Adventure Sports in the Curriculum of Degree Courses in Physical Education in Public Higher Education Institutions in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2447-6218.2023.48245

Keywords:

Adventure sports, Physical education, Resume

Abstract

This research aimed to analyze the discipline Adventure Sports in the degree courses in Physical Education (PE) of Public Higher Education Institutions in Brazil. The research is characterized as quantitative. The collected data were analyzed using simple descriptive statistics. The collection procedure was carried out by consulting the website http://emec.mec.gov.br. Regulated by Normative Ordinance No. 21, of 12/21/2017, this site is an official database of courses and Higher Education Institutions. Documents that were not available on the websites of the IES were consulted via e-mail and telephone from the course coordinators or professors of the discipline. The research found that the discipline is consolidating in the curriculum of Undergraduate degrees in PE, as it is present in all regions of the country. The courses that offer the disciplines adventure sports, in most cases, offer them as mandatory and with a workload above 40h/a.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase. Acesso em: 30 jun. 2018.

BETRÁN, Alberto; BETRÁN Javier. Propuesta de uma clasificación taxonômica de las actividades físicas de aventura em la natureza. Marco conceptual y análisis de los critérios elegidos. Dossier Las Actividades Físicas de Aventura en la Naturaza: análisis sociocultural. Apunts: Educación Física y Deportes, v.41, p.108-123, 1995. Disponível em: https://revista-apunts.com/propuesta-de-una-clasificacion-taxonomica-de-las-actividades-fisicas-de-aventura-en-la-naturaleza-marco-conceptual-y-analisis-de-los-criterios-elegidos/ . Acesso em: 21 dez. 2021.

BRUHNS, Heloisa Turini. Lazer e meio ambiente: corpos buscando o verde e a aventura. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, São Paulo, v.18, n.2, p.86-91, 1997.

CEARÁ, Documento Curricular Referencial do Ceará. Secretaria de Educação do Estado. 2019. Disponível em: https://www.seduc.ce.gov.br/wp-content/uploads/sites/37/2019/07/DCR-Vers%C3%A3o-Provisoria-de-Lan%C3%A7amento.pdf. Acesso em: 27 dez. 2021.

CORRÊA, E.A.; DELGADO, M. As atividades de aventura no currículo de formação inicial em Educação Física. Revista Brasileira de Estudos do Lazer. Belo Horizonte, v.8, n.2, p.114-135, mai./ago., 2021. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/article/view/29059. Acesso em: 02 set. 2021.

COSTA, Vera Lúcia. Esporte de aventura e risco na montanha: um mergulho no imaginário. São Paulo, SP: Manole, 2000.

DIAS, Cleber; MELO, Victor; ALVES JUNIOR. Edmund. Os estudos dos esportes na natureza: desafios teóricos e conceituais. Rev. Port. Cien. Desp. [online], v.7, n.3, p.358-367, 2007. Disponível em: http://www.scielo.mec.pt/pdf/rpcd/v7n3/v7n3a10.pdf. Acesso em: 21 jun. 2019.

FELÍCIO, Helena; SILVA. Carlos. Currículo e Formação de Professores: uma visão integrada da construção do conhecimento profissional. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 17, n. 51, p. 147-166, jan./mar. 2017. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/dialogoeducacional/article/view/2818. Acesso em: 27 dez. 2021.

FRANCO, Laercio; TAHARA, Alexande; DARIDO. Suraya. Práticas Corporais de Aventura nas Propostas Curriculares Estaduais de Educação Física: relações com a Base Nacional Comum Curricular. Corpoconsciência, Cuiabá-MT, v. 22, n. 1, p. 66-76, jan./abr., 2018. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/6022. Acesso em: 04 set. 2021.

GIL, A. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GOODSON, I. A Construção Social do Currículo. Lisboa: Educa, 1997.

INÁCIO, Humberto. Proposta de classificação das práticas corporais de aventura para o ensino na educação física escolar. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v.43, p. e005321, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbce/a/JBt8mVCrp38pdD6KxPWjPZM/. Acesso em: 05 set. 2021.

INÁCIO, Humberto; BAENA-EXTREMERA, Antonio. Práticas corporais de aventura na educação física espanhola: um estudo com foco na metodologia e na avaliação. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 18, n. 3, p. 125-131, set./dez. 2020. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/23314. Acesso em: 05 set. 2021.

