The Routine of Children with Cancer and Playful Activities in the Hospital Environment
DOI:
https://doi.org/10.35699/2447-6218.2025.62769Keywords:
Playful activities, Childhood cancer, Physical educationAbstract
In this research, our focus is on recreational activities for children with cancer in a public hospital. The general objective is to analyze recreational activities for children with cancer. It is understood here that childhood and adolescent cancer is the leading cause of death among children and adolescents aged 1 to 19 in Brazil, and treatment often requires long periods of hospitalization. Methodologically, this research was developed using a qualitative approach based on hermeneutic-dialectics, where communication, expressed through the children’s words in interviews, underwent discourse analysis. From this, we understand that when provided, recreational activities within the hospital setting act as catalysts in the process of recovery and adaptation, serving as a strategy to cope with the adverse conditions of hospitalization.
References
ALMEIDA, D. M; MELO, M. C. A importância do brincar para a construção do conhecimento na educação infantil. Revista do Centro de Educação, n.19, p. 45-53, 2002. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/5133. Acesso em: 30 jan. 2025.
ALVES, F. D.; SOMMERHALDER, A. O brincar: linguagem da infância, língua do infantil. Motriz. Journal of Physical Education. UNESP, p. 125-132, 2006. DOI: https://doi.org/10.5016/100. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/view/100. Acesso em: 30 jan. 2025.
BACELAR, V. L. D. E. Ludicidade e educação infantil. Salvador: EDUFBA, 2009. ISBN 978-85-232-0617-8.
BEZERRA, A. S.; MACEDO, D.S.; VIEIRA, T.I.; SILVA, P.N.G. O brincar na infância e o professor de educação física. LICERE-Revista do Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Estudos do Lazer, v. 17, n. 1, 2014. DOI: https://doi.org/10.35699/1981-3171.2014.619. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/licere/article/view/619. Acesso em: 30 jan. 2025.
BIEDRZYCKI, B. P.; GOELLNER, S. V. O brincar na construção da identidade de gênero de crianças internadas em um hospital de alta complexidade. Corpoconsciência, Cuiabá-MT, v. 21, n. 1, p. 20-32, jan-abr, 2017. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/4589/3157. Acesso em: 30 jan. 2025.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei nº11.104, de 21 de março de 2005. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 21 mar. 2005a. Disponível em: https://legislacao.presidencia.gov.br/atos/?tipo=LEI&numero=11104&ano=2005&ato=f83QTWE5EMRpWTfc3#:~:text=Ementa%3A,PEDI%C3%81TRICO%20EM%20REGIME%20DE%20INTERNA%C3%87%C3%83O. Acesso em: 10 abr. 2022.
BRASIL. Ministério da Saúde. Portaria nº 2.261, de 23 de novembro de 2005. Aprova o Regulamento que estabelece as diretrizes de instalação e funcionamento das brinquedotecas nas unidades de saúde que ofereçam atendimento pediátrico em regime de internação. 2005b. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2005/prt2261_23_11_2005.html
BROUGÈRE, G. A criança e a cultura lúdica. Revista da Faculdade de Educação, n.24, p.103-116, 1998.
CAGNIN, E. R. G.; LISTONFERREIRA, N. M.; DUPAS, G. Vivenciando o câncer: sentimentos e emoções da criança. Acta Paul Enferm., v. 16, n. 4, p. 18-30, 2003. Disponível em: https://acta-ape.org/en/article/vivenciando-o-cancer-sentimentos-e-emocoes-da-crianca/. Acesso em: 30 jan. 2025.
CAMACHO, M. R. Memórias de um tempo junto a crianças com câncer. Psicologia: ciência e profissão, v. 26, p. 176-189, 2006. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-98932006000200002 Disponível em: https://www.scielo.br/j/pcp/a/BCjVcm7BkpT9YYdwBNfzkbK/abstract/?lang=pt Acesso em: 30 jan. 2025.
CARDOSO, F. T. Câncer infantil: aspectos emocionais e atuação do psicólogo. Revista da SBPH, v. 10, n. 1, p. 25-52, 2007. DOI: https://doi.org/10.57167/Rev-SBPH.10.123 Disponível em: https://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-08582007000100004. Acesso em: 30 jan. 2025.
DUARTE, C. T.; ALVES, F. D.; SOMMERHALDER, A. Interações entre crianças em brincadeira na educação infantil: contribuições para a construção da identidade. Nuances: estudos sobre Educação, v. 28, n. 2, 2017. DOI: https://doi.org/10.14572/nuances.v28i2.4550. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/4550 Acesso em: 30 jan. 2025.
HEIDEGGER, M. A. Ser e tempo. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.
