COMPREENSÕES SOBRE NATUREZA DA CIÊNCIA DE UMA LICENCIANDA EM QUÍMICA A PARTIR DE SUAS REFLEXÕES SOBRE UM ESTUDO DE CASO HISTÓRICO

UNDERSTANDINGS ON THE NATURE OF THE SCIENCE OF PRE-SERVICE CHEMISTRY TEACHER FROM HER REFLECTIONS ON A HISTORICAL CASE STUDY

Autores

DOI:

https://doi.org/10.1590/1983-21172020210145

Palavras-chave:

Natureza da Ciência; Caso Histórico; Portfólio.

Resumo

Nesta pesquisa, analisamos as compreensões sobre Natureza da Ciência de uma licencianda em química a partir de suas reflexões sobre um estudo de caso histórico expressas em seu portfólio. O estudo de caso trata da história da síntese da amônia em escala industrial e sua abordagem se deu no contexto de um curso de formação inicial de professores sobre Natureza da Ciência. A análise textual discursiva foi a metodologia empregada na análise dos textos do portfólio. Os resultados desta pesquisa evidenciam uma compreensão contextualizada de diferentes aspectos de Natureza da Ciência pela licencianda. Isso sugere potencialidades de conjugar estudos de caso histórico e portfólios na formação inicial de professores de ciências para propiciar momentos de reflexões sobre Natureza da Ciência.

In this research, we analyzed the understandings about Nature of Science of pre-service chemistry teacher from her reflections on a historical case study expressed in her portfolio. The case study deals with the history of ammonia synthesis on an industrial scale and its approach took place in the context of an initial teacher training course on Nature of Science. Discursive textual analysis was the methodology used to analyze the texts in the portfolio. The results of this research show a contextualized understanding of different aspects of Nature of Science by the pre-service teacher. This suggests the potential to combine historical case studies and portfolios in the initial training of science teachers to provide moments of reflection on Nature of Science.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Referências

ACEVEDO-DÍAZ, J. A. Enfoques explícitos versus implícitos en la enseñanza de la naturaleza de la ciencia. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, v. 6, n. 3, p. 355-386, 2009. [ Links ]

ACEVEDO-DÍAZ, J. A.; GARCÍA-CARMONA, A. «Algo antiguo, algo nuevo, algo prestado». Tendencias sobre la naturaleza de la ciencia en la educación científica. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, v. 13, n. 1, p. 3-19, 2016. [ Links ]

ACEVEDO-DÍAZ, J. A.; VÁZQUEZ-ALONSO, A., MANASSERO-MAS, M. M.; ACEVEDO-ROMERO, P. Consensos sobre la naturaleza de la ciencia: fundamentos de una investigación empírica. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las ciencias, v. 4, n. 1, p. 42-66, 2007. [ Links ]

ALLCHIN, D. Evaluating Knowledge of the Nature of (Whole) Science. Science Education, v. 95, n. 3, p. 918-945, 2011. [ Links ]

ALLCHIN, D. Teaching the Nature of Science: Perspectives & Resources. Minneapolis: Itascal, 2013. [ Links ]

ALLCHIN, D.; ANDERSEN, H. M.; NIELSEN, K. Complementary approaches to teaching nature of science: integrating student inquiry, historical cases, and contemporary cases in classroom practice. Science Education, v. 98, n. 3, p. 461-486, 2014. [ Links ]

ALVARENGA, G. M.; ARAUJO, Z. R. Portfólio: conceitos básicos e indicações para utilização. Estudos em avaliação educacional, v. 17, n. 33, p. 137-148, 2006. [ Links ]

AZEVEDO, N. H.; SCARPA, D. L. Revisão sistemática de trabalhos sobre concepções de natureza da ciência no ensino de ciências. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 17, n.2, p. 579-619, 2017a. [ Links ]

AZEVEDO, N. H.; SCARPA, D. L. Decisões envolvidas na elaboração e validação de um questionário contextualizado sobre concepções de natureza da ciência. Investigações em Ensino de Ciências, v. 22, n. 2, p. 57-82, 2017b. [Links]

BARTHOLOMEW, H.; OSBORNE, J.; RATCLIFFE, M. Teaching students “ideas-about-science”: Five dimensions of effective practice. Science Education, v. 88, n. 5, p. 655-682, 2004. [ Links ]

