Circus Activity at School

Ways to the Didactic Organization Whereof the Emancipation Critic Conception

Authors

  • Daiane Oliveira da Silva Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
  • Aline de Souza Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
  • Cassiano Telles Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
  • Hugo Norberto Krug Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
  • Elenor Kunz Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

DOI:

https://doi.org/10.35699/1981-3171.2016.1204

Keywords:

Leisure Activities, Play and Playthings, Aptitude

Abstract

This study started whereof some discussions about the pedagogical tract with the interaction to enable a deeper theoretical foundation and reflexive when to make docent and these discussions were finished with strategic and organized ways to a didactic proposal concern to the circus activities theme.  The main goal of this study was to seek strategic ways to the pedagogical didactic organization aiming the circus activities using as a theoretical reference to the emancipated critical conception. The applied methodology was structured for a theoretical research that dedicated to reconstruct concepts, ideas and to improve theoretical basics.  These discussions point out to the construction of some introductory steeps that proposed a bigger sense to the physical education not only in its planning process but also in its own practice.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BORTOLETO, M.C., MACHADO, A. G..Reflexões sobre o circo e a Educação Física. Revista Corpociência. Santo André, n.12, p.41-69, 2003.

________. Introdução a pedagogia das atividades circenses. Jundiaí. Editora: Fronteira, 2008.

________. (Org.). Introdução à pedagogia das atividades circenses. Jundiaí: Fontoura, 2010.

CARAMÊS, A.S.; et al. Atividades Circenses no âmbito escolar enquanto manifestação de ludicidade e lazer. Revista Motrivivência, n. 39, p. 177-185. Dez., 2012.

DEMO, Pedro. Educar pela Pesquisa. Campinas: Autores Associados, 1997.

________. Metodologia do conhecimento científico. São Paulo: Atlas, 2000.

DUPRAT, R. M.; BORTOLETO M. A. C. Educação Física Escolar: Pedagogia e didática das atividades circenses, Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas, v. 28, n. 2, p. 171-190, jan., 2007.

FALCÃO, José Luiz Cirqueira. A escolarização da capoeira. Brasília: Royal Court Editora, 2003.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

_________. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa. 7. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

_________. Política e educação. São Paulo: Cortez, 1997.

INVERNÓ, J. C. Circo y Educación Física: otra forma de aprender. Barcelona: INDE Publicaciones, 2003.

KUNZ, Elenor. Educação Física: Ensino e Mudanças. 3. ed. Ijuí: Unijuí, 2012.

________. Educação Física: Ensino e Mudanças. Ujuí: Unijuí, 2004.

________. (Org.). Didática da Educação da Educação Física. 3. ed. Ijuí: Unijuí, 2003.

_________. Transformação didático-pedagógica do esporte. Ijuí: Unijuí, 2001.

________. Transformação didático-pedagógica do esporte. Ijuí: Unijuí, 1998. MOREIRA, A. F. B; (Org.) Currículo, cultura e sociedade. São Paulo: Cortez, 1995.

ONTAÑÓN, T.; DUPRAT, R.; BORTOLETO, M. A. Educação Física e atividades circenses:"O estado da arte". Revista Movimento. Porto Alegre, v. 18, n. 02, p. 149-168, abr/jun, 2012.

________. BORTOLETO, M. A. Todos a la pista: el circo em las classes de educación física. Revista Educación Física y Deportes. Barcelona- Espanha , n. 115, p. 37- 45. Marz/Jun, 2013.

ROSÁRIO, Luis Fernando Rocha, DARIDO, Suraya Cristina. A sistematização dos conteúdos da educação física na escola: a perspectiva dos professores experientes. Motriz, Rio Claro, v.11, n.3, p.167-178, set./dez. 2005.

SOARES, C.L. Imagens do corpo espetáculo: o monstro e o acrobata. In: Congresso Brasileiro de História da Educação Física, Esporte, Lazer e Dança. Gramado. Anais. Porto Alegre: UFRGS, ESEF, 2000.

Published

2016-03-01

How to Cite

Silva, D. O. da, Souza, A. de, Telles, C., Krug, H. N., & Kunz, E. (2016). Circus Activity at School: Ways to the Didactic Organization Whereof the Emancipation Critic Conception. LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 19(1), 306–326. https://doi.org/10.35699/1981-3171.2016.1204

Issue

Section

Artigos de Revisão