Work and Leisure Interfaces

A Study with Young Apprentices in the Context of the Education and Work Program (PET)

Authors

  • Tatiana Domingues Pereira Faculdade de Minas (FAMINAS-BH)
  • Ana Cláudia Porfírio Couto Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

DOI:

https://doi.org/10.35699/2447-6218.2021.32552

Keywords:

Young Apprentices, Work, Leisure Activities

Abstract

This article aimed to study interfaces between leisure and work of young apprentices participating in Education and Work Program (PET). Through the application of a questionnaire to 387 apprentices, it was possible to verify that youths have time to enjoy leisure, although a great number reported access difficulties regarding the lack of money and security. The girl’s option for integrating PET was especially a way of entering the job market and its main advantage was the acquisition of professional experience. The job as an apprentices, in their perception, does not interfere with their studies, and their leisure. When considering their gender, participants notice an asymmetry concerning housework. These results contributed to thinking about the experience of these young women not only as a counter point to work, but as a possibility for personal and social development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABRAMO, Helena Wendel. Cenas juvenis. São Paulo: Editora Página Aberta, 1994.

ANTUNES, Ricardo Luis Coltro. Os sentidos do trabalho: ensaio sobre a afirmação e a negação do trabalho. 6. ed. Porto Alegre: Boitempo, 2002.

BERNAL, A. O. Psicologia do trabalho em um mundo globalizado: como enfrentar o assédio psicológico e o estresse no trabalho. In: BERNAL, A. O. Significado do Trabalho na Sociedade Contemporânea. Porto Alegre: Artmed, 2010. p. 17-36.

BLANCH, J. M. Teoría de las relaciones laborales. Desafíos. Barcelona: UOC, 2003.

BRASIL. Constituição Federal (1988). Disponível em: http://www.senado.gov.br/legislacao/const. Acesso em: 10 abr. 2019.

______. Lei 8.069/90, de 13 de julho de 1900. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil. Brasília, DF, 14 dez. 1990.

______. Lei nº 12.852, de 05 de agosto de 2013. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2013/lei/l12852.htm. Acesso em: 14 dez. 2019.

BRENNER, Ana Karina. DAYRELL, Juarez. CARRANO, Paulo. Juventude brasileira: culturas do lazer e do tempo livre. In: TELES, Nair. (org.). Um olhar sobre o jovem no Brasil. Brasília: Ministério da Saúde, 2008, v. 1, p. 29-44.

CARRANO, Paulo César Rodrigues. Juventudes e cidades educadoras. Rio de Janeiro: Vozes, 2003.

CASTEL, R. As metamorfoses da questão social. Petrópolis: Vozes, 1999.

DUMAZEDIER, Jofre. Lazer e Cultura Popular. 3. ed. São Paulo: Perspectiva, 2000.

FERREIRA, Carlos Alberto. Vivências de Integração Curricular na Metodologia de Trabalho de Projecto. Revista Galego-Portuguesa de Psicoloxía e Educación, v. 18, n. 1, p. 91-105, 2010.

FISCHER, Frida Marina; OLIVEIRA, Denize Cristina; TEIXEIRA, Liliane Reis; TEIXEIRA, Maria Cristina Triguero Veloz; AMARAL, Mariana Almeida do. Efeitos do trabalho sobre a saúde de adolescentes. Ciência e Saúde Coletiva [online], 8, 973-984, 2003.

FRIGOTTO, Gaudêncio. Educação e a crise do capitalismo real. São Paulo: Cortez, 2003.

FUNDAÇÃO CDL Pró- Criança. Programa Educação e Trabalho (PET). Disponível em: http://www.fundacaocdlbh.org.br/programas/educacao-e-trabalho. Acesso em: 19 fev. 2019.

GOMES, Christianne et al. (org.). Lazer na América Latina/Tiempo libre, ócio y recreación em Latinoamérica. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2009.

______. Dicionário crítico do lazer. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2004.

______. Lazer e descanso. In: SEMINÁRIO LAZER EM DEBATE, 9, 2008, São Paulo. Anais... São Paulo: USP, 2008, p.1-15.

______. Lazer e formação profissional: saberes necessários para qualificar o processo formativo. In: FORTINI, Janice Lúce Martins; GOMES, Christianne L.; ELIZALDE, Rodrigo. Desafios e perspectivas da educação para o lazer (org.). Belo Horizonte: Editorial SESC/Otium, 2011.

GIDDENS, Anthony. Sociologia. Porto Alegre: Ed. Artmed, 2005.

GODTSFRIEDT, Jonas. Prática do lazer: uma revisão de conceitos, barreiras e facilitadores. Revista Digital. Buenos Aires, v. 14, n. 142, Março de 2010.

GUIMARÃES, Nadya Araújo. A sociologia dos mercados de trabalho, ontem e hoje. In: Novos estudos Cebrap. São Paulo, n.85, 2009.

GUIMARÃES, R. M.; ROMANELLI, G. A inserção de adolescentes no mercado de trabalho através de uma ONG. Psicologia em Estudo, 7, 117-126, 2002.

