Party and Performance
Scenic Body in Time-Space of Carnival
DOI:
https://doi.org/10.35699/1981-3171.2018.1782Keywords:
Human Body, Leisure Activities, CultureAbstract
The research sought to examine the body in its dialogue with the mask at the Venice Carnival from party description and dialogue with the Anthropology of Performance (SCHECHNER, 2006). Therefore, raids were conducted following guidelines of ethnography in 2013 and 2014 carnivals in that city, which allowed the seizure of festive everyday and the contact with masked revelers from interviews and imagery record for the understanding of the relation between body and aesthetic artifact. This dialogue sets off to the thought that the mask is more than a contemplative artifact, leading him to new bodily experiences related to artistic creation and aesthetic and scenic representation generated in carnivalesque context. Finally, the carnival represents the understanding dialectic that the body is expressed as a mask and the mask is expressed as an extension of the body, creating a hybrid expressed by the figure of the masked body.
Downloads
References
BURKE, P. O carnaval de Veneza. In: CUNHA, M. C. P. (Org.). Carnavais e outras f(r)estas. Campinas: Ed. Unicamp, 2002.
BRESSANELLO, A. Il carnevale in età moderna: 30 anni di carnevale a Venezia 1980 – 2010. Veneza: Studio LT2, 2009.
CAILLOIS, R. Os jogos e os homens: a máscara e a vertigem. Lisboa: Cotovia, 1990.
CAVALCANTI, M. L. V. de C. As alegorias no carnaval carioca: visualidade espetacular e narrativa ritual. Textos escolhidos de cultura e arte populares, Rio de Janeiro, v. 3, n. 1, p. 17-27, 2006. Disponível em:
publicacoes.uerj.br/index.php/tecap/article/view/12617/9795>Acesso em: 25 out. 2016.
DEBORTOLI, J. A. O.; COSTA, K. T. O. O tornar-se Arturo revelado na festa de Nossa Senhora do Rosário: saberes e práticas compartilhados nos entrelaçamentos cotidianos. Movimento, Porto Alegre, v. 22, n. 3, 809-820, jul./set. de 2016. Disponível em: http://www.seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/57389/38851 Acesso em: 26 out. 2016.
GEERTZ, C. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC, 2008. PAVIS, P. Dicionário de teatro. 3. ed. São Paulo: Perspectiva, 2011a.
MARANI, V. H. O corpo e a máscara no carnaval de Veneza. 2015. 136 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Centro de Ciências da Saúde. Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2015.
REATO, D. Venezia: uma città in maschera. Veneza: Fillipi Editore Venezia, 1998.
SCHECHNER, R. Performance Studies: an introduction. 2. ed. New York & Londres: Routledge, 2006.
________. Performers e espectadores: transportados e transformados. Moringa – Artes do Espetáculo. v. 2, n. 1, p. 155 - 185, jan./jun. 2011a. Disponível em: <https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/moringa/article/view/9993/5473> Acesso em: 22 out. 2016.
________. Pontos de Contato entre o Pensamento Antropológico e o Teatral. Cadernos de Campo, n. 20, p. 213 - 236. 2011b. Disponível em: Acesso em: 22 out. 2016.
STANISLAVSKI, K. A preparação do ator. 28. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2011.
TURNER, V. O processo ritual: estrutura e antiestrutura. Petrópolis: Vozes, 1974.