Socio-Cultural Animator Training Process in Education Projects Outside the School Environment

Authors

  • Paula Leite Antunes de Macedo Universidade Católica de Brasília (UCB)
  • Gislane Ferreira de Melo Universidade Católica de Brasília (UCB)
  • Tânia Mara Vieira Sampaio Instituto Federal de Goiás (IFG) – Campus Luziânia

DOI:

https://doi.org/10.35699/1981-3171.2018.1818

Keywords:

Leisure Activities, Education

Abstract

Education in projects outside the school environment is a possibility in the teaching-learning process. The objectives of this study were to verify if leisure, experienced through such a project, can promote a process of education and identify the perception of 5 future socio-cultural animators on leisure, education and the relationship  between both. The results indicate that leisure contributes to the development of project participants by means of education for and through leisure. Future socio-cultural animators are willing and positive about the use of the educational aspect of leisure and its benefits, and believe that the experience will contribute to the personal, social and curricular formation of the students. It is concluded that there is a need for continuous training and special attention of the monitors with their own leisure, and the institution of a multidisciplinary team to work in the area.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Constituição. Constituição da República Federativa do Brasil, 1988. Brasília: Senado Federal, Centro Gráfico, 1988. 292p.

CAMARGO, L. O. L. Educação para o lazer. São Paulo: Moderna, 2002.

CARTA INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO PARA O LAZER. World Leisure and Recreation Association. Jerusalém – Israel, 2 a 4 de agosto de 1993 e ratificada pelo Conselho da WLRA Jaipur – Índia 3 de dezembro de 1993. Disponível em: https://cev.org.br/biblioteca/carta-internacional-educacao-para-o-lazer/. Acesso em: 27 mai. 2013.

CAUDURO, M. T. O profissional de educação física e suas competências específicas. In: MARCELLINO, N.C. (Org.). Formação e desenvolvimento de pessoal em lazer e esporte. Campinas, SP: Papirus, 2003. p. 31-45.

DUMAZEDIER, J. Lazer e cultura popular. São Paulo: Perspectiva; 1973. GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

GOMES, C. Lazer: necessidade humana e dimensão da cultura. Revista Brasileira de Estudos do Lazer, v. 1, n. 1, p. 3-20, 2014.

ISAYAMA, H. F. O profissional da educação física como intelectual: atuação no âmbito do lazer. In: MARCELLINO, N.C. (Org.). Formação e desenvolvimento de pessoal em lazer e esporte. Campinas, SP: Papirus, 2003. p. 59-79.

MACEDO, E. F. Os temas transversais nos Parâmetros Curriculares Nacionais. Química Nova na Escola, n. 8, p. 23-27, 1998.

MARCELLINO, N. C. Estudos do lazer: uma introdução. Campinas: Autores Associados, 1996.

______. A formação e o desenvolvimento de pessoal em políticas públicas de lazer e esporte. In: MARCELLINO, N.C. (Org.). Formação e desenvolvimento de pessoal em lazer e esporte. Campinas: Papirus, 2003. p. 9-17

MELO, V. A.; ALVES JUNIOR, E. D. Introdução ao lazer. Barueri: Manole, 2003.

OLIVEIRA, C. Lazer, educação e meio ambiente: a experiência do CIPAM. In: MARCELLINO, N.C. (Org.). Formação e atuação profissional. Campinas: Papirus, 1995. p. 103-110.

PEREIRA, A. et al. A atuação profissional no campo do lazer: reflexões sobre aspectos éticos.LICERE-Revista do Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em Estudos do Lazer, v. 18, n. 2, p. 243-261, 2015.

PIMENTEL, G.; SANTOS, S.; BOARETTO, J. Educação para e pelo lazer: um diálogo étnico e cultural. In: SAMPAIO, T. M. V. (org.). Lazer e cidadania: partilha de tempo e espaços de afirmação da vida. Brasília: Universa, 2014, p. 105 -128.

PINA, L. W. Multiplicidade de profissionais e de funções. In: MARCELLINO, N.C. (Org.). Formação e atuação profissional. Campinas: Papirus, 1995. p. 117-130.

ROLIM, L. C. Educação e lazer – a aprendizagem permanente. São Paulo: Ática, 1989.

SCHWARTZ, G. M. O conteúdo virtual do lazer – contemporizando Dumazedier. LICERE-Revista do Programa de Pós-graduação Interdisciplinar em

SILVA, J. V. P.; SAMPAIO, T. M. V. O lazer e suas diversas faces. In: SAMPAIO, T. M. V.; SILVA, J. V. P. (Org.). Lazer e cidadania: horizontes de uma construção coletiva. Brasília: Universa, 2011. p. 45 -61.

SILVA, P. M. Formação e atuação dos coordenadores culturais nas escolas da Rede Municipal de Ensino de Porto Alegre. In: MARCELLINO, N. C. (Org.). Formação e desenvolvimento de pessoal em lazer e esporte. Campinas: Papirus, 2003. p. 47-57.

STIGGER, M. P. Políticas públicas em esportes e lazer: considerações sobre o papel do profissional educador. In: MARCELLINO, N.C. (Org.). Formação e desenvolvimento de pessoal em lazer e esporte. Campinas: Papirus, 2003. p. 101-120.

Published

2018-06-21

How to Cite

Macedo, P. L. A. de, Melo, G. F. de, & Sampaio, T. M. V. (2018). Socio-Cultural Animator Training Process in Education Projects Outside the School Environment. LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 21(2), 258–280. https://doi.org/10.35699/1981-3171.2018.1818

Issue

Section

Artigos Originais