Cycletravel, Environmental Education and Leisure
Educative Process Experienced in Serra da Canastra
DOI:
https://doi.org/10.35699/1981-3171.2015.1161Keywords:
Leisure Activities, Environmental Education, BicyclingAbstract
The objective of this study was identify and analyses the educative process experienced by a group of cycletraveleres that are participates of the “Enviromental Education and Leisure Project” (PEDAL) during a cycletravel at the region of Serra da Canastra. The research involved field notes that were submitted to qualitative analyses inspired in phenomenology. The analyses of the data identified the educative process associate to technical learning, the empathy and the sensible experience to the environment. Consider that the experience promoted by the utilization of the bike can encourage critical enjoyment of leisure and environment education.
Downloads
References
AUGÉ, Marc. Elogio de la bicicleta. Barcelona: Gedisa, 2009. 107p.
BICUDO, Maria A. V.; ESPÓSITO, Vitória H. C. (Org.) Pesquisa qualitativa em educação. 2. ed. São Paulo: UNIMEP, 1997. 231p.
BOGDAN, Roberto; BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994. 336p.
BRANDÃO, Carlos R. A educação como cultura. Campinas: Mercado de Letras, 2002. 255p.
BRASIL POST. Ciclistas dizem que morte de médico na Lagoa Rodrigo de Freitas, no Rio, é tragédia anunciada. Disponível em: <http://www.brasilpost.com.br/2015/05/20/ciclista-morte-rio_n_7347090.html> Acesso em: 20 out. 2015.
CRUZ, Willian. Partidarizar as ciclovias em São Paulo incentiva agressões a ciclistas. Vá de bike. 2015. Disponível em: http://vadebike.org/2015/03/ciclovias-ciclofaixas- vermelhas-partido-pt-haddad-prejudica-sao-paulo/ . Acesso em: 18 mar. 2015.
DE WAAL, Frans. A era da empatia. São Paulo: Companhia das Letras, 2010. 392p.
DUARTE, Júlio C. D. Cicloturistas e suas percepções ambientais: um estudo na Estrada Real. 2008. 141f. Dissertação (Mestrado) Programa de Mestrado em Turismo e Meio Ambiente, Centro Universitário UNA, Belo Horizonte, 2008.
FALZONI, Renata; MEIRELES, Felipe. Dois anos depois de perder o braço, ciclista atropelado estreia ciclovia da Paulista. (Videoreportagem). 2015, 2,28min. Disponível em: <http://www.bikeelegal.com/noticia/3026/dois-anos-depois-de-perder- o-braco_-ciclista-atropelado-estreia-ciclovia-da-paulista>. Acesso em: 15 jul. 2015.
FERREIRA, Antônio O. Conceito de cicloturismo. Disponível em: <http://www.olinto.com.br/index.php/dicas-cicloturismo/conceito-cicloturismo/>. Acesso em: 31 nov. 2014.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 43. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005a. 216p.
________. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 12. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005b. 245p.
GONÇALVES JUNIOR, Luiz. Lazer e trabalho: a perspectiva dos líderes das centrais sindicais do Brasil e de Portugal em tempos de globalização. In: . (Org.). Interfaces do lazer: educação, trabalho e urbanização. São Paulo: Casa do Novo Autor, 2008. p.54-108.
GONÇALVES JUNIOR, Luiz. Projeto de educação ambiental e lazer consciente (PEDAL-Consciente). In: Edital de atividades de extensão. São Carlos: ProEx/UFSCar, 2014.
GONÇALVES JUNIOR, Luiz; SANTOS, Matheus O. Brincando no jardim: processos educativos de uma prática social de lazer. In: EDUCERE - CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO - PUCPR - PRAXIS, 6, 2006, Curitiba. Anais... Curitiba: PUCPR, 2006. p.1902-1915.
GRANIER, Caroline. Abaixo o carro... viva a bicicleta! In: LUDD, Ned. (Org.). Apocalipse motorizado: a tirania do automóvel em um planeta poluído. 2 ed. São Paulo: Conrad Editora do Brasil, 2005. p.119-121.
GUIMARÃES, Mauro. Educação ambiental crítica. In: BRASIL. Ministério do Meio Ambiente. Diretoria de Educação Ambiental. Identidades da educação ambiental brasileira. Brasília: MMA, 2004. p.25-34.
HURTADO-HERRERA, Deibar R. Algunas consideraciones ante la emergencia de programas de formación avanzada en motricidad humana. Revista Consentido, Popayán, v.1, n.1, p.63-72, 2005.
MARTINS, Joel; BICUDO, Maria A.V. A pesquisa qualitativa em psicologia: fundamentos e recursos básicos. 5. ed. São Paulo: Centauro, 2005. 110p.
MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da percepção. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999. 662p.
________. A natureza. São Paulo: Martins Fontes, 2000. 448p.
OLIVEIRA, Maria W. de; et al. Processos educativos em práticas sociais: reflexões teóricas e metodológicas sobre pesquisas em espaços sociais. In: OLIVEIRA, Maria W. de; SOUSA, Fabiana R. (Org.). Processos educativos em práticas sociais: pesquisas em educação. São Carlos: EdUFSCar, 2014. p.29-46.
PAIVA, Reginaldo A. Bicicleta, veículo urbano? Engenharia Transporte, n.557, p.64- 70, 2003.
RODRIGUES, Cae; GONÇALVES JUNIOR, Luiz. Ecomotricidade: sinergia entre educação ambiental, motricidade humana e pedagogia dialógica. Motriz, v.15, n.4, p.987-995, out./dez. 2009. Disponível em: http://cecemca.rc.unesp.br/ojs/index.php/motriz/article/viewFile/32 52/2759 . Acesso em: 14 jun. 2010.
ROLDAN, Thierry R. R. Cicloturismo: planejamento e treinamento. 2000. 43f. Monografia (Graduação em Educação Física) - Faculdade de Educação Física, UNICAMP, Campinas, 2000.
SÁ, Lais M. Pertencimento. In: BRASIL. Ministério do Meio Ambiente. Diretoria de Educação Ambiental. Encontros e caminhos: formação de educadoras(es) ambientais e coletivos educadores. Brasília: MMA, 2005. p.247-256.
SÉRGIO, Manuel. A racionalidade epistémica na educação física do século XX. In: ________; et al. O sentido e a acção. Lisboa: Instituto Piaget, 1999, p. 11-30.
________; TORO-ARÉVALO, Sergio. La motricidade humana, un corte epistemológico de la educación física. Revista Consentido, Popayán, v.1, n.1, p.101-109, 2005.
TORO-ARÉVALO, Sergio. Neurociencias y aprendizaje… texto en construcción. Estudios Pedagógicos, v.36, n.2, p.313-331, 2010. Disponível em: http://www.scielo.cl/pdf/estped/v36n2/art18.pdf . Acesso em: 08 out. 2014.
________. Desarrollo humano y motricidad: uma aproximación desde la empatia. Revista Consentido, Popayán, v.1, n.1, p.127-137, 2005.