Soccer and Advertising of Beer
Passion and Consumption
DOI:
https://doi.org/10.35699/1981-3171.2014.855Keywords:
Soccer, Social Media, BeerAbstract
The aim of the study was to analyze the features of persuasion used in beer advertisements and its relationship with the practice and watching soccer spectacles, focusing on analysis of verbaland iconic messages, and emotive persuasion.It is descriptive and qualitative study based on the collection and analysis of beer commercials released by the television media regarding the practice and/or watching football events . Three commercials ofbeerfrom the media in run-important soccer events held in Brazil were analyzed: the Confederation Cup and World Cup of Soccer. Image analysis ofthe advertisements was based on the Barthes´ discourse analysis theory(1990), and based on two signs, linguistic figurative through a process of connotation and denotation. The teamsupporters and the Brazil's national football team becomes the main target of advertising campaigns which gain intensity with the approach of the mega events, thereby reinforcing the contradictory relationship between football and beer.
References
BARTHES, R. A retórica da imagem. In: ______. O óbvio e o obtuso. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1990. p. 27-43.
BARTHES, R. Elementos de semiologia. Tradução de Isidoro Blikstein. 16. ed. São Paulo: Editora Cultrix, 2006.
BICALHO, V.C.; BERG, M.B. A constituição discursiva e argumentativa da linguagem persuasiva de publicidades de cerveja: a relação entre registros icônicos e verbais. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO DA REGIÃO SUDESTE, 12. s/d. Anais... Intercom – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação, Juiz de Fora, s/d.
ECO, U. A estrutura ausente. 7. ed. São Paulo: Editora Perspectiva, 1997.
ELIAS, N.; DUNNING, E. A busca da excitação. Lisboa: Difel, 1992.
GASTALDO, É.L. A nação e o anúncio: a representação do “brasileiro” na publicidade da Copa do Mundo. Tese (Doutorado) – Instituto de Artes, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2000.
______. Pátria, chuteiras e propaganda: o brasileiro na publicidade da Copa do Mundo. São Paulo: Annablume; São Leopoldo: Unisinos, 2002.
GODOI, M. R. Futebol, paz e guerra: sentidos dissonantes nos discursos de duas peças publicitárias no ano da Copa 2010. Revista da Educação Física, Maringá, UEM, v. 22, n. 3, p. 373-385, 2011.
GUTIERREZ, G.L. Lazer e prazer: questões metodológicas e alternativas políticas. Campinas: Autores Associados, 2001.
JOLY, M. Introdução à análise da imagem. Tradução Marine Appenzeller. Campinas: Papirus, 1996.
PRIMO, A. Existem celebridades da e na blogosfera? Reputação e renome em blogs. Líbero, São Paulo, FCL, v. 12, n. 24, p. 107-116, dez. 2009.
PRONI, M. W. Brohm e a organização capitalista de futebol. In: PRONI, M. W.; LUCENA, R. F. (Org.) Esporte história e sociedade. Campinas: Autores Associados, 2002. p. 31-62.
REIS, H. H. B. Espetáculo futebolístico e violência: uma complexa relação. In: DAÓLIO, J. (Org.). Futebol, cultura e sociedade. Campinas: Autores Associados, 2005. cap. 5, p. 105-130.
REIS, H.H. B.; ESCHER, T. A. Futebol e sociedade. Brasília: Liber Livro, 2006.
REIS, H.H; ROMERA, L.A. O uso de álcool, futebol e torcedores brasileiros. Motriz, Rio Claro, UNESP, v.15 n. 3, p. 541-551, jul./set. 2009.
ROJEK, C. Celebridade. Rio de Janeiro: Rocco, 2008.
ROMERA, L. A. Juventude, lazer e uso abusivo de álcool. 2008. Tese (Doutorado em Educação Física) – Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2008.
SOUZA, S.M.R.; SANTARELLI, C.P.G. Análise da imagem publicitária: revisão de alguns modelos. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 29. 2006, Brasília. Anais...São Paulo: Intercom, 2006.
SPINK, M.J. Aventura, liberdade, desafios, emoção: os tons do apelo ao consumo do risco-aventura.