ISAYAMA, Hélder Ferreira; GOMES, Christiane Luce. O lazer e as fazes da vida. In: MARCELLINO, Nelson Carvalho. (org.). Lazer e Sociedade: múltiplas relações. Campinas: Alínea, 2008.

KUBO, Sérgio Hideo; GOUVÊA, Maria Aparecida. Análise de fatores associados ao significado do trabalho. Revista de Administração, v. 47, n. 4, p. 540-554, 2012.

MARCELLINO, Nelson Carvalho. Lazer e Humanização. 7. ed. Campinas: Ed. Papirus, 2003.

MARCELLINO, Nelson Carvalho. Estudos do Lazer: Uma introdução. Campinas: Autores Associados, 1996.

______. Estudos do lazer: uma introdução. 2. ed. Campinas: Autores Associados, 2000.

______. Estudos do lazer: uma introdução. 4. ed. Campinas: Autores Associados, 2006.

MATTOS, Elsa de; CHAVES, Antônio Marcos. As representações do trabalho entre adolescentes aprendizes: um estudo piloto. Revista de Crescimento e Desenvolvimento Humano, 16, p. 66-75, 2006.

MELO, Victor Andrade de. Lazer e minorias sociais. São Paulo: IBRASA, 2003.

NARCISO, Roseane de Aguiar Lisboa. Juventude e transição escola-trabalho: tempo do devir. Curitiba: Appris, 2017.

PADILHA, Valquíria. (org.) Trabalho e lazer: reflexões sobre a abordagem funcionalista. (Monografia) Especialização em Lazer. Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1992. 60p.

PAIS, José Machado. Emprego juvenil e mudança social: velhas teses, novos modos de vida. In: Análise Social. Lisboa. 1991.

PEDRÃO, Cinthia Casimiro; UVINHA, Ricardo Ricci. O lazer dos brasileiros: discussão dos dados coletados em escolaridade, renda, classes sociais e cor/raça. In: STOPPA, Edmur Antônio; ISAYAMA, Hélder Ferreira (org.). Lazer no Brasil: representações e concretizações das vivências cotidianas. Campinas: Autores Associados, 2017.

PIMENTEL, Giuliano Gomes de Assis. Lazer: fundamentos, estratégias e atuação profissional. Jundiaí: Fontoura, 2003.

POCHMANN, Márcio. A batalha pelo primeiro emprego. São Paulo: Publisher Brasil, 2000.

RAMALHO, Aline de Andrade; FIGUEIREDO, Izabela Delfino de. Mulheres multifuncionais: mercado de trabalho e dilemas familiares. Foco: Revista de Administração da Faculdade Novo Milênio, v. 6, n. 1, Novembro de 2013.

ROSSO, Brent D.; DEKAS, Kathryn H.; WRZESNIEWSKI, Amy. A theoretical integration and review. Research in Organizacional Behavior, p. 91-127. 2010. Disponível em: http: www.sciencedirect.com. Acesso em: 13 abr. 2019.

SAMPAIO, Tânia Mara Vieira. Gênero e lazer: um binômio instigante. In: MARCELLINO, Nelson Carvalho (org.). Lazer e sociedade: múltiplas relações. Campinas: Alínea, 2008.

SILVA, Débora Alice Machado da; STOPPA, Edmur Antonio; ISAYAMA, Helder Ferreira; MELO, Victor Andrade de; MARCELLINO, Nelson Carvalho (Org.). Importância da recreação e do lazer. Brasília: Gráfica e Editora Ideal, 2011.

SILVA, João Bosco. Educação física e lazer: aprender a aprender fazendo. Londrina: Lido, 1995.

SOARES, Cristiane. A distribuição do tempo dedicado aos afazeres domésticos entre homens e mulheres no âmbito da família. Niterói, v. 9, n. 1, p. 9-29, 2. sem. 2008.

SOUSA, Eustaquia Salvadora de. Meninos, à marcha! Meninas, à sombra! A história da Educação Física em Belo Horizonte (1897-1994). 1994. 266 p. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1994.

STÊNICO, J. A. G.; PAES, M. S. P. Lazer: do tempo livre à dimensão cultural e as novas formas de alienação. Licere, Belo Horizonte, v.19, n.1, mar/2016. DOI: https://doi.org/10.35699/1981-3171.2016.1205

TEIXEIRA, L. R., FISCHER, F. M., NAGAI, R.; TURTE, S. L. Teen at work: The burden of a double shift on daily activities. Chronobiology International, 21, 845-858, 2004.

WERNECK, Christianne Luce Gomes. Lazer: concepções. In: WERNECK, Christianne Luce Gomes. (org.). Dicionário crítico do lazer. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

Published

2021-03-17

How to Cite

Pereira, T. D., & Couto, A. C. P. (2021). Work and Leisure Interfaces: A Study with Young Apprentices in the Context of the Education and Work Program (PET). LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 24(1), 612–639. https://doi.org/10.35699/2447-6218.2021.32552

Issue

Section

Artigos Originais