Music From the Virtual Elevator

Vaporwave, the Aesthetics, the Community and the Copyright Infringements

Authors

  • Carlos Augusto Liguori Filho Universidade de São Paulo (USP)

DOI:

https://doi.org/10.35699/1981-3171.2019.16283

Keywords:

Remix Culture, Online Communities, Copyright

Abstract

This article aims to describe and analyze Vaporwave, an artistic movement that emerged and was popularized exclusively on the Internet. I intend to outline its content, the types of cultural production related to the movement, and the community formed in its surroundings. Afterwards, I intend to understand how the copyright system treats Vaporwave works and the problems of possible incompatibilities between the copyright system and this type of cultural production.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABRÃO, Eliane Y. Direitos de Autor e Direitos Conexos. 2. ed. São Paulo: Migalhas, 2014.

BARBOSA, Denis Borges. Direito de Autor: Questões Fundamentais de Direito de Autor. Rio de Janeiro: Lumen Iuris, 2013.

BAUDRILLARD, Jean. Simulations. Trad. Paul Foss, Paul Patton, Philip Beitchman. Cambridge: Semiotext (e), 1983.

BORN, Georgina. HAWORTH, Christopher. From Microsound to Vaporwave: Internet-mediated Musics, Online Methods, and Genre. Music & Letters, v. 98, n. 4, 2018.

CARBONI, Guilherme. Direito Autoral e Autoria Colaborativa na Economia da Informação em Rede. São Paulo: Quartier Latin, 2010.

CMSI, Center for Media & Social Impact at American University Washington College of Law. Code of Best Practices in Fair Use for Online Video. Washington, D.C, 2008. Disponível em: https://www.cmsimpact.org/fair-use/related-materials/codes/code-best-practices-fair-use-online-video. Acesso em: 4 jun. 2018.

DIAS, Paulo. OLIVEIRA, Enderson. Cidade, contemporaneidade e (re) criação na internet: a estetização da periferia através do Favelawave. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, Rio de Janeiro, 38, 2015. Anais... Rio de Janeiro, 2015.

FRAGA, Elisângela Aparecida Macedo. SILVA, Cinthia Lopes da. Comunidades Virtuais de Internet: Atualização do debate sobre lazer. Licere, Belo Horizonte, v. 13, n. 4, dezembro, 2010. Pp. 1-20.

GALIL, Leor. Vaporwave and the observer effect. In. Chicago Reader [on-line]. Fevereiro de 2013. Disponível em: https://www.chicagoreader.com/chicago/vaporwave-spf420-chaz-allen-metallic-ghosts-prismcorp-veracom/Content?oid=8831558. Acesso em: 22 set. 2015.

HARPER, Adam. Vaporwave and the pop-art of the virtual plaza. In. Dummy Magazine [on-line], Julho de 2012. Disponível em: http://www.dummymag.com/features/adam-harper-vaporwave Acesso em: 4 jun. 2018.

JAMESON, Frederic. Postmodernism, or, The Cultural Logic of Late Capitalism. Durham: Duke University Press, 1991.

JENKINS, Henry. Convergence Culture: Where old media and new media collide. New York: New York University Pres, 2006.

JIMISON, David. The Dilution of Avant-Garde Subculture Boundaries in Network Society. 2015. 365 f. Tese (Ph.D em Mídias Digitais) – Georgia Institute of Technology, Georgia University, Atlanta, 2015.

LESSIG, Lawrence. Remix: Making Art and Commerce Thrive in the Hybrid Economy. New York, Penguin, 2008.

LIGUORI FILHO, Carlos Augusto. Tente Outra Vez: O anteprojeto de reforma da lei de direitos autorais, sua compatibilidade na sociedade da informação e a espera pela reforma que nunca chega. Dissertação (Mestrado em Direito). 224f. FGV Direito SP, 2016.

LHOOQ, Michelle. Is Vaporwave the Next Seapunk? In. THUMP: Vice Magazine [on-line]. Dezembro de 2013. Disponível em: http://thump.vice.com/en_us/article/is-vaporwave-the-next-seapunk Acesso em: 4 jun. 2018.

LYOTARD, Jean-François. The Postmodern Condition: A Report on Knowledge. Manchester: Manchester University Press, 1984.

MASSIN, Bridgite. MASSIN, Jean. História da Música Ocidental. Trad. Ângela Ramalho Viana, Carlos Sussekind e Maria Teresa Resende Costa. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1997.

MENKMAN, Rosa. The Glitch Moment(um). In. Network Notebooks n. 04. Amsterdam: Institute of Network Cultures, 2011.

PARANAGUÁ, Pedro. BRANCO, Sergio. Direitos Autorais. Rio de Janeiro: FGV, 2009.

SANTOS, Manoel J. Pereira dos. Contrafação e Plágio como Violações de Direito Autoral. In: SANTOS, Manoel J. Pereira dos. JABUR, Wilson Pinheiro. Direito Autoral. Série GV Law. São Paulo: Direito GV, 2014. Pp. 153-211.

SOUZA, Carlos Affonso Pereira de. O Abuso do Direito Autoral. 321 f. Tese (Doutorado em Direito Civil) – Faculdade de Direito, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2009. p. 171.

STOREY, John. Teoria Cultural e Cultura Popular: Uma Introdução. Trad. Pedro Barros. São Paulo: Edições SESC, 2015.

Published

2019-12-24

How to Cite

Liguori Filho, C. A. (2019). Music From the Virtual Elevator: Vaporwave, the Aesthetics, the Community and the Copyright Infringements. LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 22(4), 628–655. https://doi.org/10.35699/1981-3171.2019.16283

Issue

Section

Artigos de Revisão