The Senses of the Young People to Education in Values in the Context of a Social Project

Authors

  • Rodrigo Marques Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
  • Aline Oliveira Vieira Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
  • Felipe Rodrigues Costa Universidade de Brasília (UNB)
  • Otávio Guimrães Tavares Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
  • Wagner dos Santos Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)

DOI:

https://doi.org/10.35699/1981-3171.2016.1374

Keywords:

Leisure Activities, Physical Education and Training, Adolescent

Abstract

The study analyzes the way that young people produce learning with education in values of a social project of the city of Serra, State of Espirito Santo. Used as theoretical and methodological framework ethnographic case study and makes use of the following instruments: non-participant observation, journaling of field, focus group and semi-structured interview. The study subjects were 40 young people aged between  12 and 15 years. The appropriation and meanings that are assigned to the values start from individual interests showing that despite attending commonplace young people produce different directions even when their participation in the project is linked to the obligations imposed by the family or by the project requirements so that you can your inclusion in the activities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABRAMOVAY, Miriam; ANDRADE, Eliane Ribeiro; ESTEVES, Luiz Carlos Gil. Juventudes: outros olhares sobre a diversidade. 2007. Disponível em: <http://unesdoc.unesco.org/images/0015/001545/154580POR.pdf> . Acesso em: 22 abr. 2014.

BARROSO, André Luís Ruggiero; DARIDO, Suraya Cristina. A pedagogia do esporte e as dimensões dos conteúdos: conceitual, procedimental e atitudinal. Revista da Educação Física/UEM, Maringá, v. 20, n. 2, p. 281-289, 2. trim. 2009. Disponível em: <http://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/RevEducFis/article/view/3884/4440>. Acesso em 22 set. 2014.

BELO HORIZONTE. Prefeitura Municipal. Secretaria Municipal Adjunta de Assistência Social. Dicionário de termos técnicos da assistência social. Belo Horizonte: ASCOM, 2007. Disponível em: http://pt.slideshare.net/alavieira/dicionariotermos-tecnicos-da-assistencia-social . Acesso em: 21 dez. 2015.

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política ensaios sobre literatura e história da cultura. Obras escolhidas. 3. ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 1987.

BONOTTO, Dalva Maria Bianchini. Educação ambiental e educação em valores em um programa de formação docente. 2008. Disponível em: http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen7/ART3_Vol7_N2.pdf . Acesso em: 22 dez. 2014.

CASTRO, Suélen Eiras de; SOUZA, Doralice Lange. Significados de um projeto social esportivo: um estudo a partir das perspectivas de profissionais, pais, crianças e adolescentes. Movimento, Porto Alegre, v. 17, n. 4, p. 145-163, out./dez. 2011.

CERTEAU, M. A invenção do cotidiano: [1.] artes de fazer. 12. ed. Petrópolis: Vozes, 2012.

CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Porto Alegre: Artimed, 2000.

______. Os jovens e o saber: perspectivas mundiais. Porto Alegre: Artmed Editora, 2001.

DAYRELL, Juarez; CARRANO, Paulo. Juventude e ensino médio: quem é este aluno que chega a escola. In: DAYRELL, Juarez; CARRANO, Paulo; MAIA, Carla Linhares (Org.). Juventude e ensino médio: sujeitos e currículo em diálogo. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014.

DIAS, Cláudia Augusto. Grupo focal: técnica de coleta de dados em pesquisas qualitativas. 2000. Disponível em: . Acesso em: 25 nov. 2014.

FEIJÓ, Marianne Ramos; MACEDO, Rosa Maria Stefanini de. Família e projetos sociais voltados para jovens: impacto e participação. Estudos de Psicologia, Campinas, v. 29, n. 2, p. 193-202, abr.jun. 2012.

FREITAS, Giovane Jacó de. Juventude e ensino médio: perspectivas da sociologia entre conquistas e desafios. In: GONÇALVES, Nilin Danyelle (Org.). Sociologia e juventude no ensino médio: formação PIBID e outras experiências. Campinas. Pontes Editora, 2013. p. 101-112.

GARANHANI, Marynelma Camargo; TASSA, Khaled Omar Mohamad El. Formação profissional para atuação em projetos sociais: no foco a formação de professores no "programa Segundo Tempo". Movimento, Porto Alegre, v. 19, n. 4, p. 273-287, out./dez. de 2013.

GOMES, Ana Cristina Ramos. Educar para os valores. 2010. Disponível em: http://repositorio.ul.pt/handle/10451/4114 . Acesso em: 27 jul. 2013.

KNIJNIK, Jorge Dorfman; TAVARES, Otávio Guimarães. Educating Copacabana: a critical analysis of the Second Half, an Olympic Education Program of Rio, 2016. Educational Review (Birmingham), v. 64, p. 353-368, 2012.

LEMOS, Kátia Lúcia Moreira. Educação física e valores: análise centrada em discursos de professores e alunos de escolas do ensino fundamental médio da cidade de Belo Horizonte. 2006. http://hdl.handle.net/10216/22983>. Acesso em: 25 fev. 2013.

LIRA, Joseneide Barbosa de; DIMENSTEIN, Magda. Adolescentes avaliando um projeto social em uma unidade básica de saúde. Psicologia em Estudo, Maringá, v. 9, n. 1, p. 37-45, 2004.

