The Perfomance of Different Professional in Playrooms of Hospitals
Its Characteristics and Functions
DOI:
https://doi.org/10.35699/1981-3171.2015.1112Keywords:
Leisure Activities, Play and Playthings, Physical Education and Training, HospitalAbstract
The aim of this study is to review literature on the various professionals and your characteristics engaged in work with children and adolescents hospitalized. The methodology of this study was the analysis of academic productions that addressed the different professionals working opposite the hospital playrooms. In the articles analyzed was observed that there are different various professionals working in hospital playrooms such as: Physical Education, Psychology, Occupational Therapy, and Pedagogy. Then arose as a result of the need to reflect on the contributions that each area has to structure the playroom, as well as understanding of the proposed activities and objectives in dealing with children and adolescents in inpatient in hospital playrooms.
Downloads
References
ANGELO, T. S; VIEIRA, M. R. R. Brinquedoteca hospitalar: da teoria à prática. Arq. Ciência e Saúde, v.17, n. 2, p. 84-90, abr/jun, 2010.
BARROS, A. S. S. e. Contribuições da educação profissional em saúde à forma- ção para o trabalho em classes hospitalares. Cadernos Cedes, Campinas, v. 27, n. 73, dez. 2007.
BECARO, A. B; DELLALIBERA-JOVILIANO, R. Recreação Hospitalar na pediatria: uma proposta pedagógica. Revista EPeQ Fafibe, Bebedouro, v.01, p. 91-101, 2011.
BRASIL, Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para assuntos jurídicos Lei n° 11.104 de 21 de março de 2005 (BRASIL, 2005), que dispõem sobre a obrigatoriedade de instalação de brinquedotecas nas unidades de saúde que ofereçam atendimento pediátrico em regimento de internação. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2004-2006/2005/Lei/L11104.htm. . Acesso em: 30 out. 2013.
CASARA, A; GENEROSI, R. A; SGARBI, S. A recreação terapêutica como forma de intervenção no âmbito hospitalar. Revista Digital, Buenos Aires, ano 12, n. 110, jul.2007.
CECCIM, Ricardo B. Classe hospitalar: encontros da educação e da saúde no ambiente hospitalar. Pátio, ano 3, n. 10, p. 41-48, ago/out., 1999.
INVERNIZZI, L. Educação Física em Classe Hospitalar: práticas, propostas, desafios. Cadernos de Formação RBCE, p. 34-44, mar.2010.
JURDI, A. P. S; AMIRALIAN, M. L. T. M. Ética do cuidado: a brinquedoteca como espaço de atenção a crianças em situação de vulnerabilidade. Interface, (Botucatu), v.17, n.45, p. 275-285, abr/jun, 2013.
OLIVEIRA, L. D. B. et al. Brinquedoteca hospitalar como fator de promoção no desenvolvimento infantil: relato de experiência. Revista Brasileira de Crescimento e Desenvolvimento Humano, v.19, n. 2, p. 306-312, 2009.
PADOVAN, D; SCHWARTZ, G. M. Recreação hospitalar: o papel do profissional de educação física na equipe multidisciplinar. Motriz, Rio Claro, v. 15, n. 4, p. 1025-1034, out/dez, 2009.
PAULA, E. M. A. T; FOLTRAN, E. Brinquedoteca Hospitalar: direito das crianças e adolescentes hospitalizados. Revista Conexão UEPG, Ponta Grossa, v.3, p.22-25, 2007. Disponivel em:
http://www.revistas2.uepg.br/index.php/conexao/article/viewFile/3828/2707. Acesso em: 28 abr. 2015.
PAULA, E. M. A. T. A Universidade e a experiência em educação no contexto hospitalar: formação profissional e humana. Disponível em: http://www.pucpr.br/eventos/educere/educere2007/anaisEvento/arquivos/PA-551- 12.pdf. Acesso: 04 fev. 2014.
PAULA, E. M. A. T.; et al. A brinquedoteca e a escola no hospital: espaços diferenciados que se complementam. Disponível em: http://www.pucpr.br/eventos/educere/educere2007/anaisEvento/arquivos/CI-384- 12.pdf. Acesso: 04 fev. 2014.
PICHETTI, S. A; SANTINI, H; TRENTIN, D. T. Recreação terapêutica: visão da equipe multidisciplinar da unidade de pediatria de um hospital da Serra Gaúcha. DO CORPO: Ciências e Artes, Caxias do Sul, v.1, n.1, p. 1-15, jul/dez, 2011.
SILVA, E. L. da; MENEZES, E.M. Metodologia de pesquisa e elaboração de dissertação. 4. ed. Florianópolis: Editora da UFSC, 2005, 138p.
VASCONCELOS, M. S; ABRÃO, J. L. F; GOMES, V. S. Brinquedoteca móvel: o brincar interativo na hospitalização infantil. Revista Ciência em Extensão, v.6, n.1, p. 5-18, 2010.
VAZ, A. F; et al. Educação Física em Classe Hospitalar: notas sobre uma experiência com uma turma de primeiros anos do ensino fundamental. Cadernos de Educação|FaE/PPGE/UFPel|, Pelotas, v.33, p.167-184, mai/ago, 2009.
VAZ, A. F; VIEIRA, C. L. N; GONÇALVES, M. C. Educação do corpo e seus limites: possibilidades para a Educação Física na classe hospitalar. Movimento, Porto Alegre, v.11, n.1, p.71-87, jan/abr, 2005.
WUO, A. E.; BURNIER, L. O. O clown no hospital. In: ENCONTRO BRASILEIRO DE PSICOONCOLOGIA, 3. ,1996, São Paulo, Anais... São Paulo, 1996. p. 101-106.