A AUTENTICIDADE COMO CONCEITO CHAVE

UMA REFLEXÃO A PARTIR DA INSCRIÇÃO DO CONJUNTO MODERNO DA PAMPULHA NA LISTA DO PATRIMÔNIO MUNDIAL DA UNESCO

Authors

  • Tito Flávio Rodrigues De Aguiar Universidade Federal de Ouro Preto
  • Luiz Henrique Assis Garcia Universidade Federal de Minas Gerais
  • Rita Lages Rodrigues Universidade Federal de Minas Gerais
  • Carolina Ruoso Universidade Federal de Minas Gerais
  • Denis Tavares Pereira Universidade Federal de Minas Gerais
  • Débora Veríssimo Costa Universidade Federal de Minas Gerais
  • João Marcos Veiga Universidade Federal de Minas Gerais
  • Maria Tereza Dantas Moura Universidade Federal de Minas Gerais

Keywords:

Autenticidade, Patrimônio Cultural, Patrimônio Mundial, Unesco

Abstract

Authenticity could be a key concept to the historical notion and configuration of Heritage policy, nationally and abroad. We intend here to present a critical debate, founded in a literature review followed by a case study. Starting from theoretical readings such as Muñoz Viñas, Lowenthal, García Canclini, Hafstein, Brumann, we discuss the meanings of authenticity on the scope of Charters, recommendations and other documents on Heritage. From this discussion, we analyze authenticity, in a historical-critical perspective, as a basic concept to inscription at the World Heritage List. Then we study two dossiers (2014-2017) submitted to UNESCO to inscript the Pampulha Modern Ensemble on that List. Finally, we question: even facing contradictions, why authenticity remains a criteria to UNESCO’s World Heritage policy?

Published

2021-05-21

How to Cite

A AUTENTICIDADE COMO CONCEITO CHAVE: UMA REFLEXÃO A PARTIR DA INSCRIÇÃO DO CONJUNTO MODERNO DA PAMPULHA NA LISTA DO PATRIMÔNIO MUNDIAL DA UNESCO. (2021). Revista FÓRUM PATRIMÔNIO: Ambiente Construído E Patrimônio Sustentável, 11(2). https://periodicos.ufmg.br/index.php/forumpatrimo/article/view/34105

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