Beyond 105 Minutes

Formation, Learnings and Sociabilities in an Organized Soccer Crowd

Authors

  • Mauro Lúcio Maciel Júnior Universidade do Estado de Minas Gerais – Unidade Divinópolis (UEMG-Divinópolis)
  • Hélder Ferreira Isayama Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

DOI:

https://doi.org/10.35699/2447-6218.2022.41686

Keywords:

Soccer, Cultural curriculum, Cultural pedagogies, Leisure activities

Abstract

Based on the post-critical perspective of curricular studies, this work aims to understand organizations of fans known in Brazil as torcidas organizadas as formative spaces. Directly working with a group called Movimento 105 Minutos, we focus on the pedagogies in the interactions of its participants, which are presented as constituent elements of a cultural curriculum. To do it, we combine bibliographical research, participant observations and semi-strutured interviews. To produce data, we approach concepts related to Michel Foucault´s discourse theory. As results, we see a curriculum trying to form fans characterized by love, support and unconditional fidelity to the club, aspects manifested both in speeches and in actions. To approach these ideas, fans adopt a ritualized stance of supporting, using material and simbolic elements to form a group identity and share a mode of be a supporter.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALABARCES, P., ZUCAL, J. G., MOREIRA, M. V. El “aguante” y las hinchadas argentinas: uma relación violenta. Horizontes Antropológicos, 14 (30), 113-136, 2008. https://doi.org/10.1590/S0104-71832008000200005

BANDEIRA, G. A. Do Olímpico à Arena: elitização, racismo e heterossexismo no currículo de masculinidade dos torcedores de estádio (Tese de Doutorado). Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2017.

BANDEIRA, G. A., SEFFNER, F. Futebol, gênero, masculinidade e homofobia: um jogo dentro do jogo. Espaço Plural, Marechal Cândido Rondon, 14(29), 246-270, 2013. Recuperado a partir de https://e-revista.unioeste.br/index.php/espacoplural/article/view/10426

BERGO, R. S. Quando o santo chama: o terreiro de umbanda como contexto de aprendizagem na prática (Tese de Doutorado). Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2011.

CORAZZA, S. O que quer um currículo? Pesquisas pós-críticas em educação. Petrópolis: Vozes, 2004.

COSTA, M. V., SILVEIRA, R. H. e SOMMER, L. H. Estudos culturais, educação e pedagogia. Revista Brasileira de Educação, 23, 36-61, 2003. https://doi.org/10.1590/S1413-24782003000200004

DAMO, A. S. Para o que der e vier: o pertencimento clubístico no futebol brasileiro a partir do Grêmio Foot-Ball Porto Alegrense e seus torcedores (Dissertação de Mestrado). Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 1998.

FISCHER, R. M. B. Foucault e a análise do discurso em educação. Cadernos de Pesquisa, 114, 197-223, 2001. https://doi.org/10.1590/S0100-15742001000300009

FOUCAULT, M. Vigiar e punir: história da violência nas prisões. Petrópolis: Vozes, 1986.

FOUCAULT, M. Ética, sexualidade, política. Col. Ditos e Escritos (v.V). Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006.

FOUCAULT, M. A arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.

GOMES, C. L., AMARAL, M. T. M. Lazer e Cultura: Metodologia da Pesquisa Aplicada ao Lazer. Brasília: UniSesi, 2005.

HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2011.

MASCARENHAS, G. “Não vai ter arena”: futebol e direito à cidade. Advir, 32, 24-38, 2014.

MAY, Tim. Pesquisa social: questões, métodos e processos. Porto Alegre: Artmed, 2004.

MOREIRA, M. V. Trofeos de guerra y hombres de honor. Em P. ALABARCES, Pablo; et al. (Eds.), Hinchadas. (pp. 75-89). Buenos Aires: Prometeo Libros, 2006.

PARAÍSO, M. A. A. Produção do currículo na televisão: que discurso é esse? Educação e Realidade. 26(1), 141-160, 2001. Recuperado a partir de https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/41320

PARAÍSO, M. A. A. Currículo, Desejo e Experiência. Educação & Realidade, 34(2), 277-293, 2009. Recuperado a partir de https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/9355

PARAÍSO, M. A. A. Diferença no currículo. Cadernos de Pesquisa, 40(140), 587-604, 2010. https://doi.org/10.1590/S0100-15742010000200014

PRATES, D. M. DE A., GARBIN, E. M. Culturas juvenis assembleianas. Educação em Revista, 33, 1-27, 2017. https://doi.org/10.1590/0102-4698164623

SILVA JÚNIOR, J. A. Pedagogia do armário: identidade, pertencimento e apropriação do futebol por torcedores homossexuais (Tese de Doutorado). Escola de Educação Física, Fisioterapia e Terapia Ocupacional, Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte, 2018.

SILVA, Silvio Ricardo da. Tua imensa torcida é bem feliz... da relação do torcedor com o clube. (Tese de Doutorado). Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas. Campinas, 2001.

SILVA, T. T. da. Teoria cultural e educação: um vocabulário crítico. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.

SILVA, T. T. da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

STEINBERG, S. R. Produzindo múltiplos sentidos: pesquisa com bricolagem e pedagogia cultural. Em E. R. Kirchof et al. (Eds.). Estudos Culturais & Educação: contingências, articulações, aventuras, dispersões. Canoas: Editora da ULBRA, 2015. p. 211-241.

TEIXEIRA, R. da C. Os perigos da paixão: filosofia e prática das torcidas jovens cariocas (Dissertação de Mestrado). Instituto de Filosofia e Ciências Sociais, Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, 1998.

VEIGA-NETO, A. Foucault & a Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.

WOODWARD, K. Identidade e diferença: uma introdução teórica e conceitual. En T. T. da Silva, et al. (Eds.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. (pp. 7-72). Petrópolis: Vozes, 2014.

Published

2022-11-14

How to Cite

Maciel Júnior, M. L., & Isayama, H. F. (2022). Beyond 105 Minutes: Formation, Learnings and Sociabilities in an Organized Soccer Crowd. LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 25(3), 155–187. https://doi.org/10.35699/2447-6218.2022.41686

Issue

Section

Artigos Originais