The Meanings of the Citizen Sports Project of Indaiatuba-SP for its Participants

Authors

  • Luiz Guilherme Bergamo Centro Universitário Max Planck (UniMAX)
  • Cinthia Lopes da Silva Universidade Metodista de Piracicaba (UNIMEP)

DOI:

https://doi.org/10.35699/2447-6218.2020.26649

Keywords:

Leisure Activities, Education, Culture, Public Policy

Abstract

This study aims to verify and analyze the meanings of sports and leisure activities to goers of the Citizen Sport Project in the municipality of Indaiatuba city. As a methodological procedure, bibliographic and field research was carried out. The study has a qualitative and quantitative character, and the field research was carried out with the students of the project who have been attending classes for more than two years. The techniques used in the research were semi-structured interviews, observation of the activities and students conduct and field diary. The project in the view of the participating subjects offers an opportunity for socialization, competition and fun. Regarding the understanding of leisure, the interests most linked by the interviewees are social interests. The meanings that the interviewed students attribute to the activities of the project refer to the search for relationships, to want to socialize more, to seek new friendships, to be able to work in a team and to know how to deal with people.

References

ATHAYDE, P., PASSOS, F. Esporte e políticas públicas sociais no Brasil: uma discussão sobre cidadania e emancipação humana. Pensar a Prática, Goiânia, v. 21, n. 3, jul./set. 2018.

BORGES, C.N.F. Educação cidadã pelo lazer: a contribuição das políticas públicas de esporte e lazer. Licere, Belo Horizonte, v.20, n.1, mar/2017. DOI: https://doi.org/10.35699/1981-3171.2017.1599

CAMARGO, L. O. de L. O que é lazer. São Paulo: Brasiliense, 1986.

DUARTE, R. Pesquisa Qualitativa: Reflexões sobre o Trabalho de Campo. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 115, p. 139-154, março/2002.

DUMAZEDIER, J. Lazer e Cultura Popular. São Paulo: Perspectiva, 1976.

GEERTZ, C. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC, 1989.

HELAL, R. O que é Sociologia do Esporte. São Paulo: Brasiliense, 1990.

KUNZ, E. Transformação didático-pedagógica do esporte. Ijuí: Editora Unijuí, 1994.

LOPES, T. B.; SANTOS, D. C. S. dos; ISAYAMA, H. F. Reflexões sobre política social e a política de lazer no Brasil. Licere, Belo Horizonte, v.19, n.3, set/2016. DOI: https://doi.org/10.35699/1981-3171.2016.1297

MARCELLINO, N. C. Lazer e Educação. 3. ed. Campinas: Papirus, 1995.

______. Estudos do lazer: uma introdução. 2. ed., ampl. Campinas: Autores Associados, 2000.

______. (org.) Formação e Desenvolvimento de pessoal em lazer e esporte. Campinas: Papirus, 2001.

______. Algumas aproximações entre lazer e sociedade. Animador Sociocultural: Revista Iberoamericana Lazer e Sociedade. Rio de Janeiro, 2007.

______. Lazer e sociedade: múltiplas relações. Campinas: Alínea, 2008.

______. Estudos do lazer: uma introdução. 5. ed. Campinas: Autores Associados, 2012.

MELLO, A. S.; SILVA, J. S. S.; JORGE, R. S.; SCHNEIDER, O.; SANTOS, W. dos. Representações sociais dos participantes de projeto esportivo de Vitória. Movimento, Porto Alegre, v. 24, n. 2, p. 399-412, abr./jun. de 2018.

MINAYO, M. C. de S. Ciência, técnica e arte: o desafio da pesquisa social. Petrópolis: Vozes, 1994.

SANTOS, R. F. dos; SILVA, C. L. da. Os significados dos projetos de esporte e lazer para os alunos do Instituto Federal do Norte de Minas Gerais. Licere, Belo Horizonte, v.21, n.1, mar/2018. DOI: https://doi.org/10.35699/1981-3171.2018.1777

SEVERINO, A. J. Metodologia do Trabalho Científico. São Paulo: Editora Cortez, 2007.

SILVA, E. A. P. C. da, et al. Percepção da qualidade do ambiente e vivências em espaços públicos de lazer.Rev. Bras. Ciênc. Esporte, Brasília, UnB, v. 38, n. 3, p. 251-258, 2016.

STIGGER, M. P. Políticas sociais em lazer, esportes e participação: uma questão de acesso e de poder; ou subsídios para tomar uma posição frente a pergunta: “são as políticas públicas para educação física, esportes e lazer, efetivamente e políticas sociais”? Motrivivência. v.10, n. 1, 1998.

TUBINO, M. J. G. O que é esporte: uma enciclopédia crítica. Coleção primeiros passos. 2. ed. São Paulo: Brasiliense, 1999. v. 276.

VELOZO, E. L. Cultura de movimento e identidade: a educação física na contemporaneidade. Tese (Doutorado em Educação Física). Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas - Campinas, SP: [s.n], 2009.

Published

2020-12-30

Issue

Section

Artigos Originais

How to Cite

The Meanings of the Citizen Sports Project of Indaiatuba-SP for its Participants. (2020). LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 23(4), 119-155. https://doi.org/10.35699/2447-6218.2020.26649