Theoretical Rudiments Aimed at Education for Leisure in African-Brazilian Perspective

Authors

  • Silvana dos Santos Universidade Estadual de Maringá (UEM)
  • Giuliano Gomes de Assis Pimentel Universidade Estadual de Maringá (UEM)

DOI:

https://doi.org/10.35699/1981-3171.2019.12328

Keywords:

Leisure Activities, Culture, Educative Animation

Abstract

Leisure is still treated with eurocentric characteristics (contrast to work). Face of this, we emphasize the needing for an education for leisure based on the African-Brazilian array. To do so, we identify how to making and contents of this array in productions carried out in the field of Physical Education. Through the systematic revision, 42 results were found and we selected 16 studies, 8 were related to African-Brazilian cultural manifestations. We identify that the cultures of different arrays interact in distinct ways, promoting the articulation of the conflicts between the culture of the mestizos that tangle it, of the anachronisms that sustain it, and finally, the way in which the Hegemony works and the Resistances that mobilize it.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, J. G. B.; MONTENEGRO, F. M. U.; OLIVEIRA, F. A.; ALVES, R. V. Prática de esportes durante a adolescência e atividade física de lazer na vida adulta. São Paulo: Revista Brasileira de Medicina do Esporte, v.11, n. 5, p. 291-294 set./out. 2005.

AMBLER, C. Writing African Leisure History. In: ZELEZA, P.T. VENEY, C.R. (org.) Leisure in urban África. Asmara – Eritrea: Africa World Press, Inc. p. 3 - 18, 2003.

ANDRADE, A.R. OLIVEIRA, O. MAGANHOTTO, R.F. Turismo e sustentabilidade em comunidade quilombola. Guarapuava: Unicentro, 2011.

BISPO, N.B.C.S. Ilú Obá de Min: identidade, oralidade e religiosidade das mulheres com tambores. (Monografia) Pós-Graduação em Gestão de Projetos Culturais e Organização de Eventos – USP, São Paulo, 2012.

CABRAL, A.M.R. de. Ação cultural: possibilidades de atuação do bibliotecário. In: VIANNA, M.M. CAMPELLO, B. MOURA, V.H.V. (Org.). Biblioteca escolar: espaço de ação pedagógica. Belo Horizonte: EB/UFMG, p. 39 – 45, 1999.

COSTA, L.G. (Org.). História e cultura afro brasileira. Subsídios para a prática da educação sobre relações étnico-raciais. Maringá: Eduem, 2010.

FALCÃO, J.L.C. SILVA, B.E.S. ACORDE, L.O. MENDES, E.L. Capoeira: outros passos, outras gingas. In: FALCÃO, J.L.C. SARAIVA, M.C. (org.) Esporte e Lazer na cidade: práticas corporais re-significadas. V.1, Florianópolis: Lagoa Editora, 2007.

FARIA, C.R. GALATTI, L.R. Métodos de ensino da capoeira: a técnica de desenhos como forma de auxiliar a aprendizagem de crianças e adolescentes no ensino não formal. Revista Movimento e Percepção, v. 8, n. 11, p. 186 – 199, jul/dez. Espírito Santo do Pinhal - São Paulo, 2007.

FRAGA, W. ALBUQUERQUE, W.R. Uma história da cultura Afro-brasileira. São Paulo: Moderna, 2009.

FRANÇA, T.L. Lazer e formação profissional. Revista Licere, v. 8, n.1, p. 20 – 33, Minas Gerais, Minas Gerais, 2005.

GOMES, C.L. Lazer e formação profissional: saberes necessários para qualificar o processo formativo. In: FORTINI, J.L.M. GOMES, C.L. ELIZALDE, R. (Org.) Desafios e perspectivas da educação para o lazer. Belo Horizonte: Editorial SESC/Otium, 2011.

GOMES, C.L.; ELIZALDE, R. . Trabajo, tiempo libre y ocio en la contemporaneidad: Contradicciones y desafíos. Polis (Santiago. en Línea), v. 22, p. art14, 2009.

ISAYAMA, H.F. Atuação do Profissional de Educação Física no âmbito do Lazer: a Perspectiva da Animação Cultural. In: Revista Motriz, Rio Claro, v.15, n.2, p.407-413, abr/jun. 2009.

LARA, L.M. As danças do sagrado no profano : transpondo tempos e espaços em rituais de candomblé. Dissertação de Mestrado em Educação Física – UNICAMP/Campinas, SP, 1999.

