ONE, v. 12, n. 3, p. 1-15, 2017. [ Links ]

HALL, J. Plagiarism Across the Curriculum: How Academic Communities Can Meet the Challenge of the Undocumented Writer. ATD. Across the disciplines. Interdisciplinary perspectives on language, learning and academic writing, v. 2, 2005. [ Links ]

HEITMAN, E.; LITEWKA, S. International perspectives on plagiarism and considerations for teaching international trainees. Urologic Oncology: Seminars and Original Investigations, v. 29, n. 1, p. 104-108, 2011. [ Links ]

ISRAEL, G. D. Determining sample size. Tech. Rep. No. PEOD-6. Florida: University of Florida, Institute of Food and Agricultural Sciences, 1992. Revised 2003. [ Links ]

JI, JEONG-HOON; WOO, GYUN; CHO, Hwan-Gue. A Source Code Linearization Technique for Detecting Plagiarized Programs. IN: 12 TH ANNUAL CONFERENCE ON INNOVATION & TECHNOLOGY IN COMPUTER SCIENCE EDUCATION, 2007, Dundee, Scotland. p. 73-77. [ Links ]

JULLIARD, K. Perceptions of plagiarism in the use of other authors’ language. Family Medicine. v. 26, p. 356-360, 1993. [ Links ]

KOOGAN, A.; HOUAISS, A. Enciclopédia e dicionário ilustrado. Rio de Janeiro: Delta, 2000. [ Links ]

KRASILCHIK, M. Reformas e realidade: o caso do ensino das ciências. São Paulo em Perspectiva. v.14, n.1, São Paulo Jan./Mar. 2000. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-88392000000100010&lng=pt&tlng=pt >. Acesso em 02 fev 2018. [ Links ]

KROKOSCZ, M. Outras palavras sobre autoria plágio. São Paulo: Atlas, 2015. 173 p. 1730 [Links]

LIKERT, R; ROSLOW, S; MURPH, G. A Simple and Reliable Method of Scoring the Thurstone Attitude Scales, The Journal of Social Psychology, v. 5, n. 2, p. 228-238, 1934. [ Links ]

LIU, X.; XU, C.; OUYANG, B. Plagiarism Detection Algorithm for Source Code in Computer Science Education. International Journal of Distance Education Technologies, v. 13, n. 4, p. 29-39, 2015. [ Links ]

MA, H. et al. An empirical investigation of digital cheating and plagiarism among middle school students. American Secondary Education, v. 35, n. 2, p. 69-83, 2007. [ Links ]

MADDOX, J. Plagiarism is worse than mere theft. Nature, v. 376, n. 6543, p. 721, 31 ago 1995. [ Links ]

MARTINS, R. B. Do papel ao digital: a trajetória de duas revistas científicas brasileiras. Rio de Janeiro, 2003. 182 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) - Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (IBICT), Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2003. [ Links ]

McCABE, D.; KATZ, D. Curbing Cheating. Tech Directions, v. 69, n. 3, p. 32-34, 2009. [ Links ]

MERTON, R. K. The Matthew Effect in Science. Science, v. 159, n. 3810, p. 56-63, 1968. [ Links ]

MONTGOMERY, K; OLIVER, A. L. Shifts in Guidelines for Ethical Scientific Conduct: How Public and Private Organizations Create and Change Norms of Research Integrity. Social Studies of Science, v. 39, n.1, p. 137-155, 2009. [Links]

MOSKOVITZ, C. Self-Plagiarism, Text Recycling, and Science Education. BioScience, v. 66, n. 1, p. 5-6, 2015. [ Links ]

OFFICE OF SCIENCE AND TECHNOLOGY POLICY. Federal Research Misconduct Policy. 2000. Disponível em: < Disponível em: https://ori.hhs.gov/federal-research-misconduct-policy > Acesso em: 31 out 2017. [ Links ]

PARANAGUÁ, P.; BRANCO, S. Direitos Autorais. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2009. 144 p. [Links]

PARK, C. In (Other) People’s Words:Plagiarism by University Students -Literature and lessons. Assessment and Evaluation in Higher Education, v. 28, n. 5, p. 471-488, 2003. [ Links ]

ROIG, M. Avoiding plagiarism, self-plagiarism, and other questionable writing practices: A guide to ethical writing. The Office of Research Integrity (ORI), 2015. Disponível em: https://ori.hhs.gov/avoiding-plagiarism-self-plagiarism-and-other-questionable-writing-practices-guide-ethical-writing >. Acesso em: 20 jan 2017. [Links]

SANTOS, C. C. Uma perspectiva sobre o plágio na educação em ciências a partir de percepções e atitudes de professores e alunos de uma instituição federal no Brasil. Rio de Janeiro, 2018. 221 f. Tese (Doutorado) - Programa de Pós Graduação em Química Biológica - Área de Concentração: Educação, Gestão e Difusão em Biociências, Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2018. [ Links ]

SANTOS, C. C. et al. Going beyond academic integrity might broaden our understanding of plagiarism in science education: A perspective from a study in Brazil. Anais Academia Brasileira de Ciências, v. 89, n. 1, p. 757-771, May 2017. [ Links ]

SCHWARTZMAN, S.; CHRISTOPHE, M. A educação em ciências no Brasil. Instituto do Estudo do Trabalho e Sociedade, 2010. 119p. Disponível em: http://www.abc.org.br/IMG/pdf/doc-210.pdf >. Acesso em: 20 jan 2018. [ Links ]

SISTI, D. A. How do high school students justify Internet plagiarism? Ethics and Behavior, v. 17, n. 3, p. 215-231, 2007. [ Links ]

SKANDALAKIS, J. E.; MIRILAS, P. Plagiarism. The Archives of Surgery, v. 139, n. 9, p. 1022-1024, 2004. [ Links ]

SOUZA, C. M. Entre a proteção da propriedade e a manutenção do monopólio: o debate sobre a regulamentação do mercado de livros na Inglaterra de 1662 a 1774. São Paulo, 2013. 246 f. Dissertação (Mestrado em História) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, 2013. [Links]

STENECK, N. H. Confronting misconduct in Science in the 1980s and 1990s: what has and has not been accomplished? Science and Engineering Ethics, v. 5, n. 2, p. 161-176, 1999. [ Links ]

VASCONCELOS, S. et al., Discussing Plagiarism in Latin American Science: Behind the Times?. EMBO Reports, v. 10, n.7, p. 677-682, 2009. [ Links ]

ZANINI, L. E. de A. Direito de autor em perspectiva histórica. Revista CEJ, v. 18, n. 63, p. 15-24, maio/ago. 2014. [ Links ]

ZANINI, L. E. DE A. Notas sobre plágio e a contrafação. Revista Brasileira de Direito Civil, , v. 10, p. 44-60, out/dez 2016. [ Links ]

Downloads

Publicado

2021-02-03 — Atualizado em 2021-04-30

Edição

Seção

RELATOS DE PESQUISAS / RESEARCH REPORTS