The Experience of Games and Games in Squares and Public Parks of the Municipality of Vitória de Santo Antão in Times of Pandemic of Covid-19

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2447-6218.2023.47244

Keywords:

Play, Squares, Public parks, Pandemic, COVID-19

Abstract

Childhood is the crucial period for human development, where the games experienced by children in public leisure spaces contribute to their physical, cognitive, and social development. But, the problem of the COVID-19 pandemic led to the distancing of the population from these spaces, resulting in a new configuration of experiencing play. The study aims to record the characteristics and singularities of the daily experience of games and games by children in squares and public parks in the city of Vitória de Santo Antão during the easing of the restriction measures imposed by the COVID-19 pandemic. Through an exploratory descriptive, analytical study. It was possible to observe that the behavior of playing was linked to the use of children's leisure equipment present in the squares, and the COVID-19 pandemic did not significantly interfere with this action.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARANEGA, Carla Duffles Teixeira; NASSIM, Claudia Perez; CHIAPPETTA, Ana Lúcia de Magalhães Leal. A importância do brincar na educação infantil. Revista Cefac, v. 8, n. 2, p. 141-146, 2006. Acesso em: 9 nov. 2022.

BARDIN, Lawrence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BEZERRA, A. S.; MEDEIROS, D. P. As brincadeiras realizadas por crianças nas praças da cidade de Patos-PB. Licere, [S. l.], v. 23, n. 2, p. 1–18, 2020. DOI: 10.35699/2447- 6218.2020.21764. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/licere/article/view/21764. Acesso em: 9 nov. 2022.

BICHARA, Ilka Dias. O brincar no ambiente urbano: limites e possibilidades em ruas e parquinhos de uma metrópole. Psicologia: Reflexão e Crítica, v. 26, p. 388-395, 2013. DOI: 10.1590/S0102. Disponível em: https://www.scielo.br/j/prc/a/NqXxHmQtWqVqJcyTd8HYwNQ/abstract/?lang=pt. Acesso em: 10 fev. 2021.

BRASIL, Senado. Constituição. 1988. Brasília (DF), 1988.

BRONFENBRENNER, U. Environments in developmental perspective: theoretical and operational models. In: B. L. FRIEDMANN & T. D. WACHS (Orgs.). Conceptualization and assessment of environment across the life span. Washington DC: American Psychologial Association, 1999. p. 3-30. DOI: 10.1037/10317-001. Disponível em: https://psynet.apa.org/record/1999-02242-001. Acesso em: 10 jan. 2021.

BROUGÈRE, G. Brinquedo e cultura. São Paulo: Cortez, 2014.

BUJES, M. I. Criança e brinquedo: feitos um para o outro? In: COSTA, M. V. (org.). Estudos culturais em educação: mídias, arquitetura, brinquedo, biologia. Porto Alegre: Ed.UFGRS, 2000. p. 205-228.

BURNS, Y. R.; MACDONALD, J. Fisioterapia e crescimento na infância. Santos, São Paulo, 1999.

CARDOSO, M. G. Criando contextos de qualidade em creche: ludicidade e aprendizagem. Tese (Doutorado em Estudos da Criança) - Universidade do Minho, Instituto de Educação. Portugal, 2012. Acesso em: 10 dez. 2022.

DUMAZEDIER, J. Lazer e cultura popular. 3. ed. São Paulo: Perspectiva, 2001.

FERLAND, Francine. Vamos brincar? Na infância e ao longo de toda a vida. Lisboa: Climepsi Editores, 2006.

FREEMAN, Shirra; EYKELBOSH, Angela. COVID-19 and outdoor safety: considerations foruse of outdoor recreational spaces. National Collaborating Centre for Environmental Health, v. 829, p. 1-15, 2020. Disponível em: https://ncceh.ca/sites/default/files/COVID-19%20Outdoor%20Safety%20-%20April%2016%202020.pdf. Acesso em: 10 set. 2022.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Ed Atlas, 2007.

GONÇALVES, F. S; RECHIA, S. Espaços e equipamentos de lazer da Vila Nossa Senhora da Luz e suas formas de apropriação. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Brasília, v.37, p.265-271, 2015. DOI: https://doi.org/10.1016/j.rbce.2013.12.002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbce/a/dk5Nts3yMDJw4ygT9FkP6MP/?format=html&lang=pt Acesso em: 10 abr. 2022.

HUIZINGA, Johan. Homo Ludens. O jogo como elemento da Cultura. São Paulo: Perspectiva, 2007.

