“If Necessary, we Teach Ourselves”

Leisure, Public Policies, Organization and Community Engagement of Elderly People

Authors

  • João Paulo Fernandes Soares Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF - Campus Governador Valadares (UFJF)
  • Ludmila Mourão Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
  • Edmundo de Drummond Alves Júnior Universidade Federal Fluminense (UFF)

DOI:

https://doi.org/10.35699/1981-3171.2015.1076

Keywords:

Aging, Public Policies, Leisure Activities

Abstract

This article seeks to identify and understand the reasons for the persistence of a group of seniors in Projeto Vida Ativa (PVA) – a project of recreation and physical activity in Uba/MG, and the consequences of that decision in the social relations of these subjects. Thus, this qualitative research is characterized as an anthropological ethnographic study. The techniques were the systematic observation of classes and events of PVA and interviews with a group of 8 subjects, 5 males and 1 female, besides the teacher and the intern. The motivations of older people to continue in PVA turned out to be the reconstruction of individual life projects and the construction of a collective project in old age, showing ties of sociability and reciprocity in the relations within this social context.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, A. Diferenças geracionais, gênero e sexualidade. In: STREY, M. N. et al. Gênero e ciclos vitais: desafios, problematizações e perspectivas. Porto Alegre: Edipucrs, 2012.

ALVES JÚNIOR, E.D. A pastoral do envelhecimento ativo. Rio de Janeiro: Apicuri, 2011.

______. Lazer, idosos e aposentados: o projeto prev-quedas. In: MELO, V. A.; ALVES JÚNIOR, E. D.; BRÊTAS, A. (Org.). Lazer e cidade: reflexões sobre o Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: Shape, 2008.

BOSI, E. Memória e sociedade: lembranças de velhos. 3. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.

BOURDIEU, P. A economia das trocas simbólicas. 6. ed. São Paulo: Perspectiva, 2005. p. 3-26.

BRASIL. Manual de orientações para implementação do Programa Esporte e Lazer da Cidade. Brasília: Ministério do Esporte, 2008.

COSTA, A. A. As donas no poder: mulher e política na Bahia. Salvador: NEIM/UFBA e Assembleia Legislativa da Bahia, 1998.

CUNHA, E. de P.; CUNHA, E. S. M. Políticas Públicas e Sociais. In: CARVALHO, A.; SALES, F. (Org.). Políticas Públicas. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2002.

GEERTZ, C. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC, 1989.

______. O saber local: novos ensaios em antropologia interpretativa. Petrópolis: Vozes, 1997. p. 33-141.

GOELLNER, S. et al. Políticas de esporte e lazer de inclusão social. In: ISAYAMA, H. F. et al. (Org.). Gestão de políticas de esporte e lazer: experiências, inovações, potencialidades e desafios. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011.

______. Gênero e raça: inclusão no esporte e lazer. Porto Alegre: Ministério do Esporte e UFRGS, 2009.

GOMES, C. L. et al. Políticas públicas de lazer: pesquisando a temática no contexto de cinco mestrados latino-americanos. Licere, Belo Horizonte, Editora UFMG, v. 5, n. 4, dez. 2012.

______. Lazer e descanso. In: SEMINÁRIO “O LAZER EM DEBATE”, 9. Anais... São Paulo: USP, 2008.

IBGE – Instituto brasileiro de geografia e estatística: censo demográfico 2010. Disponível em: www.ibge.gov.br/cidades. Acesso em: 15 out. 2013.

ISAYAMA, H. F. Um olhar sobre a formação profissional no lazer. Licere, Belo Horizonte, UFMG, v. 8, n. 1, jun. 2005.

MAGNANI. J. G. C. Etnografia como prática e experiência. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, ano 15, v. 32, 2009.

______. Festa no pedaço: cultura popular e lazer na cidade. 3. ed. São Paulo: HUCITEC, 2004.

______. O velho e bom caderno de campo. Sexta Feira, São Paulo, n. 1, 1997.

MELO, V. A.; ALVES JÚNIOR, E. D.; BRÊTAS, A. (Org.). Lazer e cidade: reflexões sobre o Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: Shape, 2008.

MENICUCCI, T. Políticas públicas de lazer: questões analíticas e desafios políticos. In: ISAYAMA, H.; LINHARES, M. A. (Org.). Sobre lazer e política: maneira de ver, maneiras de fazer. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2006.

RODRIGUES, H. A.; DARIDO, S. C.; PAES, R. R. O esporte coletivo no contexto dos projetos esportivos de inclusão social: contribuições a partir referencial técnico tático e sócio educativo. Pensar a Prática, Goiânia, v. 16, n. 2, 2013.

STOPPA, et al. A produção do conhecimento da área do lazer: uma análise sobre a revista Licere: atuação profissional. Pensar a Prática, Goiânia, v. 16, n. 3, 2013.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.

VELHO, G. Um antropólogo na cidade: ensaios de antropologia urbana. Rio de Janeiro: Zahar, 2013.

______. Individualismo e cultura: notas para uma antropologia da sociedade contemporânea. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2004.

______. A utopia urbana: um estudo de antropologia social. 6. ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2002.

______. Projeto e metamorfose: antropologia das sociedades complexas. Rio de Janeiro: Zahar, 1994.

Published

2015-05-08

How to Cite

Soares, J. P. F., Mourão, L., & Alves Júnior, E. de D. (2015). “If Necessary, we Teach Ourselves”: Leisure, Public Policies, Organization and Community Engagement of Elderly People. LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 18(1), 56–74. https://doi.org/10.35699/1981-3171.2015.1076

Issue

Section

Artigos Originais