O USO DO TESTE DE ALFABETIZAÇÃO CIENTÍFICA BÁSICA NO BRASIL: UMA REVISÃO DA LITERATURA

THE USE OF TEST OF BASIC SCIENTIFIC LITERACY IN BRAZIL: A LITERATURE REVIEW

Autores

DOI:

https://doi.org/10.1590/1983-21172020210116

Palavras-chave:

Pesquisa quantitativa; Alfabetização Científica; Revisão bibliográfica.

Resumo

Test of Basic Scientific Literacy - TBSL é uma das ferramentas de inferência do nível de Alfabetização Científica de estudantes. Elaborado por Laugksch e Spargo, o teste é referendado no contexto nacional e internacional. No Brasil, foi traduzido por Nascimento-Schulze e, desde então, pesquisas foram conduzidas usando-o como instrumento. Visando explorar os estudos brasileiros, apresenta-se uma revisão de literatura com o intuito de conhecer a produção nacional que tem feito uso do TBSL. Encontramos 17 produções. Os trabalhos destacaram a sua estrutura teórica e a referência em pesquisas internacionais, bem como a sugestão de estudos de redução instrumental. Com esse artigo, espera-se reunir as experiências que utilizaram essa ferramenta e, assim, conhecer os proveitos e desafios de usá-la.

TBSL is one of the inference tools of the students’ scientific literacy level. Elaborated by Laugksch and Spargo, the test is refered to in the national and international context. In Brazil, it was translated by Nascimento-Schulze and since then researches were conducted using it as an instrument. To explore Brazilian studies, a literature review is presented to know the national production that has made use of TBSL. We found 17 productions. The works highlighted its theoretical structure and the reference in international researches, as well as the suggestion of instrumental reduction studies. With this article we hope to gather the experiences that used this tool and, thus, know the profits and challenges of using it.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

AAS, American Association for the Advancement of Science. Science for all Americans: A project 2061 report on literacy goals in science, mathematics and technology. Washington, AAAS, 1989, v 1, p. 256. [ Links ]

ANELLI, C. Scientific literacy: What is it, are we teaching it, and does it matter. American Entomologist, v. 57, n. 4, p. 235-244, 2011. [ Links ]

AULER, D.; DELIZOICOV, D. Alfabetização científico-tecnológica para quê?. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, v. 3, n. 2, p. 122-134, 2001. [Links]

BARAMTSABARI, A.; YARDEN, A. Text genre as a factor in the formation of scientific literacy. Journal of research in science teaching, v. 42, n. 4, p. 403-428, 2005. [ Links ]

BRAUN, V.; CLARKE, V. Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, v. 3, n. 2, p. 77-101, 2006. [ Links ]

BROSSARD, D.; SHANAHAN, J. Do they know what they read? Building a scientific literacy measurement instrument based on science media coverage. Science Communication, v. 28, n. 1, p. 47-63, 2006. [ Links ]

BYBEE, R. Achieving scientific literacy. The science teacher, v. 62, n. 7, p. 28, 1995. [ Links ]

CARVALHO, A. M. P.; TINOCO, S. C. O Ensino de Ciências como ‘enculturação’. In: CATANI, Denice Bárbara; VICENTINI, Paula Perin, (org.). Formação e autoformação: saberes e práticas nas experiências dos professores. São Paulo: Escrituras, p. 251-255, 2006. [ Links ]

CARVALHO, C. S. C. de; RAMALHO, B. L. O ensino das ciências da natureza nos anos iniciais da escolarização básica: das necessidades formativas à profissionalização docente. Revista Entre ideias: educação, cultura e sociedade, v. 7, n. 3, 2018. [ Links ]

CHIN, C. First year Pre service Teachers in Taiwan: Do they enter the teacherprogram with satisfactory scientific literacy and attitudes toward science? International Journal of Science Education, v. 27, n. 13, p. 1549-1570, 2005. [Links]

CONFORTO, E. C.; AMARAL, D. C.; SILVA, S. L. da. Roteiro para revisão bibliográfica sistemática: aplicação no desenvolvimento de produtos e gerenciamento de projetos. 8ºCongresso Brasileiro de Gestão de Desenvolvimento de Produto, n. 8, 2011. [ Links ]

COOK, D.; MULROW, C.; HAYNES, B. Systematic reviews: synthesis of best evidence for clinical decisions. Annals of internal medicine, v. 126, n. 5, p. 376-380, 1997. [ Links ]

CUNHA, R. B. Alfabetização científica ou letramento científico?: interesses envolvidos nas interpretações da noção de scientific literacy. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 22, n. 68, p. 169-186, 2017. [ Links ]

