Physical Education and Religion

The Tensions Between Education for Leisure and the Search for Pleasure

Authors

  • Ana Carolina Capellini Rigoni Universidade Metodista de Piracicaba (UNIMEP)
  • Jocimar Daolio Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)

DOI:

https://doi.org/10.35699/1981-3171.2016.1249

Keywords:

Physical Education and Training, Leisure Activities, Religion

Abstract

The increase of evangelical segment, in the last decades, means an increase of evangelical students in schools and consequently in Physical Education lessons. The church seeks purposefully restrict the behavior of its faithful, and in this restriction process, Physical Education and its practices have been constant target of attention from a part of its members. When the subject is the leisure and free time in evangelical circle, we deal with a few tensions. The notion of “pleasure” and the concepts of “decency” and indecency attributed to human movement, on the part of religious groups who come in direct tension with the school Physical Education content and with the conception of “education for leisure”. We seek, therefore, analyze how the leisure is seen by studied evangelical groups and how the Physical Education school can have a privileged role in the sense of producing questions capable to promote critical reflection and “education for leisure”.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, R. Religião em transição. In: Horizontes das Ciências Sociais no Brasil: Antropologia. São Paulo: ANPOCS, 2010. p.367-405.

COLETIVO DE AUTORES. Metodologia do ensino de educação física. São Paulo: Cortez, 1992.

FOUCAULT, M. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Edições Graal, 2001.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 43. ed., São Paulo: Paz e Terra, 2011.

FRESTON, P. Nem anjos nem demônios: interpretações sociológicas do pentecostalismo. Petrópolis: Vozes, 1996.

GASBARRO, N. Missões: a civilização cristã em ação. In: MONTERO, Paula (Org.). Deus na aldeia – missionários, índios e mediação cultural. São Paulo: Editora Globo, 2006.

GONÇALVES, A. S. & AZEVEDO, A. A. A re-significação do corpo pela educação física escolar face ao estereótipo construído na contemporaneidade. Pensar a Prática, v.10, n.2, 2007. p. 15-31

GUTIERREZ, G. L. Lazer e prazer: questões metodológicas e alternativas políticas. Campinas: Autores Associados, 2001.

HERVIEU-LÉGER, D. O peregrino e o convertido: a religião em movimento. Lisboa: Editora Gradiva, 1999.

IBGE. Censo demográfico 2010. Características gerais da população, religião e pessoas com deficiência. BRASIL: IBGE, 2012.

KUNZ, E. Didática da educação física. 3. ed. Ijuí: Ed. Unijuí, 2003. MARCELLINO, N. C. Lazer e educação. 15. ed. Campinas: Papirus, 2010.

RIGONI, A. C. C.; DAOLIO, J. Corpos na escola: reflexões sobre educação física e religião. Movimento, Porto Alegre, v. 20, n. 3, p. 875-894, jul/set. de 2014.

VAGO, T. M. Pensar a educação física na escola: para uma formação cultural da infância e da juventude. Cadernos de Formação RBCE, v. 1, p. 25-42, 2009.

Published

2016-06-01

How to Cite

Rigoni, A. C. C., & Daolio, J. (2016). Physical Education and Religion: The Tensions Between Education for Leisure and the Search for Pleasure. LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 19(2), 364–387. https://doi.org/10.35699/1981-3171.2016.1249

Issue

Section

Artigos de Revisão