INÁCIO, H.L. et al. Práticas Corporais de Aventura na Escola: possibilidades e desafios – reflexões para além da Base Nacional Comum Curricular. Motrivivência, v. 28, n. 48, p. 168-187, setembro/2016. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5007/2175-8042.2016v28n48p168. Acesso em: 06 jan.2020.

MORAIS, Gleison. Práticas Corporais de Aventura na Educação Física Escolar: uma proposta de ensino com base na metodologia Crítico-superadora. 2020. 160f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional – PROEF) Universidade Federal de Goiás UFG e Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho – UNESP. Goiânia – GO, 2020.

MOURA, Diego Luz; SANTANA, Mariana Araújo; XAVEIR Jr., Jayme Felix; SILVA, José Carlos Santana; LIMA, José Murilo Gomes de; ARAÚJO, João Gabriel Eugênio; SOUZA, Cleyton Batista de. Dialogando sobre o ensino da Educação Física: práticas corporais de aventura na escola. Curitiba: CRV, 2018.

MOURA, Diego; FERREIRA, Marcos; SOARES, Antonio. Compreender, Relativizar E Desconstruir: Os Discursos Do Risco Na Produção Acadêmica Sobre Esportes De Aventura. Licere, v.19, p.1-20, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/licere/article/view/1191. Acesso em: 08 nov. 2021.

MOURA, Diego Luz; HENRIQUES, Ighor Amadeus Dias; Saltando na Escola: uma proposta de unidade didática de parkour nas aulas de Educação Física. Cadernos de Formação RBCE, p. 31-44, set. 2017. Disponível em: http://revista.cbce.org.br/index.php/cadernos/article/view/2261/1255. Acesso em: 27 dez. 2021.

PAIXÃO, Jairo. TUCHER, Guilherme. Risco e Aventura por entre as montanhas de Minas: A Formação do Profissional de Esporte de Aventura. Pensar a Prática, Goiânia, v.13, n.3, p.1­19, set./dez.2010. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/fef/article/view/10703. Acesso em: 10 dez. 2021.

PEREIRA, D.; ARMBRUST, I. Pedagogia da aventura. Jundiaí: Fontoura, 2010.

PEREIRA, Dimitri. ROMÃO, Sara; CAMARGO, Aline. A Aventura como desafio aos professores de Educação Física. Corpoconsciência, Cuiabá-MT, v. 24, n. 3, p. 36-46, set./ dez., 2020. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/corpoconsciencia/article/view/10783. Acesso em: 04 set. 2021.

PEREIRA, Dimitri; ARMBRUST, Igor.; RICARDO, Denis. Prado. Esportes Radicais de Aventura e Ação, conceitos, classificações e características. Corpoconsciência, Santo André, v. 12, n. 1, p. 37-55, 2008.

PIAUÍ. Secretaria de Estado da Educação. Currículo do Piauí: um marco para Educação do nosso Estado. Educação Infantil, Ensino Fundamental. In: SILVA, C. A. P. et al. (Orgs). Rio de Janeiro: FGV Editora, 2020.

PIMENTEL, Giuliano. Esportes na Natureza e Atividades de Aventura: uma terminologia aporética. Rev. Bras. Ciênc. Esporte, Florianópolis, v. 35, n. 3, p. 687-700, jul./set. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbce/a/w4WmkyJMtPrGCYCbmhSkcyP/?lang=pt. Acesso em: 20 mai. 2020.

SACRISTÀN, José Gimeno. O que significa o currículo? In: SACRISTÀN, José Gimeno (Org.). Saberes e incertezas sobre o currículo. Porto Alegre: Penso, 2013.

SCHWARTZ, Gisele Maria. (Org.). Aventuras na natureza: consolidando significados. Jundiaí, SP: Fontoura, 2006.

SCHWARTZ, Gisele Maria. (Org.). Atividades de Aventura: vivências para diferentes faixas etárias. São Paulo: Supimpa, 2018.

TAHARA, Alexander; DARIDO, Suraya. Práticas corporais de aventura em aulas de Educação Física na escola. Conexões, v.14, n.2, p.113-136, 2016. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/conexoes/article/view/8646059. Acesso em: 10 dez . 2021.

Published

2023-10-02

How to Cite

Agapto, R. E. de S., & Moura, D. L. (2023). Adventure Sports in the Curriculum of Degree Courses in Physical Education in Public Higher Education Institutions in Brazil. LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 26(3), 204–220. https://doi.org/10.35699/2447-6218.2023.48245

Issue

Section

Artigos Originais