The Megaevento Leisure World Cup FIFA Brazil 2014 and yor Relationship in a State School in Belo Horizonte - MG
DOI:
https://doi.org/10.35699/1981-3171.2015.1071Keywords:
Sports, Education, Lesiure ActivitiesAbstract
The completion of the mega event of the FIFA World Cup Brazil 2014 brought changes in host cities and produced impacts in various fields such as economy, politics, spatial organization, among other fields of society. Education has not been blind to this situation, since the World Cup reached independent of them people being cheerleaders or not, and also reached the schools. Thus, this study aimed to analyze the pedagogical relationship between leisure mega event of the FIFA World Cup Brazil 2014 and a public school. The case study with the use of document analysis, questionnaire and interview was conducted. The results showed that this mega event leisure received secondary treatment in the field of education, noting that the educational potential of this event was unexplored in the world of education.
Downloads
References
BETTI, Mauro. Copa do mundo e jogos olímpicos: inversionalidade e transversalidades na cultura esportiva e na Educação Física escola. Motrivivência. v. 21,n. 32/33, p. 16-27 Jun Dez./2009.
BRACHT, V.; ALMEIDA, F. Q. Esporte, escola e a tensão que os megaeventos esportivos trazem para a Educação Física Escolar. Em Aberto, Brasília, v. 26, n. 89, p. 133-145, jan./jun. 2013.
BRACHT, V. Educação física escolar e lazer. In: WERNECK, Christiane Luce Gomes; Hélder Ferreira (Org.). Lazer, recreação e educação física. Belo Horizonte: Autêntica, 2003. v. 1, p.147 -172.
BRASIL. Lei nº 12.663, de 05 de Junho de 2012. Dispõe sobre as medidas relativas à Copa das Confederações FIFA 2013, à Copa do Mundo FIFA 2014 e à Jornada Mundial da Juventude - 2013. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/Lei/L12663.htm. Acesso em: 17 jan. 2014.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial Federativa do Brasil, Brasília, DF, n.248, 23 dez. 1996.
CAMPOS, P. A. F. Mulheres torcedoras do Cruzeiro Esporte Clube presentes no Mineirão. 142f. Dissertação (Mestrado Interdisciplinar em Lazer) - Escola de Educação Física, Fisioterapia e Terapia Ocupacional, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2010.
CANDAU, Vera Maria. Construir ecossistemas educativos - Reinventar a Escola. In: ______. Reinventar a escola. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 2007. 259p.
DAÓLIO, Jocimar Educação física escolar e megaeventos esportivos: desafios e possibilidade. Revista Kinesis, RS, v. 31, n. 1, p. 125-137, jan./jun. 2013.
FAZENDA, I. C. A. O que é Interdisciplinaridade? São Paulo: Cortez, 2008.
FORQUIN, Jean-Claude. Escola e Cultura: as bases sociais e epistemológicas do conhecimento escolar. Tradução de Guacira Lopes Loro. Porto Alegre: Artes Médicas, 1993. 205p.
ISAYAMA, H. F. Formação profissional no âmbito do lazer: desafios e perspectivas. In: ISAYAMA, H. F. (Org.). Lazer em Estudo: currículo e formação profissional. Campinas: Papirus, 2010, p. 09- 26.
LIBÂNEO, José Carlos; OLIVEIRA, João Ferreira de; TOSCHI, Mirza Seabra. Educação escolar: políticas, estrutura e organização. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2008. 407 p.
MACHADO, R. P. T.; RUBIO, K. Legados do esporte: atleta, cultura e educação. In: MARCELLINO, N. C. (Org.). Legados de Megaeventos Esportivos. Campinas: Papirus, 2013.
MADRUGA, Djan. Megaeventos Esportivos como Gestão de Custos Oportunidades. In: RODRIGUES, R. P.; PINTO, L.M.; DACOSTA, L. (Org.). Legados de megaeventos esportivos. Brasília: Ministério do Esporte, 2008.p. 59-64.
