New Perpectives on the City

An Educational Experience of Leisure and Tourism with Students from the Education Program for Young People and Adults

Authors

  • Luciana Silvestre Girelli Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (IFES)

DOI:

https://doi.org/10.35699/2447-6218.2021.37741

Keywords:

Right to the city, Tourist routes, Education program for young people and adults

Abstract

This article aims to reflect on the constitution of new views of the city, and the urban space from an educational experience in the field of leisure and tourism carried out by students of the technical course in Tourism Guide of the Federal Institute of Espírito Santo (Ifes) - Vitória campus, offered in the Education Program for Young People and Adults (EJA). From a theoretical reflection on the limits and potentialities of leisure, as well as its importance for the realization of the right to the city, we sought to demonstrate how an educational experience related to the elaboration of urban tourist itineraries helped students, most of whom from suburban neighborhoods, redefine their views of the city, valuing their cultural identity, living spaces, and former recreation areas.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Congresso Nacional. Decreto nº 5.840, de 13 de julho de 2006. Institui, no âmbito federal, o Programa Nacional de Integração da Educação Profissional com a Educação Básica na Modalidade de Educação de Jovens e Adultos – PROEJA, e dá outras providências. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 14 jul. 2006. Seção 1. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2006/decreto/d5840.htm. Acesso em: 11 ago. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica. Programa de Integração da Educação Profissional Técnica de Nível Médio na Modalidade de Educação de Jovens e Adultos – PROEJA. Brasília: MEC, 2007. Documento Base.

BRUHNS, Heloisa Turini. Apresentação. In: BRUHNS, Heloisa Turini (org.). Lazer e Ciências Sociais: diálogos pertinentes. São Paulo: Ed. Chronos, 2002. p. 7-13.

CONCEIÇÃO, Rosângela da. Rosângela da Conceição: inédito. Vitória (ES): Jucutuquara, 2020. Entrevista concedida a Luciana Silvestre Girelli.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 21.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992. 149 p.

______. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25.ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996. 76 p.

HARVEY, David. A liberdade da cidade. In: MARICATO, E. [et al.]. Cidades rebeldes: passe livre e as manifestações que tomaram as ruas do Brasil. São Paulo: Boitempo/Carta Maior, 2013. p. 47-61.

INSTITUTO FEDERAL DO ESPÍRITO SANTO. Sistema Acadêmico. Disponível em https://academico.ifes.edu.br/. Acesso em: 14 jan. 2021.

______. Projeto pedagógico do curso técnico em Guia de Turismo integrado ao Ensino Médio na modalidade de Educação de Jovens e Adultos. Vitória (ES): 2018. 136 p.

LEFEBVRE, Henri. O direito à cidade. 5.ed. São Paulo: Centauro, 2011. 141 p.

PACHECO, Reinaldo. Lazer e Cidades: protagonismos e antagonismos nas lutas por espaço. Revista do Centro de Pesquisa e Formação do SESC/SP. São Paulo, n. 2, maio 2016. Disponível em https://www.sescsp.org.br/files/artigo/eb77f03d-f2cf-446d-8692-2eb2d5522fcb.pdf. Acesso em: 29 abr. 2021.

PADILHA, Marcela do Nascimento; PACHECO, Reinaldo. Espaço público ou espaço de consumo? o caso da Praça Higino da Silveira, um lugar turístico da cidade de TERESÓPOLIS/RJ. Revista Turydes: Turismo y Desarrollo, v. 13, n. 28, junio/junho 2020. Disponível em https://www.eumed.net/rev/turydes/28/espaco-publico-consumo.html. Acesso em 12 jan. 2021.

PADILHA, Valquíria. Tempo livre e capitalismo: um par imperfeito. São Paulo: Alínea, 2000. 111 p.

RIBEIRO, Leonardo Neppi. Leonardo Neppi Ribeiro: inédito. Vitória (ES): Jucutuquara, 2020. Entrevista concedida a Luciana Silvestre Girelli.

SANTOS, Leidiane Moreira Neves dos. Leidiane Moreira Neves dos Santos: inédito. Vitória (ES): Jucutuquara, 2020. Entrevista concedida a Luciana Silvestre Girelli.

SILVA, Ana Bernadete Santos. Ana Bernadete Santos Silva: inédito. Vitória (ES): Jucutuquara, 2020. Entrevista concedida a Luciana Silvestre Girelli.

VALLE, Lilian. O lazer como resistência. Fórum educacional: Rio de Janeiro, v. 12, n. 4, Outubro/Dezembro, 1988. p. 44-50.

VITÓRIA, Viviane Rodrigues da. Viviane Rodrigues da Vitória: inédito. Vitória (ES): Jucutuquara, 2020. Entrevista concedida a Luciana Silvestre Girelli.

Published

2022-01-03

How to Cite

Girelli, L. S. (2022). New Perpectives on the City: An Educational Experience of Leisure and Tourism with Students from the Education Program for Young People and Adults. LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 24(4), 692–715. https://doi.org/10.35699/2447-6218.2021.37741

Issue

Section

Artigos Originais