The "Alphabet of the Health" and the Desire of Controlled Playing

Authors

  • Maria Isabel Brandão de Souza Mendes Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
  • Kaline Ligia Estevam de Carvalho Pessoa Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE)
  • Marcel Alves Franco Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)
  • Milena de Oliveira Aguiar Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

DOI:

https://doi.org/10.35699/1981-3171.2018.1775

Keywords:

Health, Leisure Activities, Human Body

Abstract

It is rare to find studies that investigate pedagogical materials for the dissemination of the late 19th and early 20th centuries, such as Hygiene primer: Alphabet of Health. In this research, the aim is to reflect how the health and playfulness are understood and guided in the practices imposed by this primer. This is a documental research that used content analysis, building the following categories: “Health, Happiness and Hygiene” and “Playfulness in search of the Health”. Before the results, we identified practices that, in a certain way, prescribed to the population, standardized attitudes in order to gain health. Such attitudes had influence in all fields of social context, namely: social relations, leisure, family environments, and schools. We highlighted that the pure joy and freedom contained in the leisure and entertainment seem to be always monitored. What makes us to point the necessity to reflect about the naturalization of these actions in nowadays. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

AZEVEDO, F. Da Educação Physica. O que ela é, o que tem sido e o que deveria ser. Rio de Janeiro: Weisflog Irmãos, 1916.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

CHÂTELET, F. Uma história da razão. Tradução de Miguel Serras Pereira. Lisboa: Presença, 1993.

CORBIN, A. O território do vazio: a praia e o imaginário ocidental. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

FOUCAULT, M. O nascimento da clínica. Tradução de Roberto Machado. 5. Ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2001.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 5 ed. São Paulo: Atlas, 2010.

GOMES, C. L. Lúdico. In: GOMES, L. C. (Org.). Dicionário crítico do lazer. Belo Horizonte: Autêntica, 2004. P. 141-146.

GONZÁLEZ, F.; FENSTERSEIFER, P. E. (Org.). Dicionário crítico de Educação Física. Ijuí: Unijuí, 2008.

HABIB, Paula Arantes Botelho Briglia. Saneamento, eugenia e literatura: os caminhos cruzados de Renato Kehl e Monteiro Lobato (1914-1926). In: SIMPÓSIO NACIONAL DE HISTÓRIA, XXIV Simpósio Nacional de História – História e multidisciplinaridade: territórios e deslocamentos. Anais... São Leopoldo: Unisinos, 2007.

KEHL, R. Cartilha de Higiene: Alfabeto da Saúde. Rio de Janeiro: Livraria Francisco Alves, 1936.

________. Porque sou eugenista. Rio de Janeiro: Livraria Francisco Alves, 1937.

KUHLMANN Jr, M.; MAGALHÃES, M. G. S. A infância nos almanaques: nacionalismo, saúde e educação (1920-1940). Educação em Revista, Belo Horizonte, v.26, n.01, p.327-350, abr. 2010.

MAGALHÃES, E. A Gymnastica Hygiênica. Rio de Janeiro: Typografia Jornal do Commercio, 1894.

MARCASSA, L. Lúdico. In: GONZÁLEZ, F.; FENSTERSEIFER, P. E. (Org.).

Dicionário crítico de Educação Física. Ijuí: Unijuí, 2008. P. 269-273.

MELLO, B. V. A hygiene na escola. São Paulo: Typographia do “Diário Official”, 1902.

MENDES, M. I. B. S. Do ideal de robustez ao ideal de magreza: Educação Física, saúde e estética. Movimento, Porto Alegre, v. 15, n. 04, p. 175-191, out./dez. 2009.

MENDES, M. I. B. S.; NÓBREGA, T. P. O Brazil-Medico e as contribuições do pensamento médico-higienista para as bases científicas da educação física brasileira. História, Ciências, Saúde, v. 15, n. 1, p. 209-219, jan.-mar. 2008. Disponível em: <https://www.scielo.br/pdf/hcsm/v15n1/13.pdf> . Acesso em: 11 maio 2017.

MERLEAU-PONTY, M. Conversas, 1948. Tradução de Fabio Landa. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

PONTE, C. F.; LIMA, N. T.; KROPF, S. P. O sanitarismo (re)descobre o Brasil. In:

PONTE, C. F.; FALLEIROS, I. (Org.). Na corda bamba de sombrinha: a saúde no fio da história. Rio de Janeiro: Fiocruz – COC, 2010. p. 73-110.

ROCHA, H. H. P. A higienização dos costumes: a educação escolar saúde no projeto do Instituto de Hygiene de São Paulo (1918-1925). Campinas: Mercado de Letras/FAPESP, 2003a.

________. Educação escolar e higienização da infância. Cad. Cedes, Campinas, v. 23, n. 59, p. 39-56, abril, 2003b.

SOARES, C. L. Educação física: raízes europeias e Brasil. 2. ed. Campinas: Autores Associados, 2001.

WEGNER, Robert. Renato Kehl, a eugenia alemã e a doença de Nietzsche. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE HISTÓRIA, XXVI Simpósio Nacional de História. Anais... São Paulo: ANPUH, 2011.

Published

2018-03-21

How to Cite

Mendes, M. I. B. de S., Pessoa, K. L. E. de C., Franco, M. A., & Aguiar, M. de O. (2018). The "Alphabet of the Health" and the Desire of Controlled Playing. LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 21(1), 218–240. https://doi.org/10.35699/1981-3171.2018.1775

Issue

Section

Artigos Originais