Virtual Technologies as Intervention Strategies in Leisure Ambit

The Adapted Webgames

Authors

  • Gisele Maria Schwartz Universidade Estadual Paulista (UNESP) - Campus Rio Claro
  • Danilo Roberto Pereira Santiago Universidade Estadual Paulista (UNESP) - Campus Rio Claro
  • Cristiane Naomi Kawaguti Universidade Estadual Paulista (UNESP) - Campus Rio Claro
  • Giselle Helena Tavares Universidade Estadual Paulista (UNESP) - Campus Rio Claro
  • Juliana de Paula Figueiredo Universidade Estadual Paulista (UNESP) - Campus Rio Claro
  • Marcelo Fadori Soares Palhares Universidade Estadual Paulista (UNESP) - Campus Rio Claro
  • Amanda Mayara do Nascimento Universidade Estadual Paulista (UNESP) - Campus Rio Claro

DOI:

https://doi.org/10.35699/1981-3171.2013.1882

Keywords:

Leisure Activities, Play and Playthings, Physical Education and Training

Abstract

This qualitative study aimed to investigate the acceptance of future physical education professionals when proposing the insertion of adapted Webgames in the interventions promoted at leisure context. The study comprised an exploratory research, using as instruments for data collection an open questionnaire and a participant observation during 4 meetings involving experiences with adapted Webgames, offered to 60 students at a State University in Brazil. Data were descriptively analyzed by Thematic Content Analysis Technique based on three axes related to participants' interest and receptivity on the proposal, the emotional aspects and creativity present during the experience. The results indicated that future professionals showed good acceptance of the strategies involving adapted Webgames, highlighting the great potential for emotional experiences and creativity in the proposals. During the observation, it could be noticed a high level of motivation and immersion into the proposals of adapting games from virtual environment involving body experience. New researches are suggested in order to subsidize the professional at leisure context to deal with the integration of technological resources as a pedagogical strategy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALENCAR, E. S. Criatividade: múltiplas perspectivas, 3ª ed., Brasília: UnB, 2003.

ALMEIDA, M. E. B. de. Educação, ambientes virtuais e interatividade. In: SILVA, M. (Org.) Educação online: teorias, práticas, legislação, formação corporativa. São Paulo: Edições Loyola, 2003, p. 201-215.

ALMEIDA, J. M. O.; ALENCAR, E. M. L. S. de. Criatividade no Ensino Médio segundo seus estudantes. Paidéia, Ribeirão Preto, v.20, n.47, p. 325-334, 2010.

ALMEIDA, M. E. B.; PRADO, M. E. B. B. Formação de Educadores para o uso dos computadores portáteis: Indicadores de mudança na prática e no currículo. In: CONFERÊNCIA INTERNACIONAL DE TECNOLOGIAS DE INFORMAÇÃO E COMUNICAÇÃO NA EDUCAÇÃO, 6, 2009. Braga. Anais...Braga: Universidade do Minho, 2009. p. 1-11.

ALMEIDA FARIA, et al. Inovação pedagógica na educação física: o que aprender com as práticas bem sucedidas? Ágora para la Educación Física y el Deporte, Valladolid, v. 12, p. 11-28, 2010.

ALVES, L. R. G. Game over: jogos eletrônicos e violência. 2004. 249 f. Tese (Doutorado) – Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2004.

BRAMANTE, A. C. Establishing a basis for the development of an ubdergraduate curriculum in recreation and leisure studies in Brazil: a Delphi approach. 1988. 216 f. Tese (Doutorado) – College of Health and Human Development, The Pennsylvania State University, Pennsylvania. 1988.

CORREIA, J. A. Inovação pedagógica e a formação de professores. Rio Tinto: Asa, 1991.

COSTA, A. Q.; BETTI, M. Mídias e jogos: do virtual para uma experiência corporal educativa. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas, v. 27, n. 2, p. 165- 178, jan. 2006.

DANNA, M. F.; MATOS, M. A. Aprendendo a observar. São Paulo: Edicon, 2006.