MAGNANI, José Guilherme Cantor. Lazer, um campo interdisciplinar de pesquisa. IN: BRUHNS, Heloisa Torini . E GUTIERREZ Gustavo Luiz (Org.). O corpo e o Lúdico: Ciclo de debates “lazer e motricidade”. Campinas: Autores Associados, 2000. p.19-34.
MARCELLINO, N. C. Megaeventos: perspectivas para o lazer. In: MARCELLINO, N. C. (Org.). Legados de Megaeventos Esportivos. Campinas: Papirus, 2013.
______. A relação teoria e prática na formação profissional em lazer. In: ISAYAMA, H. F. (Org.). Lazer em Estudo: currículo e formação profissional. Campinas: Papirus, 2010, p. 59- 86. Alínea, 2008.
______. Lazer e Educação. 4. ed. Campinas: Papirus, 1998.
MASCARENHAS, Fernando. Políticas sociais, lazer e educação: apontamentos para uma pedagogia crítica. Revista Corpo consciência, Santo André, v. 11, n. 2, p. 02-09, jul/dez, 2007.
MINAS GERAIS. Secretária de Estado de Educação. Estabelece, para a Rede Pública Estadual de Educação Básica, o calendário escolar para o ano de 2014. Resolução n. 2368, de 09 de agosto de 2013. Disponível em . Acesso em: 15 fev. 2014.
NICÁCIO, L.G. O torcer no futebol como possibilidade de lazer e a educação física escolar. In: SILVA. S.R. da. DEBORTOLI, J.A. de O. SILVA, T.F.da (Org.). O futebol nas Gerais. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2012. p. 187- 202.
PIRES, L. S.; BAPTISTA, L. F. S. Portugal. Megaeventos e o Desenvolvimento Urbano e Regional: uma análise das especificidades e impactos proveniente dos jogos olímpicos e um panorama para a cidade do Rio de Janeiro. Revista Brasileira de Estudos Urbanos e Regionais, Anpur. 2013. Disponível em: <http://www.anpur.org.br/revista/rbeur/index.php/anais/article/viewFile/4209/4080>. Acesso em: 13 mar. 2014.
RATTON, José Luiz. Megaeventos esportivos, violência e pânico moral: breves considerações sociológicas. Coletiva. Número 08, abr/maio/jun 2012. Disponível em: http://www.coletiva.org/site/index.php?option=com_k2&view=item&layout=item&id=99&Itemid=76&idrev=11. Acesso em: 30 dez. 2012.
REIS, H. H. B. Futebol e sociedade: as manifestações da torcida. 1998. Tese (Doutorado em Educação Física) - Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1998.
RUBIO, K. Os Jogos Olímpicos e a Transformação das Cidades: Os Custos Sociais de um Megaevento. Revista Electrónica de Geografía y Ciencias Sociales, Universidad de Barcelona, v. IX, n. 194 (85), 2005. Disponível em: <http://www.ub.edu/geocrit/sn/sn-194-85.htm>. Acesso em: 13 mar. 2014.
SILVA. C. L. da. Legados de megaeventos esportivos: perdas e ganhos para a educação física escolar. MARCELLINO N.C. (Org.). Legados de megaeventos esportivos. Campinas: Papirus, 2013.
SILVA, R. S. da; CAMPOS, P. A.F. Futebol e Educação Física na escola: possibilidades de uma relação educativa. Ciência e cultura. v. 66, n. 2, São Paulo. June 2014. Disponível em: http://cienciaecultura.bvs.br/scielo.php?pid=S000-67252014000200015&script=sci_arttext Acesso em: 07 jul. 2014.
SILVA, S. R.; SOUZA NETO, G. J.; CAMPOS, P. A. F. Lazer, torcidas e futebol. In: ISAYAMA, H. F.; SILVA, S. R. Estudos do Lazer: um panorama. Rio de Janeiro, Apicuri, 2011. p. 111-123.