COLLINS, A. Portfolios for science education: Issues in purpose, structure, and authenticity. Science Education, v. 76, n. 4, p. 451-463, 1992. [ Links ]

ELBY, A.; HAMMER, D. On the substance of a sophisticated epistemology. Science Education, v. 85, n. 5, p. 554-567, 2001. [ Links ]

GUERRA-RAMOS, M. T. Teachers’ ideas about the nature of science: A critical analysis of research approaches and their contribution to pedagogical practice. Science & Education, v. 21, n. 5, p. 631-655, 2012. [ Links ]

HERNÁNDEZ, F. Transgressão e mudança na educação: os projetos de trabalho. Porto Alegre: Artmed Editora, 1998. [ Links ]

HODSON, D. Nature of science in the science curriculum: Origin, development, implications and shifting emphases. In: MATTHEWS, M. (ed.). International handbook of research in history, philosophy and science teaching. Dordretch: Springer, 2014, p. 911-970. [ Links ]

IREZ, S. Are we prepared?: An assessment of preservice science teacher educators’ beliefs about nature of science. Science Education, v. 90, n. 6, p. 1113-1143, 2006. [ Links ]

IRZIK, G.; NOLA, R. A family resemblance approach to the nature of science for science education. Science & Education, v. 20, n. 7-8, p. 59-607, 2011. [Links]

IRZIK, G.; NOLA, R. New Directions for Nature of Science Research In: MATTHEWS, M. (Ed.). International Handbook of Research in History, Philosophy and Science Teaching. Dordretch: Springer , 2014, p. 999-1021. [Links]

IZQUIERDO-AYMERICH, M.; ADÚRIZ-BRAVO, A. Epistemological Foundations of School Science. Science & Education, v. 12, n. 1, p. 27-43, 2003. [ Links ]

JUSTI, R.; MENDONÇA, P. C. C. Discussion of the Controversy Concerning a Historical Event Among Pre-service Teachers. Science & Education, v. 25, n. 7-8, p. 795-822, 2016. [ Links ]

KIMBALL, M. E. Understanding the nature of science: A comparison of scientists and science teachers. Journal of Research in Science Teaching, v. 5, n. 2, p. 110-120, 1968. [ Links ]

KISH, C. K. et al . Portfolios in the classroom: A vehicle for developing reflective thinking. The high School journal, v. 80, n. 4, p. 254-260, 1997. [ Links ]

LEDERMAN, N. G. Students’ and teachers’ conceptions of the nature of science: A review of the research. Journal of research in science teaching, v. 29, n. 4, p. 331-359, 1992. [ Links ]

LEDERMAN, N. G. Nature of science: past, present, and future. In: ABELL, S. K. e LEDERMAN, N. G. (Ed.). Handbook of research on science education. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates, p. 831-880, 2007. [ Links ]

LEDERMAN, N. G. ABD-EL-KHALICK, F.; BELL, R. L.; SCHWARTZ, R. S. Views of Nature of Science Questionnaire: Toward Valid and Meaningful Assessment of Learner’s Conceptions of Nature of Science. Journal of Research in Science Teaching, v. 39, n. 6, p. 497-521, 2002. [ Links ]

LEDERMAN, N. G.; WADE, P. D.; BELL, R. L. Assessing the nature of science: what is the nature of our assessments? Science & Education, v. 7, n. 6, p. 595-615, 1998. [ Links ]

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. Rio de Janeiro: Editora Anthares, 2015. [ Links ]

MATTHEWS, M. R. In defende of modest goals when teaching about the Nature of Science Journal of Research in Science Teaching, v. 35, n. 2, p. 161-174, 1998. [ Links ]

MCCOMAS, W. F. Seeking historical examples to illustratte key aspects of the nature of science Science & Education, v. 17, n. 2-3, p. 249-263, 2008. [ Links ]

MENDONÇA, P. C. C. De que Conhecimento sobre Natureza da Ciência Estamos Falando? Ciência & Educação (Bauru), v. 26, 2020. [ Links ]

MORAES, R. Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciência & Educação (Bauru), v. 9, n. 2, p. 191-211, 2003. [Links]

MORAES, R.; GALIAZZI, M. D. C. Análise textual discursiva: processo reconstrutivo de múltiplas faces. Ciência & Educação (Bauru), v. 12, n. 1, p. 117-128, 2006. [ Links ]

