The Play and the "Se-Move" Child as Artistic Expression

Authors

  • Aguinaldo Cesar Surdi Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
  • Danieli Alves Pereira Marques Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
  • José Pereira de Melo Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
  • Elenor Kunz Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

DOI:

https://doi.org/10.35699/1981-3171.2016.1293

Keywords:

Play and Playthings, Leisure Activities, Child, Art, Education

Abstract

This article aims to reflect on the complex and significant relationship between the child, playing and moving oneself, but also, following the track of phenomenology, make a connection between the play and the up-move of children with art, looking highlight some meanings to the educational process. It is through play and its up-move, children have contact with their world. Playing allows the child to donate  altogether, making it the world itself. Thus, she realizes the most intimate sensations that we can feel in this intricate relationship.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARANHA, Maria Lucia Arruda; MARTINS, Maria Helena Pires. Filosofando: introdução à filosofia. 2. ed. São Paulo: Moderna, 1996.

BOSI, Alfredo. Reflexões sobre a Arte. 7. ed. São Paulo: Ática, 2009.

BROUGÈRE, G. Brinquedo e Cultura. Questões da nossa época. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2004.

CARMO, Paulo Sergio. Merleau–Ponty: uma introdução. São Paulo: EDUC. Série: Trilhas, 2004.

CHAUÍ, Marilena. Convite à Filosofia. São Paulo: Ática, 1994.

CORAZZA, Sandra Mara. Pistas em repentes: pela reinvenção artística da educação, da infância e da docência. In: GALLO, Silvio; SOUZA, Regina Maria. (Org.) Educação do preconceito: ensaios sobre poder e resistência. Campinas: Alínea, 2004.

CORDI, Cassiano; SANTOS, Antônio Raimundo et al. Para filosofar. 4. ed. São Paulo: Scipione, 2003.

CORDI, G. & SANTOS, A. Para Filosofar. São Paulo: Editora Scipione, 1999.

CUNHA, Antônio Camilo. O Brincar e a Criança como Obra de Arte. Uma tomada de consciência. In: TANI, GO; et al. (Org.). Celebrar a lusofonia: ensaios e estudos em desporto e educação física. Belo Horizonte: Casa da Educação Física, 2012, v. , p. 315- 327.

GORDIJN, C. C. F. Inleiding tot het bewegingsonderwijs: Baars, s.n. 1968. HADDOCK-LOBO, Rafael (Org.). Os filósofos e a arte. Rio de Janeiro: Rocco, 2010.

HILDEBRANDT-STRAMANN, R. Textos pedagógicos sobre o ensino da educação física. 2. ed. Ijuí: UNIJUÍ, 2003.

HONORÉ, C. Sob Pressão. Rio de Janeiro: Record, 2009.

HUIZINGA, Johan. Homo Ludens: o jogo como elemento da cultura. São Paulo: Perspectiva, EDUSP, 1971.

KUNZ, E. Transformação didático-pedagógica do esporte. Ijuí: Unijuí, 1994.

________. Movimentização. CONGRESSO DE EDUCAÇÃO FÍSICA DA APEF. 1, 1988. Anais...Florianópolis, 1988. (mimeo)

________. Esporte: uma abordagem com a fenomenologia. In: STIGGER, M. P.; LOVISOLO, H. Esporte de rendimento e esporte na escola. Campinas: Autores Associados, 2009.

MARCELLINO, Nelson Carvalho. Pedagogia da animação. 2. ed. Campinas; São Paulo: Editora Papirus, 1997.

MATISSE, Henry. Com olhos de crianças. Revista Arte em São Paulo, São Paulo, n. 14, mar. 1983.

MATURANA, H; VERDEN-ZOLLER, G. Amar e brincar: fundamentos esquecidos do humano do patriarcado á democracia. São Paulo: Palas Athena, 2004.

MERLEAU PONTY, M. Fenomenologia da Percepção. São Paulo: Livraria Freitas Bastos, 1971.

________. Psicologia e pedagogia da criança. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

________. A Estrutura do Comportamento. Trad. José de Anchieta Corrêa. Belo Horizonte: Interlivros, 1975.

MUNIZ, Fernando. Platão contra a arte. In: HADDOCK-LOBO, Rafael (Org). Os filósofos e a arte. Rio de Janeiro: Rocco, 2010, p. 15-42.

ROUSSEAU, Jean-Jacques. Emílio ou Da Educação. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

SANTIN, Santin. Educação Física: uma abordagem filosófica da corporeidade. Ijuí: UNIJUÍ, 1987.

SOKOLOWSKI, Robert. Introdução à fenomenologia. São Paulo: Loiola, 2004.

TTEBELS, A. A concepção dialógica do movimento humano: Uma teoria do se- movimentar. In: KUNZ, Elenor, TREBELS, Andreas (Org.) Educação Física Crítico- Emancipatória. Íjuí: Editora Unijuí, 2006.

________. Plaidoyer para um diálogo entre teorias do movimento humano e teorias do movimento no esporte. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Ijuí, n.13, v.3, p.338-344, 1992.

Published

2016-09-02

How to Cite

Surdi, A. C., Marques, D. A. P., Melo, J. P. de, & Kunz, E. (2016). The Play and the "Se-Move" Child as Artistic Expression. LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 19(3), 225–234. https://doi.org/10.35699/1981-3171.2016.1293

Issue

Section

Artigos de Revisão