“Ginasticando na Melhor Idade”

Experiences of Gymnastics for all in a University Extension Project

Authors

  • Priscila Lopes Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM)
  • Loizy Maria Gomes Santos Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM)

DOI:

https://doi.org/10.35699/2447-6218.2021.29535

Keywords:

Gymnastics for All, Leisure Activities, Aging

Abstract

This study aims to report the experience of the extension project “Ginasticando na melhor idade”, realized in 2019, by the Federal University of Vales do Jequitinhonha and Mucuri. Based on documents produced by the project (planning and evaluation reports; work plan; lesson plans; image collection; etc.), we seek to present the development of Gymnastics for All (GFA) as an interesting leisure activity for the public in the process of aging (50 years old onwards). We believe that through adaptations that respect the biological age, the life history and the wishes of the practitioners, GFA presents itself as a gymnastic modality relevant to the age group in question, as its particularities involve inclusive, socializing and stimulating creativity and the subjects' autonomy, prioritizing pleasure in practice.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AYOUB, Eliana. Ginástica geral e educação física escolar. Campinas: UNICAMP, 2003.

BORTOLETO, Marco Antonio Coelho. Uma reflexão sobre o conceito de técnica na Ginástica Geral. In: PAOLIELLO, Elizabeth (org.). Ginástica Geral: experiências e reflexões. São Paulo: Phorte, p. 167-190, 2008.

BRASIL. Ministério da Saúde. Estatuto do Idoso / Ministério da Saúde – 3. ed. Brasília: Ministério da Saúde, 2013.

CARDOSO, Gabriela Resende et al. Lazer na universidade: espaços e equipamentos possíveis? Licere, Belo Horizonte, v.3, n.2, p. 289-315, jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.35699/2447-6218.2020.24041

DUPRAT, Rodrigo Mallet; PÉREZ GALLARDO, Jorge Sergio Perez. Artes circenses no âmbito escolar. São Paulo: Unijuí, 2010.

FIG – INTERNATIONAL GYMNASTICS FEDERATION. Disciplines. 2020. Disponível em: http://www.gymnastics.sport/site/pages/disciplines/pres-gfa.php. Acesso em: jan 2020.

______. Foundations of Gymnastics.Saskatoon: Ruschkinpublishing, 2010.

FIORIN-FUGLSANG, Cristiane Montozo; PAOLIELLO, Elizabeth. Possíveis relações entre Ginástica Geral e o lazer. In: PAOLIELLO, Elizabeth (org.). Ginástica Geral: experiências e reflexões. São Paulo: Phorte, p. 97-120, 2008.

FORPROEX – Fórum de Pró-reitores das Universidades Públicas Brasileiras. Política Nacional de Extensão Universitária. Manaus, 2012.

FREITAS, Silvane Aparecida; COSTA, Maria Jacira. A identidade social do idoso: memória e cultura popular. Revista conexão UEPG, v. 7, n. 2, p. 202-2011, 2011.

GRANER, Larissa; PAOLIELLO, Elizabeth; BORTOLETO, Marco Antonio Coelho. Grupo Ginástico Unicamp: potencializando as ações humanas. In: BORTOLETO, Marco Antonio Coelho; PAOLIELLO, Elizabeth. (org.) Ginástica para todos: um encontro com a coletividade. Campinas: UNICAMP, p. 165-198, 2017.

KALACHE Alexandre. O mundo envelhece: é imperativo criar um pacto de solidariedade social. Ciência & Saúde Coletiva, v.13, n.4, p.1107-111, 2008.

LIMA, Graciano Joan Xavier; NASCIMENTO, Marcelo de Maio; LEMOS, Natália Batista Albuquerque Goulart. Ginástica para todos na terceira idade: o uso de materiais alternativos como forma de intervenção. Revista de Extensão da UNIVASF, Petrolina, v.6, n.1, p. 85-90, 2018.

LOPES, Priscila. “A gente abre a mente de uma forma extraordinária”: potencialidades da pedagogia freiriana no desenvolvimento da Ginástica Para Todos. 2020. Tese (Doutorado em Educação Física) – Escola de Educação Física e Esporte, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2020.

LOPES, Priscila et al.Aspectos socializadores evidenciados por praticantes de Ginástica Para Todos em processo de envelhecimento. Corpoconsciência, Cuiabá, v.24, n.3, p. 83-97, set./dez., 2020.

MARCASSA, Luciana. Metodologia do ensino da ginástica: novos olhares, novas perspectivas. Pensar a Prática, Goiânia, v.7, n.2, p. 171-186, jul./dez. 2004.

MARCELLINO, Nelson Carvalho. Estudos do lazer: uma introdução. Campinas: Autores Associados, 1996.

