The "Open School" as an Instrument of Entertainment

A Case Study in the Educational Center of Coaraci

Authors

  • Heber Silva Maia Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)
  • Luciano Marques Farias Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)
  • Marco Aurélio Ávila Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC)

DOI:

https://doi.org/10.35699/1981-3171.2016.1288

Keywords:

Education, Leisure Activities, Residence Characteristics

Abstract

The present study was conducted in the municipality of Coaraci-BA, with the overall objective, investigate how the educational center of Itacaré (CEC) can contribute to the process of enlargement of the democratization of access to leisure in the city. This qualitative and quantitative-oriented research used the case study approach. To achieve the objectives were mixed and open to questionnaires applied subjects involved in the daily school (students, teachers and parents). The results were discussed with different theorists dealing with issues related to education, leisure, and  specifically to open school program. It appears that the majority of subjects indicate a potential in the CEC for the implementation of the aforementioned project and expansion of democratization in Coaraci access, through the implementation of open school, however there are still a few initiatives, in particular the Government and many difficulties for a better relationship with the school community in the implementation of leisure activities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRÉ, Marli. Avanços no conhecimento etnográfico da escola. IN: FAZENDA, Ivani (Org.). A pesquisa em educação e as transformações do conhecimento. Campinas: Papiro, 1995.

BONI, Valdete & QUARESMA, Sílvia Jurema. Aprendendo a entrevistar: como fazer entrevistas em Ciências Sociais. Revista Eletrônica dos Pós-Graduandos em Sociologia Política da UFSC, v. 2, n. 3, janeiro-julho/2005, p. 68-80.

________. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil: promulgada em 5 de outubro de 1988. Organização do texto: Juarez de Oliveira. 4. ed. São Paulo: Saraiva, 1990.

________. Lei No 10.172, de 9 de janeiro de 2001.

________, LDB. Lei 9394/96. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. 1996.

________. Programa escola aberta. Ministério da educação secretaria de educação continuada, alfabetização e diversidade. [s. d.]. Disponível em: ftp://ftp.fnde.gov.br/web/escola_aberta/secretarias_participantes_escola_aberta.pdf Acesso em: 17 set. 2014.

CERQUEIRA, Teresa Cristina Siqueira & SOUSA, Elane Mayara. Escuta Sensível: O que é? (Escuta Sensível em Diferentes Contextos Laborais) IN: CERQUEIRA, Teresa Cristina Siqueira (Org.). (Con)Texto em escuta sensível. Brasília: Thesaurus, 2011.198 p.

COSTA, Jonatas Maia da; MASCARENHAS, Fernando; WIGGERS, Ingrid Dittrich. O lazer eclipsado: registros sobre o programa “Escola Aberta”. Motriz, Rio Claro, v.17 n.4, p.569-578, out./dez. 2011.

DUMAZEDIER, Joffre. Sociologia empírica do lazer. São Paulo: Perspectiva: SESC, 1979. 249p.

ESTEBAN, Maria Teresa. Educação popular: desafio à democratização da escola pública. Cad. Cedes, Campinas, v. 27, n. 71, p. 9-17, jan./abr. 2007.

FANTINATO, Aline Costa, & CIA, Fabiana. Psicol. Argum., Curitiba, v. 29, n. 67, p. 499-511, out./dez. 2011.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 5. ed. São Paulo: Editora Atlas, 1999.

GISLAN, Paulo; OLIVEIRA, João Danilo Batista de; ROCHA, Luiz Carlos. Lazer e política pública: o caso (in)existente em um município baiano. EFDeportes.com, Revista Digital. Buenos Aires, v. 18, n. 179, Abril de 2013.

HALLAL, Pedro Curi et al. Prevalência de sedentarismo e fatores associados em adolescentes de 10-12 anos de idade. Cad. Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 22, n. 6, p. 1277-1287, jun, 2006.

IBGE. Censo Demográfico 2001. Disponível em http://www.censo2015.ibge.gov.br

MAYA, Paulo Valério Ribeiro. Trabalho e tempo livre: uma abordagem crítica. In: JACQUES, MGC., et al. (Org.). Relações sociais e ética [online]. Rio de Janeiro: Centro Edelstein de Pesquisas Sociais, 2008. p. 31- 47. ISBN: 978-85-99662-89-2. Available from SCIELO Books <http://books.scielo.org>.

