Bicycle, Leisure and Urban Mobility
An Experience in a Media Literacy
DOI:
https://doi.org/10.35699/2447-6218.2011.753Keywords:
Vídeo-Audio Media, Leisure Activities, Communications MediaAbstract
This text reports an experience about a producing process in Media Literacy, which results in a video that was developed in the health education field. The aim of this work is to promote cycling as leisure and urban mobility in a critical social perspective, Media Literacy and Visual Anthropology. The text describe, present a theoretical base and analyze the production of a didactical object with intent to organize some theoretic and methodological thoughts that’s main support pedagogical processes to think the bicycle as possibility of leisure and modal choice.
References
BIANCHI, Paula. Formação Continuada em Mídia-Educação (Física): ações colaborativas na Rede Municipal de Florianópolis/SC. Dissertação (Mestrado em Educação Física). Programa de Pós- Graduação em Educação Física. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, 2009.
CRÔNICAS de um verão. Jean Rouch; Edgar Morin. França, 1960. Disponível em DVD.
FANTIN, Mônica. Mídia-Educação: Conceitos, experiências, diálogo Brasil-Itália. Florianópolis: Cidade Futura, 2006.
FENABRAVE. Venda recorde de veículos compensa redução de IPI. 2010. Disponível em: <http://www.fenabrave.com.br/principal/home/?sistema=conteudos|conteudo&id_conteudo=602#con teudo >. Acesso em 10 mar. 2010.
FERRARI, Rodrigo D. Ciclopoiesis – uma reflexão sobre o movimento humano, a biologia do conhecer e do amar. Monografia (Graduação em Educação Física). Curso de licenciatura em Educação Física. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, 2007.
FERRÉS, Joan. Vídeo e educação. Porto Alegre: Artmed, 1996.
GEERTZ, Cliford. A interpretação das Culturas. Rio de Janeiro: Zahar, 1978. GRIMSHAW, Anna. The Etnographers Eye. Cambridge University. 2001.
JORDAN, Pierre. "Primeiros contatos, primeiros olhares". Cadernos de Antropologia e Imagem, Rio de Janeiro, n.1, 1995.
LUDD, Ned. Apocalipse motorizado: a tirania do automóvel em um planeta poluído. Tradução Leo Vinicius. 2. ed. rev. São Paulo : Conrad Editora do Brasil, 2005.
MACDOUGALL, David. The Subjective Voice in Ethnographic Film. In. HOCKINGS, Paul. Principals of Visual Anthropology. New York, 2003.
MALINOWSKI, Bronislaw. Argonautas do pacífico ocidental. São Paulo, Abril Cultural, coleção Os Pensadores. 1978.
MENDES, Diego Souza. Luz, câmera e pesquisa-ação: a inserção da Mídia Educação na formação contínua de professores de Educação Física. 2008. Dissertação (Mestrado em Educação Física). Programa de Pós-Graduação em Educação Física. Florianópolis: Universidade Federal de Santa Catarina, 2008.
NANOOK of the north. Robert Flaherty, 1922. Disponível em DVD.
ORGANISATION INTERNATIONALE DES CONSTRUCTEURS D´AUTOMOBILES (OICA). If auto manufacturing were a country, it would be the sixth largest economy. 2010. Disponível em: <http://oica.net/category/economic-contributions/ >. Acesso em 10 março 2010.
OROFINO, M. I. Mídias e mediação escolar: pedagogia dos meios, participação e visibilidade. São Paulo: Cortez; Instituto Paulo Freire, 2005.
PIAULT, M. H. Antropologie et cinéma, Paris, Nathan Cinéma. 2000.
PIRES, Giovani De Lorenzi. Educação Física e o Discurso Midiático: Abordagem crítico emancipatória. Ijui: Unijuí, 2002.
RIVOLTELLA, Pierre Cesare. Digital Literacy: Tools and Methodologies for Information Society. London: IGI publishing, 2008.
ROUCH, Jean. The camera and man. In. HOCKINGS, Paul. Principals of Visual Anthropology. New York, 2003.
SEMOB - Secretaria Nacional de Transporte e da Mobilidade Urbana. Projeto “Bicicleta Brasil: Avanços e desafios”. Brasília, 2009. Disponível em: < http://www.cidades.gov.br/secretarias- nacionais/transporte-e-mobilidade/projeto-201cbicicleta-brasil-avancos-e-desafios201d >. Acesso em: 16 out. 2009.
SILVEIRA, S. A. Convergência digital, diversidade cultural e esfera pública. In: PRETTO, Nelson De Luca. Além das redes de colaboração: internet, diversidade cultural e tecnologias do poder. Salvador: EDUFBA, 2008.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 LICERE - Revista do Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Estudos do Lazer
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.