LIMA, P. R. M. Campinácios: vivências de animação sócio cultural. Dissertação de mestrado em Estudas da Criança Associativismo e Animação Sócio Cultural. Universidade do Minho – Instituto de Estudos da Criança – Portugal. 2009.

LOPES, C. A pirâmide invertida; historiografia africana feita por africanos. Actas do Colóquio Construção e Ensino da História da África. Lisboa, Linopazes, p. 21-29, 1995.

MARCELLINO, N.C. Estudos do lazer: uma introdução. Campinas: Autores Associados, 1996.

______. Lazer e educação. 6. ed. Campinas: Papirus, 2000.

MASCARENHAS, F. Lazer e grupos sociais: concepções e método. Dissertação de mestrado em Educação Física, Campinas: Universidade Estadual de Campinas, 2000.

MELO, V.A. Animación (Sócio)-cultural: um punto de vista desde Brasil. In: VENTOSA, Victor (Org.). Perspectivas actuales de la animación sociocultural. Madrid: Editorial CCS, 2006.

______. Lazer, animação cultural e cinema: “os comentários cinematográficos” Revista Licere, v. 8, n. 1, p. 93 – 110, Minas Gerais, 2005.

MUNANGA, K. (Org.). Superando o racismo na escola. Brasília: MEC/SECAD, 2005.

OLIVEIRA, C.G. Lazer no preto e branco : histórias de integração do negro pelo lazer e animação sociocultural voluntária no Clube Palmares em Volta Redonda – RJ. Dissertação de Mestrado em Educação Física – UEM/Maringá, 2012.

OLIVEIRA, N.; NÓBREGA. A. A. Odara. Salvador - Fundação Pedro Calmon, 2007.

OLIVEIRA, V.H.N. Um ato de fé e(m) festa: análise do encontro entre devoção e diversão na dança de São Gonçalo de Amarante. Dissertação (Mestrado em Ciência da Arte) Universidade Federal Fluminense, Rio de Janeiro, 2011.

PRAXEDES, W.L.A. A questão racial e a superação do eurocentrismo na educação escolar. In: COSTA, L.G. (Org.) História e cultura afro-brasileira: subsídeos para a prática da educação sobre relações étnico-raciais. Maringá: Eduem, 2010.

SANTOS, S. dos. A cultura negra e o lazer como experiência cidadã: proposta pluricultural de dança-arte-educação. Dissertação de Mestrado em Educação Física – Universidade Metodista de Piracicaba, São Paulo, 2008.

SEIXAS, R. Identidade cultural da América Latina: conflitos culturais globais e mediação simbólica. In: Cadernos PROLAM/USP, São Paulo, ano 8, v. 1, p. 93 – 120, 2008.

STAREPRAVO, F.A. SOUZA, J. MARCHI JUNIOR, W. Políticas públicas de esporte e lazer no Brasil: uma proposta teórico metodológica de análise. Revista Movimento, Porto Alegre, v. 17, n. 3, p. 233 – 251, jul/set, 2011.

STOPPA, E.A. “Ta ligado mano”: o hip hop como lazer e busca da cidadania. Tese de Doutorado em Educação Física – Campinas:, 2005.

______.; MARCELLINO, N.C. Hip-hop, “lazer” y ciudadanía en la periferia de la ciudad. Revista Polis, Santiago, v. 8, n.22, p. 285 – 306, 2009.

VENTOSA, V. Educação, Animação, Ócio e Tempo Livre (ou a escura noite onde todos os gatos são pardos). In: PERES, A.N. LOPES, M.S. (coord.). Animação, cidadania e participação. Chaves: APAP, p.149-154. 2006.

VENTOSA P. V.J. De qué hablamos cuando hablamos de la animación sociocultural? Revista Iberoamericana: Animación sociocultural, v. 1, n.2, maio/2007 a set./2007. Disponível em: https://www.lazer.eefd.ufrj.br/animadorsociocultural/pdf/ac204.pdf . Acesso em: 24 dez. 2017.

WAICHMAN, P.A. Cuál recreación para América Latina? Espacio Abierto, Buenos Aires – Argentina, v. 18, n. 1, p. 101 – 108, 2009.

Published

2019-03-30

How to Cite

Santos, S. dos, & Pimentel, G. G. de A. (2019). Theoretical Rudiments Aimed at Education for Leisure in African-Brazilian Perspective. LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 22(1), 445–472. https://doi.org/10.35699/1981-3171.2019.12328

Issue

Section

Artigos de Revisão