Sport and Leisure in Programa Minas Olimpica Geração Esporte – FHA

Spaces and Appropriations

Authors

  • Leonardo Toledo Silva Fundação Helena Antipoff (FHA)
  • Leonardo Fernando de Jesus Fundação Helena Antipoff (FHA)
  • Christiane Vasconcelos Silva Fundação Helena Antipoff (FHA)
  • Ana Cláudia Porfório Couto Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
  • Maicon Rodrigues Albuquerque Universidade Federal de Viçosa (UFV)

DOI:

https://doi.org/10.35699/2447-6218.2013.643

Keywords:

Child, Sports, Leisure Activities

Abstract

The current report aimed to show the Minas Olímpica Geração Esporte in Fundação Helena Antipoff (FHA) and their characteristics and understanding of sports and leisure. From the pictures workshop with the theme: "What is Minas Olímpica for you" sought to find out which areas and concepts were appropriated by the children. The pictures demonstrated the views and ideas of children about their social, cultural and historical thought, and lived. So, we concluded that is important to teach the sport, but also to promoting the sports culture, recreation and physical activity to contribute to the integral development of the individual. In addition, the FHA allows, in according with a pedagogical proposal, the infrastructure, respecting above all the routine of school pupils and the importance of ensuring the quality of the actions to be developed.

References

DOSIL, J. Motivación: motor del deporte. In: DOSIL, J. Psicologia de la atividad física y del desporte. Madrid: Mcgrawhil, 2004.

EPIPHANIO, E. H. Conflitos vivenciados por atletas quanto à manutenção da prática esportiva de alto rendimento. Estudos de Psicologia, v. 19, n. 1, p. 15-22, 2002

GOBBI, M. Desenho infantil e oralidade: instrumentos para pesquisas com crianças pequenas. In: FARIA, A. L. G.; DEMARTINI, Z. B. F.; PRADO, P. O. Por uma cultura da infância: metodologias de pesquisa com crianças. Campinas: autores associados, 2002. p. 69-92.

GOVERNO de Minas Gerais. História da Fundação Helena Antipoff. Disponível em: http://www.fundacaohantipoff.mg.gov.br, acessado em 10/04/2013.

GOMES, A. M. R.; FARIA, E.L. Lazer e diversidade cultural. Brasília: SESI/DN, 2005.

GOMES, C. L. Verbete: Lazer-concepções. In: GOMES, Christianne Luce. (Org.). Dicionário crítico do lazer. Belo Horizonte: Autêntica, 2004. p. 119-125.

________. Lazer e formação profissional: Saberes necessários para qualificar o processo formativo. In. FORTINI, Janice Lúce Martins; GOMES, Christianne Luce; ELIZALDE, Rodrigo. (Org.). Desafios e perspectivas da educação para o lazer. Belo Horizonte: Editorial SESC/Otium, 2011. p. 33-46.

GRECO, P. J. ; SILVA, S. A. ; SANTOS, L. R. . Organização e desenvolvimento pedagógico do esporte no programa segundo tempo. In: OLIVEIRA, A. A. B.; PERIM. G.L. (Org.). Fundamentos pedagógicos do programa segundo tempo: da reflexão á prática. Maringa: Editora da Universidade Estadual de Maringa, 2009. p. 163-206.

ISAYAMA, H. F.; GOMES, C. L. O lazer e as fases da vida. In MARCELLINO, Nelson Carvalho. (Org.). Lazer e sociedade. Campinas: Alínea, 2008. 155-174 p.

LUTHAR, S.S.; CICCHETTI, D.; BECKER, B. The construct of resilience: a critical evaluation and guidelines for future work. Child Development, v. 71, n. 3, p.543-562, 2000.

MARCELLINO, N. C. Lazer e educação. 10. ed. Campinas: Papiros, 1987. 164 p.

MARTINEK, T.; HELLISON, D. Fostering resiliency in underserved youth through physical activity. Quest, v.49 , n.1,p. 34-49, 1997.

PIRES, F. F.. Quem tem medo de mau-assombro? Religião e Infância no semi-árido nordestino, 2007. 235f. Tese (Doutorado em Antropologia Social) – Museu Nacional – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2007.

SANCHES, S. M. A prática esportiva como uma atividade potencialmente promotora de resiliência. Revista Brasileira de Psicologia do Esporte, v.1, n.1, p.1-15, 2007.

SHILBURY, D; SOTIRIADOU, K. GREEN, B.C. Sport Development. Systems, Policies and Pathways: An Introduction to the Special Issue. Sport Management Review, v. 11., n. 3, p. 217-223, 2008.

SILVA, J.V.P ;TOLOCKA.R.E ; MARCELLINO, N. C. Lazer infantil: direitos legais, transformações sociais e implicações ao crescimento e habilidades motoras básicas. Licere, Belo Horizonte, v. 9, p. 81-96, 2006.

SILVA, L.T. As crianças e o brincar em suas práticas sociais: o Aglomerado da Serra/BH como contexto de aprendizagem. 2012. 122 f. Dissertação (Mestrado em Lazer) – Escola de Educação Física, Fisioterapia e Terapia Ocupacional, Universidade Federal de Minas Gerais, 2012.

Published

2013-09-20

Issue

Section

Relatos de Experiências

How to Cite

Sport and Leisure in Programa Minas Olimpica Geração Esporte – FHA: Spaces and Appropriations. (2013). LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 16(3). https://doi.org/10.35699/2447-6218.2013.643