LUCAS, Maria Paula; PEREIRA, Beatriz; MONTEIRO, Alberto de Oliveira. Desporto escolar uma construção a partir dos valores. Braga: Centro de investigação em estudos da criança – Instituto de Educação – Universidade do Minho, 2012, p. 153-165.

MAZO, Jones Zarpellon. Os valores do esporte juvenil: um estudo com jovens participantes em projetos pró-sociais no município de Santo Ângelo, Rio Grande do Sul. 2011. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/.../000788383.pdf? . Acesso em: 22 set. 2014.

MELLO et al. Educação física e esporte: reflexões e ações contemporâneas. Movimento, v. 17, n. 2, 2009, p. 175-193.

MENIN, Maria Susana De Stefano. Valores na escola. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.28, n.1, p. 91-100, jan./jun. 2002.

MOLINA, Rosane Kreusburg; SILVA, Lisandra Oliveira; SILVEIRA, Fabiano Vaz da. Celebração e transgressão: a representação do esporte na adolescência. Rev. bras. Educ. Fís. Esp., São Paulo, v.18, n. 2, p. 125-36, abr./jun. 2004.

PAGNI, Pedro. Um lugar para a experiência e suas linguagens entre os saberes e práticas escolares: pensar a infância e o acontecimento na práxis educativa. In: PAGNI, A. P. GELAMO, R. P. (Org.). Experiência e educação e contemporaneidade. Editora Cultura Acadêmica, Marília/SP, 2010. p. 13-33.

PAIS, José Machado. Culturas juvenis. Lisboa: Imprensa Nacional-Casa da Moeda, 1993.

______. Buscas de si: expressividades e identidades juvenis. In: ALMEIDA, Maria Isabel Mendes de; EUGENIO, Fernanda (Org.). Culturas jovens novos mapas do afeto. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editora, 2006.

PIAGET, Jean. Seis estudos de psicologia. Tradução de Maria Alice Magalhães D´Amorim e Paulo Sergio Lima Silva. 24. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2003.

PONCE, Branca Jurema. A educação em valores no currículo escolar. 2009. Disponível em: http://www.pucsp.br/curriculum . Acesso em: 03 jul. 2013.

PRADEL, Cláudia; DAÚ, Jorge Alberto Torreão. A educação para os valores e as políticas educacionais. 2009. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ensaio/v17n64/v17n64a07.pdf . Acesso em: 26 mar.2013.

RAPPAPORT, Clara Regina. Teorias do desenvolvimento: conceitos fundamentais. 1981. Disponível em: http://psicoeducauff.files.wordpress.com/2012/03/piaget.pdf. Acesso em: 12 out. 2014.

SPOSITO, Marília Pontes. Estado da arte sobre a juventude na pós-graduação brasileira: educação, ciências sociais e serviço social (1999-2006). v.2. Belo Horizonte, MG: Argumentum, 2009.

SALDANHA, Ricardo Pedrozo. Valores e atitudes de jovens praticantes de esportes em projetos sociais: um modelo teórico-explicativo. 2012. Tese (Doutorado em Educação Física) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Escola de Educação Física, Programa de Pós-Graduação em Ciências do Movimento Humano, Porto Alegre, 2012.

SANTIAGO, Leonéa Vitória. Os valores orientadores das práticas desportivas em grupos emergentes da terceira idade: um estudo sobre as construções simbólicas. 1999. http://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/10009> . Acesso em: 25 nov. 2014.

SANTOS, Verônica Freitas dos et al. Educação física e o processo de escolarização: uma análise sob a perspectiva do aluno. Revista da Educação Física/UEM, Maringá, v. 25, n. 4, p. 539-553, 4. trim. 2014. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/refuem/v25n4/1983-3083-refuem-25-04-00539.pdf>. Acesso em: 23 de nov. 2014.

SARMENTO, Manuel Jacinto. O estudo de caso etnográfico em educação. In: ZAGO, Nadir; CARVALHO, Marília Pinto de; VILELA, Rita Amélia Teixeira (Org.). Itinerários de pesquisa: perspectivas qualitativas em sociologia da educação. Rio de Janeiro: DP&A, 2003. p. 137-179.

SAWITZKI, Rosalvo Luís et al. Retomada de valores e mudanças atitudinais: uma experiência no programa social cidadão UFSM/CEFD. Licere, Belo Horizonte, v. 16, n. 3, set. 2013.

SOUZA, Doralice Large de; CASTRO, Suélen Barbosa Eiras de; MEZZADRI, Fernando Marinho. Facilitadores e barreiras para a implementação e participação em projetos sociais que envolvem atividades esportivas: os casos dos projetos Vila na Escola e Esporte Ativo. Rev. Bras. Educ. Fís. Esporte, São Paulo, v. 26, n. 3, p. 419-30, jul./set. 2012.

WERNECK, Vera Rudge. Novos valores ou nova hierarquia de valores? Meta: Avaliação. Rio de Janeiro, v. 2, n. 4, p. 73-86, jan./abr. 2010.

Published

2016-12-31

How to Cite

Marques, R., Vieira, A. O., Costa, F. R., Tavares, O. G., & Santos, W. dos. (2016). The Senses of the Young People to Education in Values in the Context of a Social Project. LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 19(4), 341–375. https://doi.org/10.35699/1981-3171.2016.1374

Issue

Section

Artigos Originais