Analysis of the Impact of Petropolis’s Public Policy in Sports and Leisure

Authors

  • Renato Farjalla Universidade de Trás os Montes e Alto Douro (UTAD)

DOI:

https://doi.org/10.35699/1981-3171.2015.1105

Keywords:

Evaluation, Public Policies, Sports, Leisure Activities

Abstract

We analyzed the Program Initiation Sport (PID) of   Petrópolis, RJ, and a public policy for sports activities for children after school. Because this program does not have any social impact assessment tool, we analyzed the impact. The results acquired point to the success of these actions, showing that the headmasters in charge believe that the projects contribute to issues as discipline (92,4%), respect to the teachers (78,9%), cooperation (100%) and students’ development (100%). The teacher point out that the activities of the project are capable of developing responsibility (52,2%), improving learning (57,7%) and believe that sport  practice improves the students (100%). The parents point out an increase in their attitude for attending school (67,79%) diagnosing their welfare character . We also pointed out the lack of clarity in the formulation, implementation and control of the program.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALA- HARJA, M. HELGASON, S. Em direção às melhores práticas de avaliação, Revista do Serviço Público, Brasília, v.51, n.4, p. 5-59, 2000.

ARRETCHE, M. Dossiê agenda de pesquisa em políticas públicas. Revista brasileira de ciências Sociais, São Paulo, v.18, n. 51. p.7-9, 2003.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1994. 221p.

BETTI, M. ZULLIANI, L.R. Educação Física Escolar: Uma proposta de diretrizes pedagógicas. Revista Mackenzie de Educação Física e Esportes, São Paulo, v.1, p73- 81, 2002.

BRASIL. Constituição. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado, 1988.

BRASIL. Senado Federal. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional: nº5691/71. Brasília: Gráfica Senado, 1971.

BRASIL. Ministério da educação. Lei nº 9394, 20 de Dezembro de 1996, que ‘estabelece as diretrizes e bases da educação nacional’, e dá outras providências. Presidência da República-Casa Civil-Subchefia de Assuntos Jurídicos. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/2003/L10793.htm .Acesso em 10 dez. 2006.

CARVALHO, S. Análise das Políticas públicas brasileiras. Rio de janeiro: Ed. Cortes, 2002. 98p.

CARVALHO, S, N, Avaliação de Programas Sociais: balanço das experiências e contribuições para o debate. São Paulo em perspectiva, São Paulo, v.17, n. 3-4, p.185- 197.Jul/Dez 2003.

DACOSTA. Atlas do Esporte brasileiro. Rio de Janeiro: Shape. 2005.

DICKERT, J. Esporte de Lazer. Tarefa e Chance para todos. Rio de Janeiro: Ao Livro Técnico, 1984.

FAÇANHA E MARINHO. Programas Sociais: Efetividade, eficiência e eficácia como dimensões operacionais de avaliação. Rio de Janeiro: (IPEA) Ministério do Planejamento Orçamento e Gestão, 2001.

FARIA, C, A, Ideias Conhecimento e Políticas Públicas: Um inventário Sucinto das Principais vertentes analíticas recentes. Revista Brasileira de Ciências Sociais. São Paulo, v.20, n.59, p.21-29 fev.2003.

FARJALLA, R. Petrópolis Sports and Leisure Public Policies: Analysys of their impact on the formation of citizenship and the development of the population, 2007.

FREY, K. Políticas públicas: um debate conceitual e reflexões referentes à prática da análise de políticas públicas no Brasil. Planejamento e Políticas Públicas, Brasília, n. 21, p. 211-259, 2000.

GARCIA, R, C, Subsídios para organizar avaliações da Ação Governamental, Planejamento e Políticas Públicas. Brasília, n.23, p. 7-70 Jan/Jul. 2001.

LIMA, T. O desporto está nas Suas Mãos. Lisboa: Livros Horizonte, 1988. p.88.

MARCELLINO, N.C. Políticas Públicas Setoriais de Lazer. Campinas: Autores associados, 1996. p79.

MARCUSE, H. La Agressividad em La Sociedad Industrial Avanzada. Madrid: Aliaza Editorial, 1971.

MELO M.P. Esporte e Juventude pobre: políticas de lazer na vila Olímpica da Maré. Campinas: Autores Associados, 2005. p. 71-81.

MELLO, M, A, As sete vidas da Agenda Pública brasileira. In: Rico E, M (Org.) Avaliação de Políticas Sociais: Uma questão em debate. São Paulo: Cortez, 1999 p.11-29.

MOKATE, K. M. Convertiendo el “ Monstruo” em aliado: la evaluacion como herramienta de la gerencia social. Revista do Serviço Público, Brasília, v.53, n.1, p. 89-13,1 Mar 2002.

NAHAS, F. Conferência para a promoção da saúde. SESC. Acesso 10-10-06.2005.

PREFEITURA Municipal de Petrópolis. PID. Programa de Iniciação Desportiva Municipal, 2005.

PREFEITURA MUNICIPAL DE PETRÓPOLIS. Programa de Iniciação ao Desporto, PID. Petrópolis: PMP, 2009. p.1-59.

REIS, E. Reflexões legais para a formatação de uma agenda de pesquisa em Políticas Públicas. Revista Brasileira de Ciências Sociais, São Paulo, v.18. n. 51, 2003, p.11- 14.

SILVA, P, L, B, COSTA, N, R, Avaliação de Programas Públicos: reflexões sobre a experiência brasileira. Brasília: IPEA 2002.

SOUZA, C. Estado de campo da pesquisa em Políticas Públicas no Brasil. Rev. Brasileira de Ciências Sociais, v.18 p. 51-55, 2003.

STEINHILBER, J. Educação física, Esporte e Escola. In: VARGAS et al. (Org.). Questões do Esporte LECSU, p.61-68, 2008.

THOENING J.C. Avaliação como conhecimento utilizável para reformas de gestão pública. Revista do serviço Social, Brasília, v. 51, n. 2, p.54-70, 2000.

TREVISAN. A. P., BELLEN H. Avaliação de Políticas públicas: uma revisão teórica de um campo em construção. RAP. Revista de Administração Pública FGV, Rio de Janeiro, 2000.

TUBINO, M.J. G. Dimensões Sociais do Esporte. 2. ed. São Paulo: Ed. Cortez,2001.

TUBINO, M. J. G. Os conceitos de Eficiência e Eficácia como orientadores administrativos de cursos e graduação em Educação Física. Brasília: Ministério da Educação e Cultura, Departamento de Desporto e Educação, 1977.

UNESCO Carta Internacional de Educação Física e do esporte. Paris, 1978.

VARGAS, A. Ética: ensaios sobre educação física social e esporte. Rio de Janeiro: LECSU, 2007. p121

VASCONCELOS, D. W. Esporte Poder e Relações intersetoriais. Brasília: Fundação Alexandre Gusmão 2008.

Published

2015-08-24

How to Cite

Farjalla, R. (2015). Analysis of the Impact of Petropolis’s Public Policy in Sports and Leisure. LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 18(2), 114–153. https://doi.org/10.35699/1981-3171.2015.1105

Issue

Section

Artigos Originais