MOURA, C.; CAMEL, T.; GUERRA, A. A Natureza da Ciência pelas lentes do currículo: normatividade curricular, contextualização e os sentidos de ensinar sobre ciências. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências Rio de Janeiro: Editora Anthares (Belo Horizonte), v. 22, p. 1-27, 2020. [ Links ]

NIELSEN, K. H. Scientific communication and the nature of science Science & Education, v. 22, n. 9, p. 2067-2086, 2012. [ Links ]

NOTT, M.; WELLINGTON, J. Critical incidents in the science classroom and the nature of science? School Science Review Rio de Janeiro: Editora Anthares, v.76, n. 276, p. 41-46, 1995. [ Links ]

NOTT, M.; WELLINGTON, J. Probing teachers’ views of the nature of science: How should we do it and where should we be looking? In: WELFORD, G; OSBORNE, J.; Scott, P. (Eds.), Research in science education in Europe: Current issues and themes. London: Falmer Press, p. 283, 1996. [ Links ]

OLIVEIRA, T. M. A.; MOZZER, N. B.; ANDRADE, G. M. d. P. C. Modelo de conhecimento profissional de professores em formação. Enseñanza de las Ciencias, v. extra, p. 2805-2010, 2017. [ Links ]

PAULSON, F. L.; PAULSON, P. R.; MEYER, C. A. What Makes a Portfolio a Portfolio? Educational leadership, v. 48, n. 5, p. 60-63, 1991. [ Links ]

PORTO, P. A. História e Filosofia da Ciência no Ensino de Química: em busca dos objetivos educacionais da atualidade. Ensino de Química em Foco. 2. ed. Ijuí: Editora Unijuí, p. 141-156, 2019. [ Links ]

SANTOS, M.; MAIA, P.; JUSTI, R. (2020). Um Modelo de Ciências para Fundamentar a Introdução de Aspectos de Natureza da Ciência em Contextos de Ensino e para Analisar tais Contextos. Revista Brasileira De Pesquisa Em Educação Em Ciências, v. 20, p. 581- 616. [ Links ]

QVORTRUP, A.; KEIDING, T. B. Portfolio assessment: production and reduction of complexity. Assessment & Evaluation in Higher Education, v. 40, n. 3, p. 407-419, 2015. [ Links ]

RIBEIRO, C. Metacognição: um apoio ao processo de aprendizagem. Psicologia: reflexão e crítica, v. 16, n. 1, p. 109-116, 2003. [ Links ]

RODRIGUES, M. F. C. C. Portfolio: estratégia formativa e de reflexão na formação inicial em educação de infância, 2009, 240f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Educação) - Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação, Universidade de Lisboa, Lisboa, Portugal, 2009. [ Links ]

SÁ-CHAVES I Portfólios Reflexivos: estratégia de formação e de supervisão. Aveiro: Universidade, 2000. [ Links ]

SILVA, E. M. A.; ARAÚJO, C. M. Reflexão em Paulo Freire: uma contribuição para a formação continuada de professores. V Colóquio Internacional Paulo Freire, Recife, 2005. [ Links ]

SMITH, M. U.; SCHARMANN, L. C. Defining versus describing the Nature of Science: A pragmatic analysis for Classroom Teachers and Science Educatiors. Science Education, v. 85, n. 4, p. 493-504, 1999. [ Links ]

VIEIRA, V. M. D. O. Portfólio: uma proposta de avaliação como reconstrução do processo de aprendizagem. Psicologia escolar e educacional, v. 6, n. 2, p. 149-153, 2002. [ Links ]

VILLAS BOAS, B. M. F. Portfólio, avaliação e trabalho pedagógico. Campinas: Papirus Editora, 2005. [ Links ]

WONG, S. L.; HODSON, D. More from the Horse’s Mouth: What scientists say about science as a social practice. International Journal of Science Education, v. 32, n. 11, p. 1431-1463, 2010. [ Links ]

ZANELLATO, J. R. Portfólio como Instrumento de avaliação no ensino de graduação em artes visuais, 2008, 124f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Centro de Ciências Sociais Aplicadas, Universidade Católica de Campinas, Campinas, São Paulo, 2008. [ Links ]

Downloads

Publicado

2021-02-03 — Atualizado em 2021-04-30

Edição

Seção

RELATOS DE PESQUISAS / RESEARCH REPORTS