The Implementation of Public Leisure Policies and their Relationship with the Cultural Capital of Municipal Managers

Authors

  • Pedro Henrique Iglesiaz Menegaldo Universidade Estadual de Maringá (UEM) - Campus Regional do Vale do Ivaí
  • Andréia Paula Basei Universidade Estadual de Maringá (UEM) - Campus Regional do Vale do Ivaí
  • Eduard Angelo Bendrath Universidade Estadual de Maringá (UEM) - Campus Regional do Vale do Ivaí

DOI:

https://doi.org/10.35699/1981-3171.2017.1595

Keywords:

Public Policies, Leisure Activities

Abstract

This study discusses the relationship regarding the cultural capital of the managers of departments / sports and leisure departments and the implementation of public policies in nine municipalities in the geographic micro-Ivaiporã, Paraná. Therefore, we carried out a semi-structured interview with the managers of the municipalities surveyed, which were analyzed based on the content analysis method. It was evidenced a low accumulation of cultural capital by managers, which have a limited knowledge of the area which reflects the implementation of municipal policies. It points to the need for managers to broaden their cultural capital related to leisure area, appropriating knowledge of the area, specifically with regard to planning, implementation, execution and control of public policies in order to meet the different social demands.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Lisboa, Portugal: Edições 70, LTDA., 1977.

BOURDIEU, P. Sistemas de ensino e sistemas de pensamento. In: BOURDIEU, P. A economia das trocas simbólicas. 7. ed. São Paulo: Perspectiva, 2013a. pp. 203-229.

________. A economia das trocas simbólicas. 7. ed. São Paulo: Perspectiva, 2013b.

________. Coisas ditas. São Paulo: Brasiliense, 2004b.

________. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2009.

________. Os usos sociais da ciência: por uma sociologia clínica do campo científico. São Paulo: Ed. da Unesp, 2004a.

________. Razões práticas: sobre a teoria da ação. 9. ed. Campinas: Papirus, 2008.

BOURDIEU, P.; PASSERON, J. C. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. 6.ed. Petrópolis: Vozes, 2013.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988, de 05 de outubro de 1988. Brasília, 1988.

CASTELLANI FILHO, L. Educação física, esporte e lazer: reflexões nada aleatórias. Campinas: Autores Associados, 2013.

GOMES, C. L.; MELO, V. A. Lazer no Brasil: trajetória de estudos, possibilidades de pesquisa. Revista Movimento, Porto Alegre, v. 9, n. 1, p. 23-44, jan./abr. 2003.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios. Síntese dos Indicadores de 2009. Rio de Janeiro: IBGE, 2010.

IPARDES. Instituto Paranaense de Desenvolvimento Econômico e Social. Leituras regionais: Mesorregião Geográfica Norte Central Paranaense. Curitiba: IPARDES: BRDE, 2004.

MAIA, L. F. S. A formação de técnico em lazer e suas possibilidades de atuação e intervenção em políticas públicas. In: MARCELLINO, N. C. Formação e desenvolvimento de pessoal em lazer e esporte: Para atuação em políticas públicas. Campinas: Papirus, 2003. p. 81 – 100.

MARCELLINO, N. C. Estudos do lazer: uma introdução. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2002.

________. Lazer e Educação. Campinas: Papirus, 1987.

________. Políticas de Lazer: Mercadores ou Educadores? Os cínicos bobos da corte. In: MARCELLINO, N. C. Lazer e esporte: políticas públicas. Campinas: Autores Associados, 2001.

________. et al. Lazer, cultura e patrimônio ambiental urbano – políticas públicas: os casos de Campinas e Piracicaba, SP. Curitiba: OPUS, 2007b.

________. et al. Políticas públicas de lazer: formação e desenvolvimento de pessoal: os casos de Campinas e Piracicaba, SP. Curitiba: OPUS, 2007a.

MEZZADRI, F. M.; SILVA, M. M.; FIGUERÔA, K. M. Desenvolvimento de um método para as pesquisas em políticas públicas de esporte no Brasil: uma abordagem de pesquisa mista. Revista Motrivivência, Florianópolis, v. 27, n. 44, p. 49-63, maio 2015.

NOGUEIRA, M. A.; CATANI, A. (Org.). Pierre Bourdieu – Escritos de educação. 14. ed. Petrópolis: Vozes, 2013.

ORTIZ, R. Pierre Bourdieu: sociologia. São Paulo: Ática, 1983.

PRAXEDES, W. A educação reflexiva na teoria social de Pierre Bourdieu. São Paulo: Loyola, 2015.

RECHIA, S. et al. O lugar do lazer nas políticas públicas: um olhar sobre alguns cenários. Revista Licere, Belo Horizonte, v.18, n.1, p. 225-246, mar. 2015.

REIS, L. J. A.; STAREPRAVO, F. A. Políticas públicas para o lazer: pontos de vista de alguns teóricos do lazer no Brasil. Revista Licere, Belo Horizonte, v.11, n.2, p. 1 - 20, ago. 2008.

SOUZA, A. P. T.; ISAYAMA, H. F. Lazer e educação física: análise dos grupos de pesquisa em lazer cadastrados na plataforma LATTES do CNPq. Revista Digital Efdeportes. Buenos Aires. Ano 11, n. 9. 2006.

STIGGER, M. P. Políticas públicas em esportes e lazer: considerações sobre o papel do profissional educador. In: MARCELLINO, N. C. Formação e desenvolvimento de pessoal em lazer e esporte: Para atuação em políticas públicas. Campinas: Papirus, 2003.

STOPPA, E. A. et al. A produção do conhecimento na área do lazer: uma análise sobre a Revista Licere-Atuação Profissional. Revista Pensar a Prática, Goiânia, v. 16, n. 3, p. 619 - 955, jul./set. 2013.

TAVARES, G. H. et al. Gestão do lazer: os grupos de pesquisa em foco. Revista Motriz, Rio Claro, v.15, n.3 p.470 - 480, jul./set. 2009.

Published

2017-03-28

How to Cite

Menegaldo, P. H. I., Basei, A. P., & Bendrath, E. A. (2017). The Implementation of Public Leisure Policies and their Relationship with the Cultural Capital of Municipal Managers. LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 20(1), 250–273. https://doi.org/10.35699/1981-3171.2017.1595

Issue

Section

Artigos Originais