Diretriz Curricular Orientadora da Educação Básica de Geografia do Paraná
proposições, limites e descontinuidades
DOI:
https://doi.org/10.35699/2237-549X..13384Keywords:
State, State Curriculum Guidelines, Curriculum, SchoolsAbstract
The article analyzes the DCE at Geography at the Paraná State, from the initial preparation process directed by the State to its implementation in schools in the municipality of Francisco BeltrãoPR. Indicate the limits and possibilities of implementation in educational practice, as well as the process of discontinuities of the educational policies. In the first part discusses the role of the state from the expanded state of Gramsci seeking to understand the logic of “Educator State” theory. Then present a critical reflection on the Guidelines. The results point to a contradiction between the curriculum in fact, the proposed by sponsor these schools and the curriculum implemented by teachers. We conclude that the possible factors that led to misunderstanding and consequently the non-applicability of the Guidelines by most teachers.
Downloads
References
APPLE, Michael W. Ideologia e Currículo. São Paulo: Brasiliense, 1982.
CASTROGIOVANNI, Antonio Carlos; GOULART, Lígia Beatriz. A questão do livro didático em Geografia: elementos para uma análise. In: CASTROGIOVANNI, Antonio Carlos et al. (org.). Geografia em sala de aula: práticas e reflexões. Porto Alegre: UFRGS/AGB, 2003.
FORQUIN, Jean Claude. Escola e Cultura: as bases sociais e epistemológicas do conhecimento escolar. Tradução de Guacira Lopes Louro. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1993.
MARX, Karl. Crítica ao Programa de Gotha. In: ANTUNES. Ricardo (org.). A dialética do trabalho: escritos de Marx e Engels. São Paulo: Expressão Popular, 2004.
NEVES, Lúcia Maria Wanderley; SANT’ANNA, Ronaldo. Introdução: Gramsci, o Estado educador e a nova pedagogia da hegemonia. In: NEVES, Lúcia Maria Wanderley (org.). A nova pedagogia da hegemonia: estratégias do capital para educar o consenso. São Paulo: Xamã, 2005.
SAVIANI, Dermeval. Da nova LDB ao FUNDEB: por uma outra política educacional. Campinas, SP: Autores Associados, 2008.
______. A nova lei da educação: trajetória, limites e perspectivas. 2ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2008.
PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Diretrizes Curriculares da Educação Básica de Geografia. Curitiba: SEED, 2008.
YOUNG. Michael F. D. O currículo do futuro: da “nova sociologia da educação” a uma teoria crítica do aprendizado. Tradução Roberto Leal Ferreira. São Paulo: Papirus, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Cleonice Alves de Mello, José Luiz Zanella
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os artigos desta revista obedecem a licença Creative Commons — Attribution 4.0 International — CC BY 4.0