MARTINS, Jussara Regina. Processo de envelhecimento da fase adulta-idosa: políticas públicas, redes de apoio e demandas de cuidados. 2016, 162f. Dissertação (Mestrado acadêmico) – Faculdade de Enfermagem, Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2016.

MORENO, Natália Lopes; TSUKAMOTO, Mariana Harumi Cruz. Influências da prática da Ginástica Para Todos para a saúde na velhice: percepções dos praticantes. Conexões, Campinas, v.16, n.4, p. 468-487, out./dez. 2018.

OLIVEIRA, Nara Rejane Cruz. Ginástica Para Todos: perspectiva no contexto do lazer. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte, São Paulo, v.6, n.1, p. 27-35, 2007.

OMS – ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE. Envelhecimento ativo: uma política de saúde. Trad. Suzana Gontijo. Brasília: Organização Pan-Americana da Saúde, 2005.

______. Relatório Mundial de Envelhecimento e Saúde. Genebra: OMS, 2015.

PERISSÉ, Camille; MARLÍ, Mônica. Caminhos para uma melhor idade. Retratos: a revista do IBGE, n.16, p. 18-24, fev., 2019.

PINHEIRO, Welington da Costa; MATOS, Lucília da Silva. Ginástica Para Todos: Educação, Lazer e Saúde na Amazônia. Corpoconsciência, Cuiabá, v.24, n.1, p. 108-121, jan./abr., 2020.

SANTOS, Loizy Maria Gomes et al. “Ginasticando na melhor idade”: perfil dos participantes de um projeto de extensão de Ginástica para Todos. In: CONGRESSO DE GINÁSTICA PARA TODOS. 8, 2019a, Caldas Novas, GO. Anais... Caldas Novas, Universidade Estadual de Goiás, 7 à 9 de Novembro de 2019, p.85-87.

______ et al. Ginástica Para Todos e a cultura popular na terceira idade: proposições de um projeto de extensão da UFVJM. In: SINTEGRA. 8, 2019b, Diamantina, MG. Anais [...]. Diamantina, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri, 6 à 8 de Junho de 2019, p. 286.

______ et al. Sistematização de um projeto de Ginástica Para Todos para adultos e idosos: o caso do “Ginasticando na Melhor Idade”. In: ENCONTRO DE EDUCAÇÃO FÍSICA DA UFVJM. 7, 2019c, Diamantina, MG. Anais... Diamantina, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri, 2 à 4 de Outubro de 2019, p. 102-106.

______; SOUZA, M. F. P. Ginástica para Todos e Envelhecimento: estratégias de socialização. 2019, 31f. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Educação Física) – Departamento de Educação Física, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri, Diamantina, 2019.

SILVA, Débora Alice Machado. Quando o lazer encontra a Ginástica Geral (GG): provocando espaços dialógicos de formação e participação cultural. Conexões, Campinas, v.13, n. Especial, p. 164-180, mai, 2015.

SILVA, Felipe de Souza. Contribuições da ginástica para todos para o desenvolvimento das relações sociais em idosos. 2020, 76f. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2020.

SIMÕES, Regina; CARBINATTO, Michele Viviene. Ginástica para Todos: Inclusive para o Idoso. In: Rita de Cássia Fernandes Miranda; Mônica Caldas Ehrenberg; Sandra Aparecida Bratifische. (org.). Temas Emergentes em Ginástica para Todos. Várzea Paulista: Fontoura, p.167-183, 2016.

SOUZA, Elizabeth. Ginástica Geral: Uma Área do Conhecimento da Educação Física. 1997. 163 f. Tese (Doutorado Faculdade de Educação Física) – Universidade Estadual de Campinas. Campinas, 1997.

TOLEDO, Eliana; TSUKAMOTO, Mariana Harumi Cruz; CARBINATTO, Michele Viviene. Fundamentos da Ginástica Para Todos. In: NUNOMURA, M. (org.) Fundamentos das ginásticas. 2. ed. Várzea Paulista: Fontoura, p. 21-48, 2016.

______. Fundamentos da Ginástica Rítmica. In: NUNOMURA, M. (org.) Fundamentos das ginásticas. 2. ed. Várzea Paulista: Fontoura, p. 149-180, 2016.

UFVJM – UNIVERSIDADE FEDERAL DOS VALES DO JEQUITINHONHA E MUCURI. EDITAL PROEXC 02/2019 – Programa de Bolsas de Apoio à Cultura e à Arte da Pró-reitoria de Extensão e Cultura. Diamantina, 2018.

Published

2021-03-17

How to Cite

Lopes, P., & Santos, L. M. G. (2021). “Ginasticando na Melhor Idade”: Experiences of Gymnastics for all in a University Extension Project. LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 24(1), 797–828. https://doi.org/10.35699/2447-6218.2021.29535

Issue

Section

Relatos de Experiências