Circus Activity at School
Ways to the Didactic Organization Whereof the Emancipation Critic Conception
DOI:
https://doi.org/10.35699/1981-3171.2016.1204Keywords:
Leisure Activities, Play and Playthings, AptitudeAbstract
This study started whereof some discussions about the pedagogical tract with the interaction to enable a deeper theoretical foundation and reflexive when to make docent and these discussions were finished with strategic and organized ways to a didactic proposal concern to the circus activities theme. The main goal of this study was to seek strategic ways to the pedagogical didactic organization aiming the circus activities using as a theoretical reference to the emancipated critical conception. The applied methodology was structured for a theoretical research that dedicated to reconstruct concepts, ideas and to improve theoretical basics. These discussions point out to the construction of some introductory steeps that proposed a bigger sense to the physical education not only in its planning process but also in its own practice.
References
BORTOLETO, M.C., MACHADO, A. G..Reflexões sobre o circo e a Educação Física. Revista Corpociência. Santo André, n.12, p.41-69, 2003.
________. Introdução a pedagogia das atividades circenses. Jundiaí. Editora: Fronteira, 2008.
________. (Org.). Introdução à pedagogia das atividades circenses. Jundiaí: Fontoura, 2010.
CARAMÊS, A.S.; et al. Atividades Circenses no âmbito escolar enquanto manifestação de ludicidade e lazer. Revista Motrivivência, n. 39, p. 177-185. Dez., 2012.
DEMO, Pedro. Educar pela Pesquisa. Campinas: Autores Associados, 1997.
________. Metodologia do conhecimento científico. São Paulo: Atlas, 2000.
DUPRAT, R. M.; BORTOLETO M. A. C. Educação Física Escolar: Pedagogia e didática das atividades circenses, Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas, v. 28, n. 2, p. 171-190, jan., 2007.
FALCÃO, José Luiz Cirqueira. A escolarização da capoeira. Brasília: Royal Court Editora, 2003.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
_________. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa. 7. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
_________. Política e educação. São Paulo: Cortez, 1997.
INVERNÓ, J. C. Circo y Educación Física: otra forma de aprender. Barcelona: INDE Publicaciones, 2003.
KUNZ, Elenor. Educação Física: Ensino e Mudanças. 3. ed. Ijuí: Unijuí, 2012.
________. Educação Física: Ensino e Mudanças. Ujuí: Unijuí, 2004.
________. (Org.). Didática da Educação da Educação Física. 3. ed. Ijuí: Unijuí, 2003.
_________. Transformação didático-pedagógica do esporte. Ijuí: Unijuí, 2001.
________. Transformação didático-pedagógica do esporte. Ijuí: Unijuí, 1998. MOREIRA, A. F. B; (Org.) Currículo, cultura e sociedade. São Paulo: Cortez, 1995.
ONTAÑÓN, T.; DUPRAT, R.; BORTOLETO, M. A. Educação Física e atividades circenses:"O estado da arte". Revista Movimento. Porto Alegre, v. 18, n. 02, p. 149-168, abr/jun, 2012.
________. BORTOLETO, M. A. Todos a la pista: el circo em las classes de educación física. Revista Educación Física y Deportes. Barcelona- Espanha , n. 115, p. 37- 45. Marz/Jun, 2013.
ROSÁRIO, Luis Fernando Rocha, DARIDO, Suraya Cristina. A sistematização dos conteúdos da educação física na escola: a perspectiva dos professores experientes. Motriz, Rio Claro, v.11, n.3, p.167-178, set./dez. 2005.
SOARES, C.L. Imagens do corpo espetáculo: o monstro e o acrobata. In: Congresso Brasileiro de História da Educação Física, Esporte, Lazer e Dança. Gramado. Anais. Porto Alegre: UFRGS, ESEF, 2000.