Philosophy and Embodiment

Reflections About the Capoeira

Authors

  • Luiz Carlos Vieira Tavares Instituto Federal de Sergipe (IFS)
  • Cicero Cunha Bezerra Universidade Federal de Sergipe (UFS)
  • Luís Carlos Lira Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
  • Tânia Mara Vieira Sampaio Universidade Católica de Brasília (UCB)

DOI:

https://doi.org/10.35699/1981-3171.2014.1022

Keywords:

Philosophy, Sports, Leisure Activities

Abstract

This paper aims at reflecting, from the relation between body and movement, the role played by the Capoeira for awareness of the body as, on one hand, expression of cultural practices that define the present and point to the future and,  secondly, as integrated organism, alive and radically contrary to media-aesthetic model based on the strength and musculature. Thus, we used as a reference point the reflections coming from the Philosophy and Physical Education aiming, therefore, a broad view of the body and its relations in the Capoeira.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRETON, D. L. Adeus ao corpo: Antropologia e sociologia. Campinas: Papirus, 2003. CERTEAU, M. A invenção do cotidiano. Petrópolis: Vozes, 1994. v. 1.

COURTINE, J.J. Os stakhanovistas do narcisismo In: Bernuzzi, D.S (Org.). Políticas do Corpo. São Paulo: Edição Liberdade, 1995. p.81-114.

COUTO, E. S. O homem satélite: estética e mutações do corpo na sociedade tecnológica. Ijuí: editora Unijuí, 2000.

________. Gille Lipovestsky: Estética Corporal e Protecionismo Técnico nas Culturas Higienista e Desportiva. In: GRANDO, J. C. (Org.) A (dês) Construção do corpo. Blumenau: EDIFURB, 2001. p. 35-59.

D’ANGOLA, Q. Zum! Zum! Zum! Cordão de ouro? In: NEGAÇA, Programa Nacional de Capoeira – CIDOCA. Brasília-DF, 1994. v. 2.

FARIA JUNIOR, A.G. Pesquisa em educação física: enfoques e paradigmas In: FARIA JUNIOR, A. G.; FARINATTI, P. T. V. (Org.). Pesquisa e produção do conhecimento em educação física. Rio de Janeiro: Ao Livro Técnico, 1992. v. 1, p.13-33.

FOUCAULT, M. A ordem do discurso. São Paulo: Loyola, 1996.

GAMBOA, S.A.C. A dialética na pesquisa em educação: elementos de contexto IN: FAZENDA, I. (Org.) Metodologia da pesquisa educacional. 12.ed.São Paulo: Cortez, 2010. p. 101-130.

MEDINA, J. P. S. Reflexões sobre a Fragmentação do Saber Esportivo. In: MOREIRA, W.W.(Org.). Educação Física: perspectivas para o século XXI. 4. ed. Campinas: Papirus, 2000. p. 141-158

SAMPAIO, T. M. V. Avançar sobre possibilidades: horizontes de uma reflexão ecoepistêmica para redimensionar o debate sobre o esporte. In: MOREIRA, W. W; SIMÕES, R. (Org.). O esporte como fator de qualidade de vida. Piracicaba: Editora Unimep, 2002. v. 1, p.85-100.

SANTAELLA, L. Corpo e comunicação, sintoma da cultura. São Paulo: Paulus, 2004

SANTIN, S. Corporeidade e Educação Motora: Confluências e Divergências. In: CONGRESSO LATINO-AMERICANO DE EDUCAÇÃO, 2, CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO MOTORA, 3, 2000. Anais... Natal: Novembro, 2000.

SERRES, M. Variações sobre o corpo. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2004.

SILVA, P. C. C. A educação física na roda de capoeira: entre a tradição e a globalização. Dissertação (Mestrado) - Campinas, Unicamp, 2002.

SILVERSTONE, R. Por que estudar a mídia? São Paulo: Loyola, 2002.

TAVARES, L.C.V. O corpo que ginga, joga e luta: a corporeidade na capoeira. Salvador: Fundação Cultural da Bahia, 2006.

Published

2014-12-30

How to Cite

Tavares, L. C. V., Bezerra, C. C., Lira, L. C., & Sampaio, T. M. V. (2014). Philosophy and Embodiment: Reflections About the Capoeira. LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 17(4), 257–268. https://doi.org/10.35699/1981-3171.2014.1022

Issue

Section

Artigos de Revisão