Sport and Leisure

Possible Dialogues in Light of Sport Pedagogy

Authors

  • Rafael Stein Pizani Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
  • Silvia Cristina Franco Amaral Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
  • Roberto Rodrigues Paes Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)

DOI:

https://doi.org/10.35699/1981-3171.2012.717

Keywords:

Sports, Leisure Activities, Education

Abstract

In this paper, more than simply looking at sport as a leisure activity, our aim is to provide a debate about other opportunities by considering the sport pedagogy as a key concept which might be useful to understand how this pedagogy is embedded in culture and education in our society. In line with the key concept of sport pedagogy, we addressed two questions: What is the function of sport pedagogy? How can sport pedagogy contribute to leisure activities? In this way, considering both phenomena (sport and leisure), with particular significance based on the pedagogical aspects, the sport pedagogy might contribute to reflecting and acting (theory and praxis), and also to organising, developing and evaluating the pedagogical process (FERREIRA; PAES, 2004).

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, M.A.B.de; GUTIERREZ, G.L. A nova dimensão esportiva: uma leitura do esporte e do lazer. EFDeportes. Buenos Aires: Año 12, n. 116, Enero de 2008. Disponível em: http://www.efdeportes.com/efd116/uma-leitura-do-esporte-e-do- lazer.htm . Acesso em: 28 maio 2010.

BENTO, J.O. Contextos da Pedagogia do Desporto: perspectivas e problemáticas. Lisboa: Livros Horizonte, 1999.

BRACHT, V. Sociologia crítica do esporte: uma introdução. 3. ed. Ijuí: Ed. Unijuí, 2005. (Coleção educação física).

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal, 1988.

________. Sociologia Empírica do Lazer. 2. ed. São Paulo: Perspectiva: SESC, 1999.

FERREIRA, H. B; PAES, R. R. O ensino das tarefas desportivas: Relato de experiência do programa de iniciação esportiva do SESC/Campinas. Rev. Portuguesa de Ciências do Desporto, v. 4, n. 2, 2004, p. 365-366.

FERREIRA, H.B. Pedagogia do esporte: identificação, discussão e aplicação de procedimentos pedagógicos no processo de ensino-vivência e aprendizagem da modalidade basquetebol. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas.Campinas: [s.n], 2009.

GALATTI, L.R. Pedagogia do Esporte: O livro didático como um mediador no processo de ensino e aprendizagem dos jogos esportivos coletivos. (2006). 138f. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas. Campinas: [s.n], 2006.

GALEANO, E. Futebol ao Sol e à Sombra. Tradução de Eric Nepomuceno e Maria do Carmo Brito. 3. ed. Porto Alegre: L&PM, 2004.

GALLAHUE, David L.; OZMUN, John C. Compreendendo o desenvolvimento motor de crianças, adolescentes e adultos. 3. ed. São Paulo: Phorte, 2005.

GUTTMANN, A. From ritual to record: the nature of modern sports. New York: Columbia University Press, 1978.

MAGNANI, J.G.C. Festa no Pedaço: cultura popular e lazer na cidade. 2. ed. São Paulo: Hucitec/UNESP, 1998.

MARCELLINO, N. C. Estudos do Lazer: uma introdução. Campinas: Autores Associados, 1996.

________. Estudos do Lazer: uma introdução. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2002. (Coleção educação física e esportes).

MASCARENHAS, F. Lazer como Prática da Liberdade: uma proposta para a juventude. 2. ed. Goiânia: Ed. UFG, 2004.

MARQUES, R.F.R.; GUTIERREZ, G.L.; ALMEIDA, M.A.B.de. A Transição do Esporte Moderno para o Esporte Contemporâneo: tendência de mercantilização a partir do final da guerra fria. ENCONTRO DA ALESDE, 1, “Esporte na América Latina: atualidade e perspectivas” UFPR - Curitiba - Paraná – Brasil. Disponível em: < http://cev.org.br/arquivo/biblioteca/a-transicao-esporte-moderno-para-o-esporte- contemporaneo-tendencia-mercantilizacao-partir-final-guerra-fria.pdf> Acesso em: 11 set. 2011.

MATOS, Z. Contributos para a compreensão da pedagogia do desporto. In: TANI, G.; BENTO, J. O.; PETERSEN, R. D. S. (Ed.). Pedagogia do desporto. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2006. p. 154-184.

PAES, R.R. Esporte Educacional. CONGRESSO LATINO-AMERICANO DE EDUCAÇÃO MOTORA, 1., Foz do Iguaçu, 1998.; CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO MOTORA, 2. Foz do Iguaçu, 1998. Anais... Campinas: UNICAMP: FEF/DEM, 1998. p. 109-114.

________. Educação Física Escolar: o esporte como conteúdo pedagógico do ensino fundamental. Canoas: Ed. ULBRA, 2001.

PAES, R.R.; BALBINO, H.F. Processo de ensino e aprendizagem no basquetebol: perspectivas pedagógicas. In: DE ROSE JUNIOR, D.; TROCOLI, V. Basquetebol: uma visão integrada entre ciência e prática. Barueri: Manole, 2005.

PARKER, Stanley. A Sociologia do lazer. Rio de Janeiro: Zahar, 1978.

SANTANA, W.C.de. Pedagogia do Esporte na Infância e Complexidade. In: PAES, R.R.; BALBINO, H.F. Pedagogia do Esporte: contextos e perspectivas. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2005. p. 1-23.

STUCCHI, Sérgio; Esporte de Lazer: Uma nova concepção pela educação. LICERE, Belo Horizonte v. 12, n. 4, p.1-30, 2009.

WERNECK, C.L.G.Recreação e Lazer: apontamentos históricos no contexto da educação física. In: WERNECK, C.L.G.; ISAYAMA, H.F. Lazer, Recreação e Educação Física. Belo Horizonte: Authêntica, 2003. p. 15-56.

Published

2012-09-20

How to Cite

Pizani, R. S., Amaral, S. C. F., & Paes, R. R. (2012). Sport and Leisure: Possible Dialogues in Light of Sport Pedagogy. LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 15(3). https://doi.org/10.35699/1981-3171.2012.717

Issue

Section

Artigos de Revisão