DE HOLANDA, M. J. B. et al. A complexidade e a criatividade na educação. Revista Filosofia Capital, Taguatinga, v. 8, n. 15, p. 03-14, 2013.

DIAS, A. C. G.; LA TAILLE, Y. de. O uso das salas de batepapo na internet: um estudo exploratório acerca das motivações, hábitos e atitudes dos adolescentes. Interação em Psicologia, Belo Horizonte, v. 10, n. 1, p. 43-51, 2006.

DUMAZEDIER, J. Lazer e cultura popular. São Paulo, SP: Perspectiva, 1973.

GOMES, L. C. Lazer, trabalho e educação: relações históricas, questões contemporâneas. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008.

ISAYAMA, H. F. Recreação e lazer como integrantes de currículos dos cursos de graduação em Educação Física. 2002. 205f. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2002.

ISAYAMA, H. F. Formação profissional no âmbito do lazer: desafios e perspectivas. In: ISAYAMA, H. F. (Org.). Lazer em estudo: Currículo e formação profissional. Campinas, SP: Papirus, 2010.

JONES, R.; WYSE, D. Creativity in the Primary Curriculum, Newcastle: Routledge David Fulton, 2013.

MARCELLINO, N. C. Lazer e educação. Campinas: Papirus, 1990.

MESQUITA, R. M. Comunicação não-verbal: relevância na atuação profissional. Revista Paulista Educação Física, São Paulo, v. 11, n. 2, p. 155-163, 1997.

MIOTTO, G. M. S. Linguagem corporal de expressão da criatividade e seu (des)envolvimento na Educação Física. 1991. 111f. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas. 1991. Disponível em: http://libdigi.unicamp.br/document/?code=vtls000036081. Acesso em: 22 fev. 13.

MIRANDA, L.M.; FARIAS, S.F. Contributions from the internet for elderly people: a review of the literature. Interface, Botucatu, v.13, n.29, p.383-94, abr./jun. 2009.

MUNNÉ, F.; CODINA, N. Ocio y Tiempo Libre: consideraciones desde una perspectiva psicosocial. Licere, Belo Horizonte, v. 5, n. 1, p. 59-72, 2002.

NEBER, H.; NEUHAUS, B. J. Creativity and Problem-Based Learning (PBL): A Neglected Relation. In: TAN, A.-G. Creativity, Talent and Excellence. Springer: Singapore, 2013. p. 43-56.

PERUZZO, A. S. et al. A expressão e a elaboração do luto por adolescentes e adultos jovens através da internet. Estudos e pesquisas em Psicologia, Rio de Janeiro, v.7, n. 3, 2007.

PLOWMAN, L.; STEVENSON, O. Using mobile phone diaries to explore children´s everyday lives. Childhood, London, v. 19, n. 4, 2012. Disponível em: http://chd.sagepub.com/content/19/4/539.full.pdf+html. Acesso em: 09 mar. 13.

QUEIROZ, M. N. G.; SOUZA, L. K. Atividades de lazer em jovens e adultos: um estudo descritivo. Licere, Belo Horizonte, v. 12, n. 3, set./2009.

RIBEIRO, R. A. Percepção de professores e estudantes de cursos de licenciatura quanto ao estímulo à criatividade. 2006. 76 f. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Psicologia, Universidade de Brasília, Brasília, 2006.

RICHARDSON, R. Pesquisa social: métodos e técnicas. 3 ed. São Paulo: Atlas, 2007.

RIZZINI, I. et al. Adolescentes brasileiros, mídia e novas tecnologias. Revista ALCEU, Rio de Janeiro v. 6, n. 11, pp. 41- 63, 2005. Disponível em: http://publique.rdc.puc-rio.br/revistaalceu/media/Alceu_n11_Rizzini.pdf. Acesso em: 07 mar. 2013.

SANTIAGO, D. R. P. Inclusão digital: estratégia de co-participação de idosos no lazer virtual. 2011. 90f. Tese (Doutorado) – Instituto de Biociências, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro. 2011.