MARCELLINO, Nelson Carvalho. et al. Importância da recreação e do lazer/(Cadernos interativos – elementos para o desenvolvimento de políticas, programas e projetos intersetoriais, enfatizando a relação lazer, escola e processo educativo) – Brasília: Gráfica e Editora Ideal, 2011. 52 p. v. 4.

________. Estudos do lazer: uma introdução. 2. ed., ampl. Campinas: Autores Associados, 2000.

________. Estudos do lazer: Uma Introdução. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2002.

________. Estudos do lazer: uma introdução. 4. ed. Campinas: Autores Associados, 2006.

________. Lazer e educação. 11. ed. Campinas: Papirus, 2004.

MARIANO, Stéphanie Helena. Políticas públicas de lazer em cidades de pequeno porte de regiões metropolitanas – Piracicaba, 2008. 300 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Mestrado em Educação Física) – Universidade Metodista de Piracicaba, Piracicaba, 2008.

MENDES, Valdelaine et al. A participação da comunidade no Projeto Escola Aberta no Rio Grande do Sul: o uso da escola pública nos finais de semana. Ensaio: aval. pol. públ. Educ. Rio de Janeiro, v. 17, n. 64, p. 549-570, jul./set. 2009.

MINAYO, M.C.S. & SNACHES, O. Quantitativo-qualitativo: Oposição ou Complementaridade? Cad. Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 9, n. 3, p. 239-262, Jul/Set, 1993.

MÜLLER, Ademir. Em busca de uma base para o esporte olímpico: política pública e gestão da educação física, do esporte e do lazer no Brasil. In: TURINI, Marcio & DACOSTA, Lamartine. (Org.). Coletânea de Textos em Estudos Olímpicos. Rio de Janeiro: Editora Gama Filho, 2002.

OEHLSCHLAEGER, Maria Helena Klee et. al. Prevalência e fatores associados ao sedentarismo em adolescentes de área urbana. Rev. Saúde Pública, v. 38, n. 2, p. 157- 63, 2004.

PICCOLO, Gustavo Martins. A Escola como Ferramenta à Educação Para o Lazer. Licere, Belo Horizonte, v.12, n.2, jun./2009.

PINTO, Leila Mirtes Santos de Magalhães. Brincar, jogar, viver: lazer e intersetorialidade com o PELC. [Brasília]: [SNDEL], 2008. 631 p.

REQUIXA, Renato. Sugestões de diretrizes para uma política nacional de lazer. São Paulo, 1980.

ROCHA, Michelle Araújo & SOUZA, Luciana Karine de. As crianças e o lazer em família. Pesquisas e Práticas Psicossociais, v. 9, n. 1, 2014.

RODRIGUES, Rosemar Ferreira. Escola aberta: a apropriação do espaço público pela comunidade. Periódico de Divulgação Científica da FALS, v. 3, n. 6, Out2009/Jan2010.

SILVA, Michel Jairo Vieira da; LOPES, Pricylla Wanna; XAVIER, Sérgio Henrique Verçosa. Acesso a Lazer Nas Cidades do Interior: Um Olhar Sobre o Projeto CINE SESI Cultural. In: SEMINÁRIO DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM TURISMO. 6, 10 e 11 de setembro de 2009 – Universidade Anhembi Morumbi – UAM/ São Paulo/SP

SOUZA, Rodrigo Pereira de. Nível de sedentarismo entre adolescentes do munícipio de Canoas, Rio Grande do Sul, Brasil. Educação Física em Revista, v. 5, n. 2, 2011.

TINOCO, Alcione Nascimento. Introdução - Proposta Pedagógica do Programa Escola Aberta In: MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Programa Escola Aberta. RICARDO, H. 2007.

THOMAS, J. R.; NELSON, J. K.; SILVERMAN, S.J. Métodos de Pesquisa em Atividade Física. Trad. Denise Regina de Sales; Márcia dos Santos Dorneles. 5 . ed. Porto Alegre: Artmed, 2007.

Published

2016-09-02

How to Cite

Maia, H. S., Farias, L. M., & Ávila, M. A. (2016). The "Open School" as an Instrument of Entertainment: A Case Study in the Educational Center of Coaraci. LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 19(3), 102–137. https://doi.org/10.35699/1981-3171.2016.1288

Issue

Section

Artigos Originais