HUIZINGA, J. Homo ludens: o jogo como elemento da cultura. Tradução de João Paulo Monteiro. 4a. Ed. São Paulo: Ed. Perspectiva, 2000.
INCA, Instituto Nacional de Câncer. ABC do câncer: abordagens básicas para o controle do câncer. 6. ed. rev. atual. Rio de Janeiro, 2020.
ISAYAMA, H. F.; SIQUEIRA, F.T.R.; ARAÚJO, N.S.; PINTO, G.B.; SOUZA, T.R.; NUNES, L.M. O Lazer na Humanização Hospitalar: Diálogos Possíveis. LICERE - Revista do Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Estudos do Lazer, Belo Horizonte, v. 14, n. 2, 2011. DOI: 10.35699/1981-3171.2011.774. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/licere/article/view/774. Acesso em: 30 jan. 2025.
KISHIMOTO, T. M. O jogo e a educação infantil. 2. ed. São Paulo: pioneira, 1998.
LUDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: E. P. U., 1986.
MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. V. Fundamentos de metodologia científica. 6. ed. São Paulo: Editora Atlas, 2008.
MARQUES, A. P. F. S. Câncer e estresse: um estudo sobre crianças em tratamento quimioterápico. Psicol. hosp. São Paulo, v. 2, n. 2, dez. 2004. Disponível em: https://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1677-74092004000200006 Acesso em: 30 jan. 2025.
MELO, M. S. T. O ensino do jogo na escola: uma abordagem metodológica para a prática pedagógica dos professores de educação física. Recife: EDUPE, 2003.
MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: HUCITEC, 2004.
MODESTO, M. C.; RUBIO, J. A. S. A importância da ludicidade na construção do conhecimento. Revista Eletrônica Saberes da Educação, v. 5, n. 1, p. 1-16, 2014. Disponível em: https://docs.uninove.br/arte/fac/publicacoes_pdf/educacao/v5_n1_2014/Monica.pdf?_ga=2.244042565.198121785.1759516539-667031893.1759516539. Acesso em: 30 jan. 2025.
NOFFS, N. A.; CARNEIRO, M. A. B. A educação e a saúde: brinquedoteca hospitalar espaço de ressignificação para a criança internada. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 5, n. 3, p. 355-363, 2011. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v5i3.3710. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/3710. Acesso em: 30 jan. 2025.
ORLANDI, E. P. Análise de discurso: princípios e procedimentos. 13. ed. Campinas, SP: Pontes, 2020.
PAULA, E. M. A. T.; FOLTRAN, E. P. Brinquedoteca hospitalar: direito das crianças e adolescentes hospitalizados. Revista Conexão UEPG, v. 3, n. 1, p. 20-23, 2007. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/conexao/article/view/3828. Acesso em: 30 jan. 2025.
PETRY, L. C. O Conceito Ontológico do Jogo. In: ALVES, L.; COUTINHO, I. J. (Orgs.). Jogos digitais e aprendizagem: fundamentos para uma prática baseada em evidências. Campinas, SP: Papirus, 2016. cap. 1, p. 17-43.
RIBEIRO, R. C.; BARALDI, M. C. S. Quando alguém na sua classe tem câncer. Curitiba, 1991.
SCAGLIA, A. J.; FABIANI, D. J. F.; GODOY, L. B. Dos jogos tradicionais às técnicas corporais: um estudo a partir das relações entre jogo e cultura lúdica. Corpoconsciência, p. 187-207, 2020. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/10780. Acesso em: 30 jan. 2025.
SILVA, L. D.; SOARES, P.P.; PEREIRA, C.C.; PEREIRA, A.D.; FREITAS, H.M.B.; RANGEL, R.F.O brincar no enfrentamento do processo de hospitalização. Disciplinarum Scientia| Saúde, v. 19, n. 2, p. 291-300, 2018. DOI: https://doi.org/10.37777/2513. Disponível em: https://periodicos.ufn.edu.br/index.php/disciplinarumS/article/view/2513. Acesso em: 30 jan. 2025.
SOUZA, L. S.; FIGUEIRÊDO, M.N.L.; FÙ, HO SHIN; OLICEIRA, K. B. S.; BRASILEIRO. L.T.; NUNES, R.T.; SILVA, P.H.B.; MELO, M.S.T. O lúdico no processo de hospitalização das crianças com câncer. LICERE - Revista do Programa de Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, v. 25, n. 1, p.171–199, 2022. DOI: https://doi.org/10.35699/2447-6218.2022.39075. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/licere/article/view/39075. Acesso em: 30 jan. 2025.
SOUZA, L. S. Atividades lúdicas para as crianças com câncer no ambiente hospitalar: experiências, desafios e aprendizagens. Olinda: Livro Rápido, 2023.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 LICERE - Revista do Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Estudos do Lazer

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.