Ludic and Sports Activities Developed in Social Education Institutions
Reflections of Institutionalized Teenagers
DOI:
https://doi.org/10.35699/1981-3171.2012.736Keywords:
Adolescent, sports, Leisure ActivitiesAbstract
This study presents the reflections of institutionalized teenagers in relation to ludic activities and sports developed in two non-formal education institutions in the city of Maringá-PR. In the constitution of the theoretical reference of this research it was used Macedo’s multiple referentiality (2000). In the field research, it was adopted the focal group technique with the institutionalized teenagers. In the analysis related to the ludic activities and sports it was possible to observe that in both institutions there was a concern for the preparation of the teenagers for the job market, and the recreational activities and sports were not a priority but used as discipline control. We understand that these activities are cultural manifestations that must be comprehended in its possibilities and contradictions, thereby should be set as a topic of discussion and questioning.
Downloads
References
BASTOS, Fábio da Purificação. Comunicação. In: STRECK, D. R.; REDIN, E.; ZITKOSKI, J. J. (Org.). Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2008. p. 87-89.
BRASIL, Estatuto da Criança e do Adolescente. Brasília: Editora da Fenabb, 1990.
DEBORTOLI, José Alfredo Oliveira. Brincadeira. In: GOMES, C. L. (Org.) Dicionário Crítico do Lazer. Belo Horizonte: Autêntica, 2004, p.19-24.
FARIA, Eliene Lopes; FONTES, Julio C. Mendes. Os jovens e a produção do futebol na cidade: apropriações, sociabilidades e aprendizagens. In: DEBORTOLI, J. A. O.; MARTINS, M. F. A.; MARTINS, S. (Org.). Infâncias na Metrópole. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008. p.147-174.
GOMES, Christianne Luce. Lúdico. In: GOMES, C. L. (Org.). Dicionário Crítico do Lazer. Belo Horizonte: Autêntica, 2004, p. 141-146.
KRONBAUER, Luiz Gilberto. Ação-Reflexão. In: STRECK, D. R.; REDIN, E.; ZITKOSKI, J. J. (Org.). Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2008. p. 27-29.
LEMOS, Flávia Cristina Silveira. A apropriação do brincar como instrumento de disciplina e controle das crianças. Estudos e Pesquisas em Psicologia. v. 7, n. 1, 2007. Rio de Janeiro: UERJ, p.78-88. Disponível em: http://pepsic.bvs- psi.org.br/pdf/epp/v7n1/v7n1a08.pdf. Acesso em: 21 jul. 2008.
MACEDO, Roberto Sidnei. A etnopesquisa crítica e multirreferencial nas ciências humanas e na educação. Salvador: EDUFBA, 2000.
MELO, Victor Andrade de. Esporte. In: GOMES, C. L. (Org.). Dicionário Crítico do Lazer. Belo Horizonte: Autêntica, 2004, p. 80-84.
MONTAÑO, Carlos. Terceiro Setor e Questão Social: Crítica ao Padrão Emergente de Intervenção Social. 3 ed. São Paulo: Cortez, 2005.
NATALI, Paula Marçal. O Lúdico Em Instituições De Educação Não-Formal: Cenários De Múltiplos Desafios, Impasses E Contradições. 2009. 124f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Ponta Grossa- PR. 2009.
OLIVEIRA, Beatriz Rosana Gonçalves; ROBAZZI, Maria Lúcia do Carmo Cruz. O trabalho na vida dos adolescentes: alguns fatores determinantes para o trabalho precoce. Revista Latino-Americana de Enfermagem, v.9, n.3, 2001, p.83-89. Disponível em: www.eerp.usp/rlaenf. Acesso em: 02 nov. 2008.