DAVIS, I. The measurement of scientific attitudes. Science Education, v. 19, n. 3, p. 117-122, 1935. [ Links ]

DEBOER, G. Scientific literacy: Another look at its historical and contemporary meanings and its relationship to science education reform. Journal of Research in Science Teaching: The Official Journal of the National Association for Research in Science Teaching, v. 37, n. 6, p. 582-601, 2000. [ Links ]

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6ª ed. São Paulo: Editora Atlas SA, 2008. [ Links ]

HOFF, A. G. A test for scientific attitude. School Science and Mathematics, v. 36, n. 7, p. 763-770, 1936. [ Links ]

HURD, P. DeH. Science literacy: Its meaning for American Schools. Educational Leadership, v. 16, p. 13-16, 1958. [ Links ]

LAUGKSCH, R.; SPARGO, P. Construction of a paper-and-pencil Test of Basic Scientific Literacy based on selected literacy goals recommended by the American Association for the Advancement of Science. Public Understanding of Science, v. 5, p.331-359, 1996. [ Links ]

LAUGKSCH, R.; SPARGO, P. Scientific Literacy of Selected South African Matriculants Entering Tertiary Education: A Baseline Survey. South African Journal of Science, v. 95, p. 427-432, 1999. [ Links ]

LAUGKSCH, R. Scientific Literacy: A Conceptual Overview. Science Education, v. 84, n. 1, p. 71-94, 2000. [ Links ]

ZIMMERMANN, E.; MAMEDE, M. Letramento científico e CTS na formação de professores para o ensino de ciências. Enseñanza de las Ciências, n. Extra, p. 1-4, 2005. [ Links ]

MILLER, J. Scientific literacy: A conceptual and empirical review. Daedalus: Journal of the American Academy of Arts and Sciences, v. 112, n. 12, p. 29-48, 1983. [ Links ]

MORTIMER, E. F.; MACHADO, A. H. A Linguagem em uma Aula de Ciências. Presença Pedagógica, v. 2, n. 11, p. 49-57, 1996. [ Links ]

MURCIA, K.; SCHIBECI, R. Primary student teachers’ conceptions of the nature of science. International journal of science education, v. 21, n. 11, p. 1123-1140, 1999. [ Links ]

NOLL, V. Measuring the scientific attitude. The Journal of Abnormal and Social Psychology, v. 30, n. 2, p. 145, 1935. [ Links ]

ÖZDEM, Y.; ÇAVAŞ, P.; CAVAS, B.; ÇAKIROĞLU, J.; ERTEPINAR, H. An investigation of elementary students’ scientific literacy levels. Journal of Baltic Science Education. v.9, n. 1, p. 6-19, 2010. [ Links ]

ROSA, T. F. da; LORENZETTI, L.; LAMBACH, M. Níveis de Alfabetização Científica e Tecnológica na avaliação de Química do Exame Nacional do Ensino Médio. Educação Química en Punto de Vista, v. 3, n. 1, 2019. [ Links ]

SANTOS, R. N.; KOBACHI, N. Y.. Bibliometria, Cientometria, Infometria: conceitos e aplicações. Revista Pesquisa brasileira em Cientometria e Infometria, Brasília, v.2, n.1, p.155-172, 2009. [ Links ]

SASSERON, L. H.; CARVALHO, A. M. P. de. Alfabetização Científica: uma revisão bibliográfica. Investigações em Ensino de Ciências, v.16, n.1, p. 59-77, 2011. [Links]

SASSERON, L. H.; MACHADO, V. F. Alfabetização Científica na prática: inovando a forma de ensinar Física. São Paulo: Livraria da Física, 2017. [Links]

SHEN, B. Science literacy and the public understanding of science. In: Communication of Scientific Information. Karger Publishers, p. 44-52, 1975. [Links]

SANTOS, W. L. P. dos. Educação científica na perspectiva de letramento como prática social: funções, princípios e desafios. Revista Brasileira de Educação, v. 12, n. 36, set./dez. 2007. [ Links ]

SOUZA, L. K. de. Pesquisa com análise qualitativa de dados: conhecendo a Análise Temática. Arquivos Brasileiros de Psicologia, Rio de Janeiro, v. 71, n. 2, p. 51-67, 2019. [ Links ]

TEIXEIRA, F. M. Alfabetização científica: questões para reflexão. Ciência & Educação, v. 19, n. 4, p. 795-809, 2013. [ Links ]

Downloads

Publicado

2021-02-03 — Atualizado em 2021-04-30

Edição

Seção

RELATOS DE PESQUISAS / RESEARCH REPORTS