Academic Works in Leisure Studies

Comparations by Regions, Institutions and Research Groups

Authors

  • Giuliano Gomes de Assis Pimentel Universidade Estadual de Maringá (UEM)
  • Tiago Rodrigo Alves Nunes Universidade Estadual de Maringá (UEM)

DOI:

https://doi.org/10.35699/1981-3171.2016.1357

Keywords:

Research Groups, Physical Education and Training, Interdisciplinary Research, Leisure Activities

Abstract

The last seven editions of two major events in Brazilian Leisure Studies (ENAREL e Seminário O Lazer em Debate) were analyzed. According to the bibliometric method, the approach to analyze data about research groups, regions and institutions was made by the geopolitics. The research groups/postgraduate programs are from Physical Education and interdisciplinary research was adopted with approach. Southeast of Brazil has the best production with four universities (UFMG, UNIMEP, USP and UNESP) leading on. However, some universities in underdeveloped states have been developing academic participation in national scene. Therefore, research groups and local initiatives can change the protagonists in Leisure Studies field. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALBUQUERQUE, E. M.; SIMOES, R.; BAESSA, A. R.; CAMPOLINA, B.; SILVA, L. A. A distribuição espacial da produção científica e tecnológica brasileira: uma descrição de estatísticas de produção local de patentes e artigos científicos. Revista Brasileira de Inovação, Rio de Janeiro, v. 1, n. 2, p. 225-251, 2002.

BRAMANTE, A. C.; PINTO, L. M. M. Relendo o nascer do ENAREL. In: MARCELLINO, N. C.; ISAYAMA, H. (Orgs.). ENAREL: 21 anos de história. Brasília: Supernova, 2010, p.23-30.

BUFREM, L. S.; PRATES, Y. O saber científico registrado e as práticas de mensuração da informação. Ciência da Informação, Brasília, v. 34, p. 9-25, 2005

CARNICELLI FILHO, S; FREIRE, M; CAPARROZ, G. P.; CHRISTOFOLETTI, D. F. A. e SCHWARTZ, G. M. Linhas temáticas dos grupos de pesquisa em lazer no Brasil. Motriz, Rio Claro, v.11, n. 1, p. 38, 2005.

DIAS, C. A. G. Teorias do lazer e positivismo. In: PIMENTEL, G. G. A. (Org.). Teorias do lazer. Maringá: Eduem, 2010.

______. Prefácio. In: ARAÚJO, P. Políticas públicas e educação física: lazer, corporeidade e cidadania. Belém do Pará: Cromos, 2014.

GOMES, C. L. Estudos do Lazer e geopolítica do conhecimento. Licere, Belo Horizonte, v. 14, p. 1-26, 2011.

______; ISAYAMA, H. F. Principais desafios a serem enfrentados nas próximas edições do ENAREL. In: MARCELLINO, N. C.; ISAYAMA, H. (Org.). ENAREL: 21 anos de história. Brasília: Supernova, 2010, p. 333-343.

ISAYAMA, H.; MELO, V. A. Licere: uma revista brasileira de lazer. Rev Bras Ciênc Esporte, Florianópolis, v. 36, n. 4, 773-779, 2014.

MOLINA BEDOYA, V. A.; TABARES FERNÁNDEZ, J. F. Geopolítica delconocimiento. Una mirada crítica a los fundamentos conceptuales de los programas de maestria en ocio, tiempo libre, recreación y lazer en América Latina. In: TABARES FERNÁNDEZ, J. F. (Org.). Educación física, deporte, recreación y actividad física: construcción de ciudadanías. Medellín: Instituto Universitario de Educación Física. p.131 – 152, 2013.

MYSKIW, M. Análises sobre a constituição de um espaço de estudos e de produção de conhecimentos. In: RECHIA et al. (Org.) Dilemas e desafios da Pós-Graduação em educação física. Ijuí: Ed. Unijuí, 2015, p. 369 – 391.

PEIXOTO, E.; PEREIRA, M. F. R.; FREITAS, F. M. C. Marxismo e estudos do lazer no Brasil. In: PIMENTEL, G. G. A. (Org.). Teorias do lazer. Maringá: Eduem, 2010.

PIMENTEL, G. G. A. In: ENCONTRO DE LAZER DO PARANÁ, 1, 2002. Relatus, Maringá, Ano 3, n. 14, p. 5-8, jun. de 2002.

PIMENTEL, G. G. A. Grupos de estudo na perspectiva da formação profissional: uma estratégia de educação pela pesquisa. In: ENCONTRO LATINO-AMERICANO DE RECREAÇÃO E LAZER, 12 Encontro Nacional de Recreação e Lazer. Coletânea do ENAREL. Balneário Camboriú-SC: Roca, 2000, p. 176-183.

SILVEIRA, A. M.; PIMENTEL, G. G. A.; SILVA, M. R.; BOARETTO, J. D.; COLOMBO, A. Perfil de quem publica nas principais revistas de educação física no Brasil. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO FÍSICA, LAZER E SAÚDE, 11, 2015. Anais... Porto-Portugal, 2015.

SOUZA, A. P. T. de; ISAYAMA, H F. Lazer e educação física: análise dos grupos de pesquisa em lazer cadastrados na plataforma Lattes do CNPq. Lecturas em Educación física y deportes, Buenos Aires, Ano 11, n. 99, ago. de 2006.

SOUZA, Y. R. F. As produções teóricas no âmbito do lazer no “Lazer em debate” e possíveis relações com os interesses da classe trabalhadora (Trabalho de conclusão de graduação) Universidade Estadual de Maringá. 2013.

TEIXEIRA, F. A. MARINHO, A. Atividades de aventura: reflexões sobre a produção científica brasileira. Motriz, Rio Claro, v. 16, n. 3, p.536-548, jul./set. 2010.

UDE, W. E. M. Lazer, pesquisa e interdisciplinaridade: algumas reflexões acerca do contexto atual das produções acadêmicas. Licere, Belo Horizonte, v.15, n.2, P. 1-16, jun/2012.

VOLPATO, G. L. Ciência: da filosofia à publicação. 6. ed. Botucatu: Tipomic, 2013.

Published

2017-01-17

How to Cite

Pimentel, G. G. de A., & Nunes, T. R. A. (2017). Academic Works in Leisure Studies: Comparations by Regions, Institutions and Research Groups. LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 19(4), 180–200. https://doi.org/10.35699/1981-3171.2016.1357

Issue

Section

Artigos Originais