Leisure Concepts in Latin America

A Conceptual Analysis

Authors

  • Christianne Luce Gomes Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

DOI:

https://doi.org/10.35699/1981-3171.2013.667

Keywords:

Leisure Activities, Education Graduate, Latin America

Abstract

Analysis of the concepts of leisure of lectures, professionals and studants linked to five master degree's programs in Leisure/Recreation/Free Time developed in Brazil, Costa Rica, Ecuador and Mexico. The methodology of this qualitative research included literature research and interviews with 25 volunteers. The results showed that the respondents from Mexico conceptualized the leisure as a subjective experience. In Costa Rica, the concept of leisure is considered a synonym of the word esparcimiento (in Spanish), which is associated with the aspect of attitude. In Ecuador the concepts were varied. In Brazil, leisure was understood as a cultural phenomenon, in contrast to the other countries.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGUILAR, Lupe. El desarrollo de la investigación sobre recreación, tiempo libre y ocio. Rev. Humanidades, Fortaleza, v. 26, n. 2, p. 193-207, jul/dez. 2011.

BRUYNE, Paul; HERMAN, Jacques; SCHOUTHEETE, Marc. Dinâmica da pesquisa em Ciências Sociais. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1977.

CERVANTES, José Luis. El tiempo que te quede libre… dedícalo a la recreación. México: Universidad Pedagógica Nacional, 2004.

CUENCA, Manuel. Ocio humanista. Dimensiones y manifestaciones actuales del ocio. Bilbao: Universidad de Deusto, 2000.

ELIZALDE, Rodrigo. Resignificación del ocio: Aportes para un aprendizaje transformacional. Revista Polis, Santiago, v. 9, n. 25, p. 437-460, 2010. Disponível em: http://www.scielo.cl/pdf/polis/v9n25/art26.pdf . Acesso em: 25 mar. 2012.

GAELZER, Lenea. Lazer, Recreação e Trabalho. 2. ed. Universidade Federal do Rio Grande do Sul: s.e., 1985.

GOMES, Christianne L. Estudos do Lazer e geopolítica do conhecimento. Revista Licere, Belo Horizonte, v.14, n.3, p.1-25, set.2011. Disponível em: http://www.anima.eefd.ufrj.br/licere/sumario.html?ed=29 Acesso em: 27 mar. 2012.

________; ELIZALDE, Rodrigo. Horizontes latino-americanos do lazer/ Horizontes latinoamericanos del ocio. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2012.

GOMES, Christianne L. et al. Formação de recursos humanos para a área do Lazer na América Latina: Análise dos Mestrados em Lazer/Recreación/Tiempo Libre do Brasil, Costa Rica, Equador e México. Belo Horizonte: EEFFTO/UFMG, 2012. Disponível em: http://grupootium.wordpress.com/home-2/pesquisas-concluidas/ Acesso em: 10 mar. 2013.

GOMES, Christianne; PINTO, Leila. O lazer no Brasil: analisando práticas culturais cotidianas, acadêmicas e políticas. In: GOMES, Christianne; OSORIO, Esperanza; PINTO, Leila; ELIZALDE, Rodrigo (Org.). Lazer na América Latina/Tiempo libre, ocio y recreación en Latinoamérica. 11. ed. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2009. p. 67-122.

GONZÁLEZ-REY, Fernando. As categorias de sentido, sentido pessoal e sentido subjetivo: sua evolução e diferenciação na teoria histórico-cultural. Psicologia da Educação, São Paulo, n. 24, p. 155-179, 2007.

LAVILLE, Christian; DIONNE, Jean. A construção do saber: Manual de metodologia da pesquisa em ciências humanas. Porto Alegre: Artmed, 1999.

LEMA, Ricardo; MACHADO, Luis Alberto. La recreación y el juego como intervención educativa. Montevideo: IUACJ, 2013.

OLIVARES, Marisela; PAZ, Elena. Recreação Comercial no México. In: FORTINI, J.L.M.; GOMES, C. L.; ELIZALDE, R. (Org.). Desafios e perspectivas da educação para o lazer / Desafíos y perspectivas de la educación para el ocio / Challenges and Propects of Education for leisure. Belo Horizonte: Editorial SESC/Otium, 2011. p. 47-56.

OSORIO, Esperanza. La recreación en Colombia: Um campo en construcción. In: GOMES, Christianne et al. (Org.). Lazer na América Latina/Tiempo libre, ocio y recreación en Latinoamérica. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2009. p.217-389.

RAMOS, Alicia M.O. Os significados de ocio/recreación em Constituições de países latino-americanos de língua espanhola. 2012. 163f. Dissertação (Mestrado em Lazer) – UFMG, Belo Horizonte.

ROJEK, Chris. O lado Obscuro do Lazer: Formas Anormais. In: FORTINI, J.L.M.; GOMES, C.L.; ELIZALDE, R. (Org.). Desafios e perspectivas da educação para o lazer / Desafíos y perspectivas de la educación para el ocio / Challenges and Prospects of Education for leisure. Belo Horizonte: Editorial SESC/Otium, 2011. p. 137-148.

SALAZAR-SALAS, Carmen Grace. Recreación. San José: Editorial UCR, 2007.

SANTOS, Boaventura S. Para uma sociologia das ausências e uma sociologia das emergências. Revista Crítica de Ciências Sociais, Coimbra, v. 63, p. 237-80, Out. 2002.

SUÁREZ, Silvana. Una aproximación de la representación social de la recreación en Argentina: Aportes para resignificar el concepto. In: GOMES, Christianne et al. (Org.). Lazer na América Latina/Tiempo libre, ocio y recreación en Latinoamérica. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2009. p. 41-65.

TELLES, Vera. Direitos Sociais: Afinal, do que se trata? Belo Horizonte: Editora UFMG, 2006.

TRIVIÑOS, Augusto N. S. Introdução à pesquisa em Ciências Sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

UVINHA, Ricardo R. Turismo e lazer: Interesses turísticos. In: MARCELLINO, Nelson C. (Org.). Lazer e cultura. Campinas: Alínea, 2007.

Published

2013-12-20

How to Cite

Gomes, C. L. (2013). Leisure Concepts in Latin America: A Conceptual Analysis. LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 16(4). https://doi.org/10.35699/1981-3171.2013.667

Issue

Section

Artigos Originais