KISHIMOTO, Tizuko M. (Org.): Jogo, brinquedo, brincadeira, e a educação. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2000.

LEE, C. O crescimento e desenvolvimento das crianças. Londres: Longman,1977.

LUZ, G. M.; KUHNEN, A. O uso dos espaços urbanos pelas crianças: explorando o comportamento do brincar em praças públicas. Psicologia: Reflexão e Crítica, Santa Catarina, v.26, n.3, p.552-560, 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102- 79722013000300015. Disponível: https://www.scielo.br/j/prc/a/BXgFzng5YT59BBk9jHCQvWn/abstract/?lang=pt.Acesso em: 08 jan. 2022.

MEDINA, Vilma. Benefícios de brincar ao ar livre com as crianças. Site g1, guia infantil. Fevereiro, 2015. Disponível em: https://br.guiainfantil.com/materias/cultura-e-lazer/jogosbeneficios-de-brincar-ao-ar-livre-com-as-criancas/. Acesso em: 18 nov. 2021.

MINAYO, Maria Cecília de Souza; DESLANDES, Suely Ferreira; GOMES, Romeu. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Editora Vozes Limitada, 2011.

OLIVEIRA, L. A, MASCARÓ, J. J, Análise da qualidade de vida urbana sob a ótica dos espaços públicos de lazer. Ambiente construído, Porto Alegre, v. 7, n. 2, p. 59-69, abr./jun. 2007. Disponível em: https://www.seer.ufrgs.br/ambienteconstruido/article/view/3737. Acesso em: 22 fev. 2022

OMS – Organização Mundial de Saúde. Painel da OMS coronavírus (COVID-19). OMS, 2021. Disponivel em: https://www.who.int/pt/publications/m. Acesso em:22 de junho de 2020.

SANTOS, Ana Karina; BICHARA, Ilka Dias. Brincadeiras e contextos: alguns pressupostos para o estudo desta relação. Temas pertinentes na construção da Psicologia Contemporânea, p. 277-297, 2005. Acesso em: 22 de maio de 2021.

SOARES, M; PEREIRA, L. Impacto da pandemia da covid-19 nos hábitos de utilização dos parques verdes urbanos: o caso de Condeixa-a-Nova. GOT, Revista de Geografia e Ordenamento do Território, Porto, n. 20, p. 167, 2020. Disponível em: https://www.researchgate.net/profile/Manuel-Soares-5/publication/348057921_Impacto_da_pandemia_da_Covid-19_nos_habitos_de_utilizacao_dos_parques_verdes_urbanos_o_caso_de_Condeixa-a- Nova/links/6091975e299bf1ad8d789bb0/Impacto-da-pandemia-da-Covid-19-nos- habitos-de-utilizacao- dos-parques-verdes-urbanos-o-caso-de-Condeixa-a-Nova.pdf. Acesso em: 15 out. 2022.

SOUZA, A.; VIEIRA M.L. Origens históricas da brincadeira. Psicologia Brasil, v.2, p.28- 33, 2004.

TEIXEIRA, A.N; LÔBO, K.R.G.; DUARTE, A.T.C. A criança e o ambiente social: aspectos intervenientes no processo de desenvolvimento na primeira infância. Id On Line Revista de Psicologia, Jaboatão dos Guararapes, v.10, n.31, p.114-134, 2016. DOI: https://doi.org/10.14295/idonline.v10i31.530. Disponível em: https://idonline.emnuvens.com.br/id/article/view/530. Acesso em: 22 maio 2022.

TRIVIÑOS, A. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em Educação. São Paulo: Atlas, 1987.

VALENTINE, G.; MCKENDRICK, J. Children's outdoor play: Exploring parental concerns about children's safety and the changing nature of childhood. Geoforum, v.2 n.2, p.219-235, 1997. DOI: https://doi.org/10.1016/S0016-7185(97)00010-9. Disponível:https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0016718597000109. Acesso em: 10 abr. 2022.

WINNICOTT, D. W. O brincar & a realidade. Rio de Janeiro: IMAGO editora LTDA, 1975.

Published

2023-07-26

How to Cite

Monte, S. J. A. do, & Pinheiro, I. L. (2023). The Experience of Games and Games in Squares and Public Parks of the Municipality of Vitória de Santo Antão in Times of Pandemic of Covid-19. LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 26(2), 176–198. https://doi.org/10.35699/2447-6218.2023.47244

Issue

Section

Artigos Originais