SCHON, D. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: ARTMED, 2000.

SCHWARTZ, G. M. O conteúdo virtual do lazer: contemporizando Dumazedier. Licere, Belo Horizonte, v. 6, n. 2, p. 23-31, 2003.

SCHWARTZ, G. M.; CAMPAGNA, J. Lazer e interação humana no ambiente virtual. Motriz, Rio Claro, v.12, n.2, p.175-178, mai./ago. 2007.

SCHWARTZ, G. M.; PALHARES, M. F. S.; TAVARES, G. H.; FIGUEIREDO, J. P.; KAWAGUTI, C. N.; SANTIAGO, D. R. P. JOGOS VIRTUAIS E EDUCAÇÃO FÍSICA: DIVERSIFICAÇÕES NAS AULAS COM A INSERÇÃO DOS WEBGAMES

ADAPTADOS. In: Anais... XIV Congresso Ciências do Desporto dos Países de Língua Portuguesa, 2012, Belo Horizonte. Anais do XIV Congresso Ciências do Desporto dos Países de Língua Portuguesa, 2012. v. 1. (a)

SCHWARTZ, G. M.; SANTIAGO, D. R. P.; KAWAGUTI, C. N.; TAVARES, G. H.; FIGUEIREDO, J. P.; NASCIMENTO, A. M.; PALHARES, M. F. S.; CHRISTOFOLETTI, D. F. A.; TEODORO, A. P. E. G. NEW PHYSICAL ACTIVITIES MOTIVATIONAL STRATEGIES IN LEISURE AMBIT. In: Book of Abstracts…World Leisure Congress, 2012, Rimini. Rimini World Leisure Congress. Rimini: World Leisure Organization, 2012. v. 1. p. 101-101. (b)

SGARIBOLDI, A. R.; PUGGINA, A. C. G.; SILVA, M. J. P. da. Análise da percepção dos professores em relação aos sentimentos dos alunos em sala de aula. Revista da Escola de Enfermagem USP, São Paulo, v.45, n.5, p. 1206-1212, 2011.

SILVA, C. A. da. Crianças e computadores: um estudo exploratório sobre a informática na educação infantil no Distrito Federal. 2010. 112 f. Dissertação (Mestrado) Faculdade de Educação, Universidade de Brasília, Brasília, 2010.

VERONA, S. M. et al. Percepção do idoso em relação à Internet. Temas em Psicologia, Ribeirão Preto, v.14, n. 2, p. 189-97, 2006. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/tp/v14n2/v14n2a07.pdf. Acesso em: 10 mar. 13.

VERZA, F. O uso do celular na adolescência e sua relação com a família e grupo de amigos. 2008. 115f. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Psicologia, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Porto Alegre. 2008. Disponível em: <http://tede.pucrs.br/tde_arquivos/20/TDE-2009-04-17T063754Z- 1833/Publico/411130.pdf>. Acesso em: 03 fev. 13.

VIVIANI, L. H. S. N; SCHWARTZ, G. M. Comportamento agressivo, violência e videogame. Lécturas: Revista Digital, Buenos Aires, v. 10, n. 80, 2005. Disponível em: < http://www.efdeportes.com/efd80/video.htm>. Acesso em: 20 fev. 13.

WECHSLER, S. M. Criatividade: Descobrindo e Encorajando. Campinas: Editora Psy, 1998.

WILEY, D. Is Technology Neutral? Some Personal Reflections. Educational Technology, Englewood Cliffs, v. 52, n. 1, p. 37, 2012.

Published

2013-09-01

How to Cite

Schwartz, G. M., Santiago, D. R. P., Kawaguti, C. N. ., Tavares, G. H., Figueiredo, J. de P., Palhares, M. F. S. ., & Nascimento, A. M. do. (2013). Virtual Technologies as Intervention Strategies in Leisure Ambit: The Adapted Webgames . LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 16(3). https://doi.org/10.35699/1981-3171.2013.1882

Issue

Section

Artigos Originais